Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1539 ggr
fridak
0

toestoppers vs tåskydd

Jag är nästan säker på att det blir en bomlös nu, men den jag har kikat på har som flera andra bomlösa sadlar ingen stigläderkrämpa utan en fyrkantig ring. Även om jag inte vet hur tillförlitliga vanliga krämpor är så borde de vara säkrare än en sluten ring och därför har jag spanat på "heltäckande" stigbygelskydd.

börjes har en variant som heter tåskydd med stigbygelplatta, liknar hansbos tåskydd, men de sitter inte fast upptill i stigbygeln, är det säkert ändå? Kefly har en produkt som heter toestoppers som sitter fast både upptill och nedtill i stigbygeln men den är nästan 5 ggr dyrare….

vilken tror ni på? Vilken skulle ni välja om ni var tvungna att ta någon? Jag planerar ju inte att fastna med foten i stigbygeln men det tror jag ingen gör och ändå så finns det folk som flyger av och sitter fast i stigbygeln och släpas efter så jag vill vara på den säkra sidan:)

MiaMaria
0

Jag tycker båda modellerna är klumpiga, skulle hellre köpa säkerhetsstigbyglar av någon form, billigaste e väl dom med gummisnodd på sidan.

fridak
0

säkerhetsstigbyglar har jag redan:) men de förhindrar ju inte att foten kan dras igenom stigbygeln, antingen blir det ngt av alternativen ovan eller ett par kwick-out men kwickouten ligger ju ännu högre i pris….

hjullan1
0

jag har compivator-stigbyglar med mountainhorse-platta, samtidigt som jag bara har mountainhorse skor/stövlar så att mönstret matchar. inte en chans att man kan fastna.

Serious
0

Vi har sådana stigbyglar på små ponnyerna på jobbet. Skulle inte själv vilja rida med dem, som #1 säger så blri det klumpigt.

GucciDior
0

Sånna från börjes har nästan alla hästar på min ridskola. Tog lite tid att vänja sig men jag tycker att dom är bra.

Sussi
0

Toestoppers ser stiligare ut i mina ögon om man vill ha sådana.

Kan löna sig dessutom att satsa ordentligt när man en gång köper, så behöver du inte köpa flera gånger.

JAg har dessa med gummisnodd och känner mig tillräckligt trygg i dem. Går foten igenom och jag ramlar av släpper gummisnodden förhoppningsvis så jag kommer lös. Tror de är ganska idiotsäkra, men man ska aldrig säga aldrig.

Emmelie
0

Ett tips är ju att skaffa såna med gummisnodd och ta bort snodden helt =/. Så är det på en häst jag rider.. Det är inget annorlunda alls..

Molla
0

Om det är så stor skillnad på priset och det bara var de två att välja på så skulle jag nog köpa börjes modellen och sätta 2 stripes, en i varje hål högst upp, så de satt fast i stigbygeln.
   Tar man svarta stripes och klipper av dem så syns det nog inte.

fridak
0

#8 det var ju smart tänkt! jag har redan beställt börjesskydden, men hade aldrig kommit på att sätta fast dem så i "toppen" på stigbygeln!