vad gör ni med era 1åringar-1½åringar?
Jag har en unghingst på 1½ år som går med min minishettishingst.
Dem e ute i hagen från 8 - 18.00 och om vädret e bra så e dem ute längre på kvällen, Dem har fri tillgång me hö.
Han e van vid kratsa hovarna och åka till hovslagarna o bli verkad, haft träns på sig ett fåtal ggr och så e han lite NHtränad av en som utbildad instruktör då han gick i princip över mig hela tiden.
Vad gör ni med era åringar?

De får mest bara vara "barn" ställer inte så mkt krav på dem än. Fast de kan stå uppbundna, snälla att verka, kratsa hovar, åka transport osv. Får bli borstade och gå på promenader. Jag räknar ju -07:orna som åringar nu. -06:an har gjort lite mer.
Wilda är också 1½ nu. Igår blev hon det rättare sagt ;) född 20 juli 2006
Hon kan stå uppbunden, stå i stallet utan mamma, lyfta alla hovar, bli ryktad och klappad över hela kroppen, hon har burit träns i boxen samt bara gått en kort sväng runt stallplanen i träns, det var inga problem. Kan ha schabrak fastspänt med täckgjord på sig. Gå promenader utan mamma. Har löshoppats ett fåtal gånger på låg höjd, hade tänkt göra om det nu snart igen och testa lite högre. Hon har även skuttat över grinden till hagen när hon var 6 månader gammal, den är 120cm hög
Så hoppa kan hon…
Hade tänkt börja införa lite vattenträning och vänja henne vid det. Just nu är hon också väldigt busig och försöker slita sig till och från hagen så det ska vi kämpa med att få bort också.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Vilket skutt X)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#3 Jotack, det såg helt sjukt ut. Det var när grannhästen red förbi och Windy & Wilda stod vid grinden. Wilda flippade ur av åsynen av "sin bästa kompis" så hon hoppade helt enkelt över och började trava efter grannhästen med svansen i vädret, som en arab. Det var 30cm snö då och motljus, hon var grymt vacker, synd att ja inte hade kameran!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Kelda som är 8 månader ja snart 9 månader…hon ryktas, lyfter hovarna så jag kan kratsa, står fint när hovis är här själv i stallet…räcker m grimskaft om halsen…går promenader utan mor i höstas men har blivit fegare så nu vill hon ha mor med igen(pga lite träning) vi går mkt på promenader i byn(lite miljöträning…). Ska börja träna lite agility m henne…gå på plast över hinder o dyl.

Våran ponny (snart 2 år) borstar vi, lyfter hovar, promenerar och ska snart vänja henne vid bettet. Annars får hon mest gå och ha det bra med kompisarna i hagen!
det är alltså tvååringar ni talar om…
Nån sådan har jag inte just nu, men beroende på ras brukar jag ta tag i att löshoppa halvblodsunghästarna som tvååringar och shettisunghästarna brukar jag påbörja inkörning av framåt sommaren när de är två.
min 2½ åring vägrar låta sina fötter spolas med vatten….
kan vara en bra ide o börja emd det rätt tidigt…. så det itne blir så dramatsikt (han släpade mig över halva gårdsplanen igår) så det blir emr träning på det för oss….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Min Stella är ca 8 månader nu. Hon står snällt uppbunden i vattenspiltan, lite mer orolig i gången (som är bredare). Hon är lastad, men bara körd som liten med mamma (har ingen lädergrimma i rätt storlek). Daglig skötsel är inga problem, inte heller tvätt av fötter. Hon travar på kommando och kan stå stilla och vänta (även om det är svårare). Sist gick vi på pressenning första gången (det blåste rätt bra), det gick bra även om det var lite läskigt. Bilar överlever hon också. Hon kan "galoppera" (inklusive en massa bus och bockande) på kroppskommando.
Det vi tränar är uppmärksamhet (stanna när jag stannar, gå när jag går), titta på saker på promenader, gå i trånga utrymmen och liknande. Ibland hoppar vi, med longerlina eller löst, små kryss i ridhuset.