Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 936 ggr
micheles
0

tecken på fång.

Finns det några enkla tecken man kan gå efter?

davidia
0

**Hästen är ovillig att röra sig och har svårt att vända sig, vill gärna vila eller ligga ner.hög puls i frambenen.
**

AnnaLundin
0

#1 - pulsen är densamma i hela kroppen (hög puls innebär att den tickar fortare…)

Däremot kan man ofta känna en förstärkt, dunkande puls vid kotleden - precis som vi själva får om vi gör oss illa i ett finger.

// Anna, besserwisser som gärna vill märka ord, eller kalla det hellre för att förtydliga en lite otydlig beskrivning…

gejsa
0

Du är ingen besserwisser, jag tycker du är duktig. Det är bra att du kan svara många ggr.

vi frågade dig häromdagen om man kunde ge fånghästar hösilage. Men du såg nog inte det. Kan man det? Förklara varför och hur ja, du vet?

AnnaLundin
0

jag känner mig ibland som en ordmärkande besserwisser…

Jag har inga belägg för det, men jag har för mig att jag läst HH skriva på buke att det går bra att ge fånghästar hösilage. Jag kan egentligen inte se någon anledning till att det inte skulle funka. Min egen fånghäst (som jag fick ta bort före jul) åt hösilage i flera vintrar och hade bara fångproblem i juni - ända tills nu före jul så hon blev tvärsjuk igen och då fick åka till himlen, sannolikt orsakat av fruktan i de enstaka grässtrån hon lyckats leta reda på i hagen…

gejsa
0

Ok! Hoppas Belivier läser detta i morgon då. För det var hon som frågade. Du kan ju leta upp tråden där om du har ork sedan. Finns nog lite mer att svara på för dig som kan det. Tråden heter hösilage och fånghästar. Eller om det var tvärtom. :)

Believer
0

Nu har jag sett svaret både här och i min tråd =)

davidia
0

#2.gör inget.bra att du rättar om det inte stämmer:)

gejsa
0

#6# Bra! :)