Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1865 ggr
tezzie
0

Rycka/klippa manen

Rycker ni eller klipper ni manen på era hästar?

Hur rycker och klipper ni isåfall?

Jag är så kass på att rycka så min pålla har lång och tunn man, rätt fult tycker jag, men det är ännu fulare med en spikrakt avklippt man. Har funderat över Hööks SoloComb, någon som testat den? Visa gärna bilder på era friserade hästar :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Cornet
0

Gör uppklippt vet jag :)

Molla
0

Mitt halvblod jag hade hatade när jag röck hennes man… Så jag köpte hööks solocomb, det funkade super!! (men den var onödigt dyr!!!)

wewwa
0

Shettisen klipper jag upp manen på lite, men så att det ser naturligt ut. Vår stora pålla har jag inte klippt eller ryckt ännu.. :)

tezzie
0

#1 Hur då?

Cornet
0

Klipp av rakt till önskad längd, kanske några m.m längre. När din häst har pottisfrilla börjar du bara klippa nerefrån upp i manen. Inte för hågt upp men något centimeter utan att veta vad du egentligen klipper. Klipp överallt. Till slut bliri nte manen så gämnlång!

thilda-
0

klipper inget alls

Cornet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker om bushäst varianten!

amsson
0

det äldsta halvblodet rycker vi manen på, medan ponnyns man får vara ifred då han mer har en "busfrilla" och manen växer knapp någonting på honom. unghästen har vi inte friserat än, få se hur det går när den dagen kommer…

Momla
0

Reddie har typ femdubbel så tjock man som ett normalt varmblod,(ja,ja varmblodstravare) den är krusig och han är håröm.
Jag får tunna ut manen ibland med en urtunningssax. Den är bra att klippa med för det blir inga "saxmärken" och raka kanter

freakyH
0

jag skär med en mankniv , ser mest naturligt ut då. När man rycker blir det lätt fel och när man klipper ser det så "fejkat" ut enligt mig.

Peppe
0

Klipper faktiskt på Blacky går. snabbt och smidigt och hans man ser lika fejkad ut klippt som ryckt (med kniv). den blir spikrak hur man än gör

Peppe gör jag ingenting med för tillfället. jag har gett upp med hans man. Elina får ta upp den striden sen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tezzie
0

Nu är hon klippt, för första gången i hennes 16-åriga liv =)

Vi klippte rak av och sedan klippte vi upp som ni sa, nu är hon sååå fin =)

Believer
0

Kiaras man klipper jag inte alls. Bara lite stubb bakom öronen där grimman/tränset ligger, hon har så otroligt tjock man.

Luckys rörde jag inte heller, förutom arab-stubbet =P

Lizzan
0

Jag rycker Lizzys man :)

Marija
0

Arraks man är inte så tjock och ganska kort, så den växer lite som den vill.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

fridak
0

jag rör inte manen på roger mer än pälsglans och borstning ngn gång ibland. får inte klippa för ägaren.

IsaHolm
0

När carinjos man var lång, tyckte man att den var jättetun och stripig, men när man klippte den så såg den inte alls tunn ut. (även om den kanske är för tunn för att rycka, men men)

IsaHolm
0

före :P

IsaHolm
0

efter

tezzie
0

#19 Betydligt snyggare med klippt man =) Fin häst!

IsaHolm
0

#20 javisst blev det ^^