Kan det vara gallor?
Monsun är aldrig aldrig sjuk så är det bara! på 5-6 år har han bara vart deprimerad en gång och sträckte sej en gång, det är de enda.
Men nu kände jag på hans ben idag och på höger bak hade han nått som kändes som gallor, mjuka knölar nere vid kotan mot senan. Jag vet inte när han fått det eftersom jag inte vart hos han sen måndag och då hade han ingenting.
jag misstänker att dom andra som sköter honom inte har kollat dom andra dagarna för dom sa ingenting när jag skicka sms och sa det. . .
men iaf, varför får dom gallor? En till häst i stallet hade fått gallor och ägaren trodde att det vara hösilaget som hade för mkt protein?!
Han ömmar inte och han är ine halt, vilket är bra, men brukar inte gallor gå ner lite när man rider? eller svamlar jag nu?
Jag lindade honom nu ikväll åsså ska jag fara ner på morgonen och kolla om det blivit nån förbättring.

Tror nog det är höensilaget,så fick våran C ponny också,hon fick ju kraft också som hon bruka innan hon fick höensilaget som har väldigt bra värden..men de behöver inte kraftfoder igentligen när dom får så bra hö..men nu får hon bara en näve för att hon ska få nåt när dom andra hästarna i stallet får..så det försvann efter några dar.

Ja hästar får gallor pga för mycket av något. Tror att det är protein. Om du minskar lite på kraften så kanske blir bra, eller om du minskar lite av just den balen av hösilaget.
Men linda och kolla om det börjar försvinna =)

okej, grejjen är att vi inte vet värdena i torrhöet, bara i ensilaget (han äter 5 kg ensilage och 6 kg torrhö /dag).

Oftast beror ju gallor på för mycket protein eller överansträngning. Det är inget farligt så länge gallan är mjuk, och ja under ridning brukar de minska i storlek.
Linimentomslag under nätterna brukar gör susen!Lycka till!

Snyft, mitt svar försvann.
Börjar pånytt.
Min finnhäst hade ofta gallor, hon var en häst som fick lätt gallor.
Gallor som ju är vätska i leden kan uppstå av många olika orsaker. Har du bytt foder nyligen, får hästen för mycket kraft? Tränas den ofta eller regelbundet? Står den mycket?
Gallor brukar gå ner om hästen får röra på sig. Även att linda som du gjort hjälper, alternativt kan man också lägga liniment så ökas blodcirkulationen och gallorna läker snabbare. Detta är ju bara temporärt om du inte åtgärdar orsaken till varför de uppstått. Så se först över vad som skulle kunna vara en orsak till dem.
Finns ju också parasitangrepp som kan orsaka gallor.

om man lägger på linement och lindor på det så splitsar man en häst och det är inge bra.
Hästen får hår avfall och liknade. Linda eller lägg på linement, inte både och!

Okej men han äter inte krafft ;)
han äter 3 dl betfor, 0,5 kg havre och 0,5 kg korn.
4# jag tyckte att den blivit lite hårdare nu ikv, och den gick inte ner nått när jag hade ridit :/

havre och korn är kraft foder. det var det jag menade ;P

haha oj jag slarvläste, sorry :P
korn kan ge gallor.
har ni bytt hovslagare el nått?
felskoning kan också ge gallor såsom parasitangrepp eller om hästen har överansrträngt sig, eller stått stilla mer än vanligt

Den hade gått ner lite idag, ska nog linda ikväll så kanske den är borta imorrn.

kolla upp så det inte är är kotledsinflammation..

om det är det så skulle det väll märkas?!

du skrev ju att han hade det på högerbak o att svullnaden inte går ner även om man rider? min blev varken halt eller påverkad av det i ridningen, gick inte att se på böjprov heller. Det syntes bara på röntgen.