Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1916 ggr
Lizzan
0

Knölar på ryggen? :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lizzy har små, runda hårda knölar på sin rygg, unjufär där sadeln ligger. Förr så var det kanske 2-3 st, men nu är det säkert 10 stycken på båda sidorna av ryggraden. Hon har knepigt sadelläge och hennes sadel tror jag inte passar så bra. Hon är då ridskolehäst. Jag har frågat ridlärarna vad det kan vara, dom säger att hårsäckarna är uppsvällda typ :S vet inte om jag tror på det längre, då knölarna blir fler, är stenhårda osv. När jag hade henne på läger och hade padd under sadeln så försvann dom. Jag tror att det kan vara för att sadeln ligger konstigt, eller? vad tror ni

I övrigt är hon lite öm i ryggen, visar tydligt hur obehagligt hon tycker det är när man sitter upp osv. Annars är hon frisk och glad :)

Lizzan
0

puttar

Serious
0

Det finns massor med olika saker det kan vara.

Kan vara hårsäckarna som blivit infekterade och är uppsvullna, kan vara tryckpunkter ifrån sadeln som gett det, kan vara en massa andra olika sorters hud problem.

Vad man kan vara säker på att det antagligen inte blir bättre utav att man lägger på en sadel på det, är få saker i sadelläget som INTE stör…

Kan komma ifrån att hon får fel foder, sadeln inte ligger som den ska, skitiga schabrack eller en massa annat, är svårt att säga utan att se det.

Sunset
0

min häst har 3 st "foderknölar" dom är oxå hårda, men han är inte öm.. har haft dom i ca 3v, vet inte hur lång tid de kommer ta innan dom försvinner..

freakyH
0

Vet ej riktigt men hör med en vetrinär eller så använder du padd så att dem försvinner :)

AliceL
0

kan somsagt bero på hårsäcksinfektion.. försök hålla dom rena och helst använda padd

Mistique
0

Det är ganska svårt att fixa när det gäller ridskolehäst. Jag kan fixa dit en padd :) Få se hur länge den varar där innan någon snor den!

Loa-bg
0

Det första jag tänker på är sadeln, kanske blir hästen inte ryktad tillräckligt. Syrrans sambos häst hade sådana problem innan dom köpte honom.

Lizzan
0

Jag är i stallet 24/7, pysslar och borstar henne nogrannt nästan varje dag. Jag tror inte att det beror på att hon är smutsig eller så. Jag kan tyvärr inte göra så mycket annat än sätta på en padd då hon är ridskolehäst och inte kan be en vet komma eller så.

Lizzan
0

puttar