Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 1512 ggr
Anna
0

Ridningen idag *bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har ägaren åkt till Costa Rica så jag har stallet "själv" =)

Var och red idag. Dressyrade lite i paddocken i ca 35min. Tog det lugnt och jobbade mest på sidflyttningar i trav då hon tidigare ömmat lite pga att hon är nyverkad.

Hade dressyrsadeln också för första gången på ett halvår och jag älskar den! En Stübben, har tidigare tyckt att den är fruktansvärt hård men det kändes bättre idag :p 

Hon är så rund och fluffig ;) 

flyttning i trav

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

igen

annaattlid.se

Anna
0

hörnpassering i trav

förlåt för min hand

annaattlid.se

Anna
0

titta vad söt =D

annaattlid.se

Anna
0

vi i galopp

annaattlid.se

Anna
0

lite närmare bild på vårt snygga dressyrschabrak, det står "Anna & Windy" i silverbrodyr =) Fått det av en kompis förra året!

annaattlid.se

Cilla89a
0

tycker ni passar ihop :) men hon är lite för lång och låg ut..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

Lång och låg blir hon alltid, det är väl det vi försöker träna mest på, men det går inte så bra. Några tips? Kortar jag tyglarna för mycket blir hon bara "loj" och hänger i mina armar.

annaattlid.se

Cilla89a
0

#7 sätt lite press på henne.. låt henne inte bara trava runt lång och låg.. gör lite samlande övningar, halvhalter, ett bra tips på att få henne mjuk i sidorna är att göra en volt till fyrkant, i varje hörn gör en halvhalt och flytta bakdelen några steg runt framdelen.. Sedan mycket övergångar så hon blir kvick.. Sedan var inte rädd för att ta i henne, och lägger hon sig i din hand, så släpp stödet, ge henne halvlånga tyglar och trava på och sedan prova samla upp igen.. Och låt henne inte köra med dig, sätt henne på plats från början ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

Ja, det är precis det jag försöker med, men jag ska bli lite mer konsekvent ;) Man ser ju att hon sätter bakbenen under sig och har bakdelen med sig hela tiden så det borde inte vara några problem för henne :P

Nu idag körde jag inte så jättehårt med henne eftersom 1) hon har stått i 4 dagar, 2) hon är nyverkad och liiite öm ;)

annaattlid.se

AliceL
0

du lutar dig mer eller mindre innåt på alla bilder, du typ lutar huvudet och axlarna lite inåt. inge bra! känn hela tiden lika mkt stöd i båda stigbyglarna, på båda sittbenen och i båda tyglarna :) bellis är gärna också lång och låg, det är jobbigt men måste jobbas med. på vissa bilder ser hon bara lång ut, utan att gå i ngn riktig form överhuvud taget. hur är hon i handen? hänger hon? för hon ser ut att inte riktigt ha eftergift genom nacke och rygg alltid. hon måste sj bjuda fram till handen och ta stöd där, så hon kan söka sig framåt nedåt och ge efter, först då kan du börja samla henne ;) ni är så söta ihop tkr jag ^^

Anna
0

#10 Att jag lutar beror på min ryggåkomma - jag är ju 38 grader sned i hela ryggen, det är ju liksom diagnoserat. Självklart något jag jobbar på men det är riktigt svårt att räta upp sig när ryggraden växer snett. Pga det tappar jag ju också mycket balans.

Går på behandling för min rygg och hoppas att det ska bli bättre så jag även kan förbättra min ridning… =)

Ibland hänger hon i handen och ibland spänner hon sig lite. Också någonting vi jobbar på! :)

annaattlid.se

Anna
0

Men det är alltid bra med kritik! :D Så tack!

annaattlid.se

Phemman
0

När min häst blir så brukar jag gå in på mittvolten och böja mycket och göra skänkelvikning på de öppna sidorna på volten. Så kan du minska och förstora volten också. Mycket mjukgörande så brukar det fixa sej. Men på Mahttis brukar det ta ungefär halva passet innan han slutar hänga i tyglarna. De dagar han är så. Vissa dagar går han ner på tygeln bara man ställer honom lite. :P

Var det någon annan som tog bilderna?

Anna
0

#13 Tack för tipsen.

Mamma har fotat.

annaattlid.se

Lorita
0

#2 det är inget fel på din hand, hemma i paddocken så kan man leda väldigt mycket får att visa vägen. Tänk på det när du rider markera tydligt vad du vill och ganska stort i börja för att sen få till finliret.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anna
0

#15 Jag syftar mest på att den ser lite hård och stel ut, men det kanske den inte gör? :P

annaattlid.se

fridak
0

#11 men du lutar dig inåt i båda varven, ryggen är väl bara böjd åt ett håll, eller?

Anna
0

#17 Min rygg är böjd som ett S. Mestadels åt höger men eftersom jag inte har så mycket muskler i ryggen pga detta tappar jag balansen lätt - därav att jag faller inåt. Som sagt, något jag tränar på =)

annaattlid.se

fridak
0

#18 ok, några tips på hur man tränar upp ryggen?:) jag lutar nog inåt rätt mycket trots en rak rygg…

Lorita
0

#16 nej inte hård men jag tror du skulle vinna mycket i din ridning om du ännu mer leder hästen när du rider. Att du lutar dig det jag som om du måste visa vägen, i början ser det grovt ut sen förfinar man sin ridning.

Lizzan
0

Vilken söt fluffis :)

tycker dock som föregående att hon ser lång och låg ut, men det är bara att träna på :)

Anna
0

:)

Hon är inte överdrivet lättriden och hon vet precis vad hon vill (kort sagt, hon är ett riktigt sto) så det är inte det lättaste att öva på vissa saker, men vi kämpar på! Hon har aldrig varit någon dressyrhäst heller utan mest hopp, men pga sina problemhovar får hon inte ridas för hårt heller.

annaattlid.se

Marija
0

Vad söt hon är! Och det va då ett himla snyggt schabrak *avis*

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

#23 Visst är det fint? =)

Jag kom på en grej ang det här med att hon blir lång och låg och knappt går i någon bra form alls,

när jag sätter på henne en halsförlängare/gummisnodd som INTE är spänd övht utan hänger helt löst, då lossnar hon i nacken direkt och slappnar av mycket mer samt går i en bättre form med hela kroppen tycker jag. trots att hon absolut inte ens känner av gummisnodden. varför kan hon då inte lossna o slappna av utan en sådan?

annaattlid.se

Lorita
0

#24 då måste man se hästen och även veta lite om hennes förflutna.

Mycket möjligt att den påminner henne om att gå i rätt form, om den minimalt spänd kan få henne att jobbar rätt så tycker jag du ska använda det hjälpmedlet ett tag framåt. Jag efterlyser bilder.

Annars kan jag lite kaxigt säga att du är inte långt borta själv från att få henne avslappnad i rätt form.

Anna
0

#25 Kan tänka mig att ägaren använt gummisnodden rätt mycket "förr i tiden" när de tränade dressyr, så att den påminner henne, precis som du säger.

Bilder kan jag försöka fixa, kan rida med snodden nästa gång och försöka få mamma att fota så kan jag visa här sen. :)

annaattlid.se

Cattiiis
0

#24 Sån var min förra medryttarhäst också. Med halsförlängare gick hon mycket mer avslappnat och "lossnade" i nacken, trots att hon inte kände av den. Undrar varför egentligen…

Peppe
0

Jag minns Windy som en smäcker, tunn liten vit ponny. jag slutar aldrig förvånas över hur grov hon har blivit sen jag såg henne IRL Cool

Vad är det som har hänt med hovarna egentligen?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

När hon var i tävlingskondition var hon så himla fin! =) Nu har pinton kommit fram i henne ;) Sedan har hon ju faktiskt fått föl också o då lagt på sig lite överallt, haha. Nu har det ju funnits bete grymt länge så hon går liksom inte ner i vikt, haha :p

Jag vet inte exakt vad det är men hon blev iaf utdömd pga sina hovar, de höll inte för tävling o för hård träning. Hon var halt ofta och stod mycket. Hon har ju fyra vita hovar också. Vet inte hur det funkar när en häst blir utdömd men som jag fattar det är hon inte utdömd längre. Nu har hon inte haltat på säkert 1-2 år så dom ska åka in och röntga henne i vår och se hur det ser ut. Är det värre lär det bli triangelmärkning som det ser ut nu.

annaattlid.se

Peppe
0

#29 vad har ni för hovslagare?

Anna
0

#30 Oh jag är inte bra på namn Hemlis Har hållt henne en gång när han var där och verkade men minns inte alls, det var i somras. En kille iaf, haha.

annaattlid.se

Peppe
0

#31 haha XD

men om det är hovarna det är fel på kanske ni borde se över hovslagaren Fot i munnnen speciellt om det nu hänger på en skör tråd mellan T-märkning eller frisk häst

Anna
0

Gud jag känner mig virrig nu, fick in rätt mycket info om detta bara idag och kan inte få ihop allt XD

Men visst kan det vara något, samtidigt tror jag inte det bara är själva hovarna utan hovbenet/kotorna också? Osäker :P Jag tävlar henne ju inte utan motionsrider ju bara så vet inte allt ;)

annaattlid.se

Lorita
0

#33 det låter som om det är fång?????

Peppe
0

Hovbenet sitter inuti hovarna, hovleden direkt ovanför och sen kotlederna över hovlederna Glad hovarna påverkar hela kroppen, men de här delarna tar mycket stryk av dåliga hovar så det kan stämma det du säger.

Vill ni ha tips på andra hovslagare så har jag 3 jag rekomenderar och 2 som är svartlistade XD finns andra som är sådär mitt i mellan som kan funka i nödfall

Peppe
0

Det skadar ju liksom inte att prova med en annan. det kan ju knappast bli värre än det redan är menar jag

fridak
0

hovbrosksförbening? jag har 0 koll på hovar….vet bara att en häst i stallet hade det och det tog ett tag innan de röntgade och kom fram till det. perioder var han helt okej och nu var det helt bra.

Anna
0

#34 Nej det är inte fång, jag vet att hon har en diagnos, men jag har inte fått veta den bara ;) Hon är inte heller dålig hela tiden utan bara om hon blir överansträngd. Nu och de senaste halvåret har hon inte ömmat/haltat något.

#36 Glad

annaattlid.se

Peppe
0

#38 det låter konstigt… du känner inte för att fråga vad det är nån gång om du får tillfälle? Vill veta av ren nyfikenhet =)

Anna
0

Självklart, om jag bara kommer ihåg det :P Pratar inte alltid med Kajsa heller (annas mamma) och Anna flög till Costa Rica idag, så… ;) Men ska försöka göra det nästa gång jag får tag i nån av dom.

Det hela verkar nog ännu mer komplicerat än vad det egentligen är nu när virriga jag försöker förklara…

annaattlid.se

pippa__
0

Nog för att du är duktig på att fota Anna, men hur lyckas du både fota och rida samtidigt? :P hihi

Anna
0

#41 Mamma som fotat sa jag juuuuu ;)

annaattlid.se

Lorita
0

#42 jag har din almanacka som följde med tidingen hästen på jobbet, väldigt vad många fina bilder det var.

Alla ni som inte köpt tidingen hästen gör det snabbt nu för snart kan i inte få denna fina almanacka Hemlis

Anna
0

#43 Tack så mycket =)

annaattlid.se

pippa__
0

#42 Ahaaaa har inte sett det hihi

Peppe
0

#43 kolla på augusti (?), det är min kusins ponny ;)

Anna
0

Ja, Eve's Summer Flower pryder augusti månad… ;)

Tyvärr inte en av mina bättre bilder på Summer, är missnöjd med att de valde att ta med den, skickade in bättre. Men vad ska man göra =) Summer är fin iallafall!

annaattlid.se