Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 1769 ggr
Anna
0

Växa över?

Wilda är 1½ år och strax under 140cm hög. Korsning arab/pinto/connemara.

Hur stor är risken att hon växer över ponnymåttet som fullvuxen?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lorita
0

Ametist var ca 135 när han var 1½ och han stannar troligen strax under 148, han är i dags läget ca 146. Nu har ju en sen kastrering bidragit till att han inte vuxit fullt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thorsson
0

hästar växer olika mkt, vid oliak tider. förstå mig rätt. de kanske växer 1dm under ett år och nästa år bara 3cm. ibalnd växer de inte alls. Att säga nu vid 1½ är svårt då de växer mkt de första åren sedan växer de ett par centimeter till och från.

Mixie
0

Mät hur hög hon är i bak.. Då får du ett hum iaf.. Fast min nyblivna treåring har stjutit iväg med baken nu på bara ett par veckor så det kanske är lite tidigt att räkna ut..

//Mickan

Loa-bg
0

Hur stora är hennes föräldrar?

Ingen aning… Jag kommer inte ihåg hur stor Cayenne var vid den åldern :/ Hon växte en hel del. Hon var väl kanske liten D, blev 155 i mkh.

Anna
0

Mamma och pappa är runt 145cm.

Ska mäta henne bak imorgon och se!

annaattlid.se

Peppe
0

hennes pappa är renrasig va? och connemaror är väl i ponnystorlek?

Windys mamma och pappa, vad har dom för höjd?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

Pappa är Hagens Ryan RC 76, renrasig connemara, 145cm hög enligt nuvarande ägaren i Sävsjö

Windy är arab/pinto och ca 145cm hög, okända föräldrar tyvärr

annaattlid.se

Peppe
0

okej.. för arab kan ju vara över 148, likaså pinto… och det kan slå igenom till wilda så hon växer över om man har otur. om nån av dom är över 148 alltså

Anna
0

Ja precis, så har vi också tänkt (och oroat oss för)

annaattlid.se

Marija
0

Får man vara nyfiken och fråga varför ni oroar er för att hon ska växa över? Eller är jag bara allmänt trög som inte fattat det x)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

Eftersom pappa är connemara ser vi helst att hon håller sig som ponny hon också ;) Eller, för min del spelar det ingen större roll, men ägarna vill det :)

annaattlid.se

Cilla89a
0

#10 antar att det inte är lika kul att ha en häst på 150 som 148 ;) helt plötsligt ska denna lilla häst tävla stor häst tävlingar + att dem är mer svårsålda, finns inte lika syort värde i en liten häst..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Marija
0

#11 Okej. :) Då får jag väl hålla tummarna för att hon inte växer över då!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

#12 Precis :)

annaattlid.se

Bobby
0

Det är mycket vanligt med att connemaror blir strax över ponnymåttet. Personligen tror jag att din llla häst går över ponny. Kanske 150cm.

Emelie-G
0

Skulle hon stanna strax över 148 går det säkert att mäta ner henne, har ett par kompisar som gjort så med sina ponnyer ;)

SofiaGenne
0

Jag tror att hon har en stor chans att gå över ponnymåttet, men man vet ju aldrig! Men som #16 säger, det är lätt att mäta ner. Otroligt många får iaf till det, att få nermätt rätt regält

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Lorita
0

Det är svårare i dag att mäta ner, för man kan åka på efterkontroller.

Det bästa är att vara nöjd med det hon blir, tävlar man wetern så är en mankhöjd kring 150 ganska lagom

Ledin
0

är föräldrarna 145 borde hon oxå stanna vid D-ponny måttet. Vissa växer ju snabbt tills dom är 2år sen avtar det å dom tar bra å växer i kroppen lite mera + någon cm. Så var min d-ponny han var stor som 1,5 men sen växte han inte mera än 7 cm så han stanna vid 147,5 som 6åring och han har inte växt mer. Men man vet ju aldrig vart dom hamnar :) men ofta är dom ju gängliga å späda som 1.5åring lite fulsöta brukar folk säga men jag tycker dom är söta ovasett ålder.

Bobby
0

Vår ponny har vuxit 1.2 cm från det att han var 7 år till nu när han är 10 år.

Peppe
0

Finns ju vissa knep ni kan ta till för att hon ska "sjunka ihop" och gå under 148 ifall hon är på gränsen… men det vet kanske anna?

Anna
0

#21 Jadå.. :)

När Anna går på högskolan sedan vet dom inte riktigt vad dom ska göra med hästarna, jag sa direkt att jag vill gärna köpa iaf Wilda, och det kunde dom gärna tänka sig ^^ Sedan om dom ev triangelmärker Windy nu i vår (dom ska in och röntga hovarna igen för att se om det blivit bättre/sämre) så blir hon värd mindre också, då kanske jag t.o.m har råd med båda *drömmer* Och jag bryr mig inte det minsta om Wilda växer över eller inte, jag är ändå ingen tävlingsmänniska.

annaattlid.se

Mandysan
0

#12 Här är sådana hästar väldigt populära ;)

Jag tror att hon går över ponnymåttet…

Lorita
0

#22 det är träningen som är det viktiga och växer hon över så vist tävla mot stora hästar, en klass lägre bara.

Jag har D-ponny och honom kommer jag tävla mot stora hästar då jag är en gammal tant Skrattande men när man tävlar då tävlar man ju mot sig själv ingen annan Flört

Anna
0

#24 Precis =)

annaattlid.se