Död=(

Vad fin ponnyn var. Kolik är väl när hästen har väldigt ont i magen.
Bebisar kan ju också få kolik.

okej, tack. Visst är det synd.
Idag när jag var där stod det en lapp att han hade dött i går av kolik, det satt jätte mycket lappar på väggen i hans spilta

Hej!
Gud vilken fin ponny…
På våran ridskola har vi med haft fall av Kolik då hästarna har fått avlivas.
Kolik är när hästen har VÄLDIGT ont i magen!

okej.
Visst blir man ledsen

Jättefin häst. Det kan bli stopp i tarmen därav kolik. Tarmvred. Tarmen vrider sig och det gör kollosalt ont i magen innan hästen dör. Hinner man se kolik som jag har gjort flera ggr så kan man ringa veterinär som ger kramplösande. Sedan ska man gå ut och gå många ggr per natt så att tarmen sätts igång igen. Så fort hästen kan bajsa och vill äta själv så är faran över. För denna gången.

jag hade en häst som dog för en vecka sedan av just tarmvred. hade veterinären ute vid typ tre på eftermiddagen men han trodde det var häst influensan. Hon blev bara dåligare och dåligare så jag ringde vet igen. men hon han inte komma ut förrens stoet var dött men hon trodde det var tarmvred. Det värsta var väl inte att förlora stoet
hon hade ett föl vid sin sida som bara var 1 månad gammalt.
snacka inte om mig utan med mig...

#6 gå in här om du behöver hjälp http://www.asvt.se/main.asp?nav=folamma

Herregud stackars fölunge! Då antar jag att fölet får extra uppmärksamhet av er?
Usch, det är så tråkigt när en häst/ponny dör

Tack för tipset men hon dricker mjölkersättning nu… så hon mår bra men saknar mamsen.. hade ett sto till med ett föl som var en vecka yngre trodde hon skulle ta i mot detta fölet också men hon ville inte

#8 jodå hon får extra uppmärksamhet vi matar henne till viss del med flaska.. också har vi släppt in min sons shettis till henne som sällskap så hon har blivit lite som en mamma för henne..

Åh, vad gulligt. Hoppas fölet klarar sig bra! har du ingen bild på henne?

jag är på jobbet just nu men jag kan lägga in en bild på henne i morgon..
Hu så hemskt!

Ja, det är inte roligt. Stackarna. Dålig veterinär tycker jag. Det är ju en jäkla skillnad på influensa och tarmvred.

#14 Jag tänkte precis det samma !!
Den vet. kan inte ha gjort någon vidare undersökning !
Jisses, jag vet ju bara när min gamle fick tarmvred…det var ingen snack om saken att det hade med buken på honom att göra det konstaterade vet. direkt och började behandla. När han inte svarade på beh. så uteslöt hon att det var vanlig kolik och vi fick åka till klinik direkt istället.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Börjar inte kolik först och sedan tarmvred om det går för långt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

#16 Just så…..dom får fruktansvärt ont i buken och vill lägga sig och rulla runt för att "lätta" på smärtorna, men det är då som tarmarna kan sno runt har jag hört…om det beror på att tarmarna är så utspända av gas eller annat som stoppar att dom inte är följsamma längre och kan trassla ut sig av sig själva.
Det är därför inte kolikhästar får lägga sig ner…med risken att de får tarmvred istället.
Mvh CBA

Ja, kolik känner jag till. Har haft det ca 7-8 ggr på alla mina 4 hästar under åren. Men om det börjar med kolik så borde inte veterinären kunna missa det tycker jag. Om man då ger kramplösande så brukar det oftast släppa. Ev att veterinären känner inne i tarmen också.
Dom har ju så ont att dom inte vill äta då. Det borde tex personalen ha sett att hästen inte åt när dom matade. Dom kan bli svettiga så det rinner. Vilja rulla sig hela tiden eller bara ligga och titta mot magen. Det är ju så många symptom.

#18 Ja jag tycker det skulle vara svårt att missa !
Min gamle hade sitt tarmvred så långt upp antar jag för hon kände inte det när hon stoppade in armen för att känna efter…men uteslöt allt annat då han inte svarade på behandlingen han fick för sin först misstänkta kolik.
Det jag vet är att både kolik och tarmvred kommer blixtsnabbt….i ena stunden fullt frisk och i nästa dödssjuk. För min häst hände det någon gång på en halvtimme. Stallägaren släppte ut hästarna och han sprang runt lika glad som alltid för att komma ut, han åt all sin frukost och när hon 30 minuter senare kom ut till hagen låg han i leran längst bort i hagen och hade jätte ont.
Mvh CBA

Då åt han nog upp för fort frukosten. Så att det blev luft med eller så.

#20 Nej jag tror inte det för han åt alltid väldigt långsamt och noggrannt och blev alltid sist kvar. Han hade nästan alltid lite frukosthö kvar för att han slutade äta när han märkte de andra var färdiga och väntade på att komma ut :o)
Precis som på våren när de absolut första grässtråna började hitta upp till ytan…då ville han inte ha hö längre….det fanns ju "bete" *skratt*
Mvh CBA

#6 Att mista stoet måste ju vara den värsta mardrömmen man kan råka ut för när man har föl. Lider med dig
. Hoppas att allt löser sig framöver.
Mvh Anki

CBA ja det är samma här nu. Dom vill inte äta av höet lika mycket som för några månader sedan. Dom går och väntar på betet nu. Dom är roliga våra hästar. *ler*

#23 Jo dom har sina egenheter :o)

Men vi har minskat ner på höet ute och lägger in det till natten i stället. Och då passar det minsann att äta upp det. *ler* Så dom får ju lika mycket ändå.

#25 Så gjorde vi med för dom hövägrade till både lunch och middag.
Tänk i början innan jag fattade var det kom ifrån…hans ganasher svällde upp så han såg ut som han hade påssjuka eller blivit ormbiten….orolig såklart ringde jag vet. och vi kunde utesluta både påssjuka ;o) och ormbett. Det blev inget mer med det utan försvann efter några dagar.
År efter år hände det (snacka om att koppla långsamt) och jag fattade inte vart det kom ifrån…sen var det av en händelse att vi hade vet. till stallet av annan anledning så jag passade på att fråga och fick konstaterat att hans käkmuskler var överansträngda av att beta av de millimeter korta stråna…kände jag mig lite korkad då eller *skratt*

Ha, ha ja det är ju lustigt! Har inte haft någon häst som har fått så. Men jag minns att Thea sa att Gejsas föl som då var vuxen fick också det när hon hade flyttat härifrån. Ska fråga henne vad dom sa till henne att det var. Om hon inte själv kan svara i morgon här förstås. *ler*

#28 Är det fölet som heter White Face….om det är det, vad hände med mamman…hon ser ju levande ut på fotot där fölet är 3 timmar gammal i tråden "Fölbilder" ?? 

Ett tips. Om ni märker att hästen har fått kolik. Lasta in dom i transporten och kör en vända på 40 min. Släpper det inte då kör en vända på 1 timme. Då brukar det ha släppt. Snabt och smidigt. Sen när ni märker att det har släppt ta lite kraft fodet av någor slag och blöt upp det med varmt/ ljumet vatten. Och sen ge små givor med hö efter det resten av dagen. Det viktiga är att få in dom i transporten så fort som möjligt som ni märker att dom har kolik. För då släpper det lättast. Ska ni ut och gå så tänk på att inte gå i flera timmar utan gå i 20 min och vila 20 min. För det är jätte jobbigt för hästen att ha kolik. Men som sakt ut och åk transport. Har funkat för mig varje gång. Lycka till!

o kolik märker man på att hästen rullar sig mkt och sparkar sig på magen om jag inet minns fel?

# 29 Nej det är inte White Face, det är fölet som hon skriver om i nr # 6
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#32 Aha…men den är väldans lik White Face tycker jag…samma bruna öron etc :o)

# 32
Det finns tidigare tecken. Så som ovanligt mycket rullning utan att för den delen sparka sig. Och att hästen ser lessen och anmält medtagen ut.

Det börjar med att hästen ligger ner och ev tittar mot sin mage. Ställer sig upp och lägger sig ner och rullar lite. Sedan börjar den ev svettas. Är man då osäker så ge den något att äta. Och äter inte den annars matglade hästen, ja, då är det kolik. Få inte panik då. Utan longera eller gå ut och gå ett tag ung 10 min. Ställ sedan in den i boxen. Vänta en halvtimma och sedan longera eller gå ut och gå. Håll på så några ggr. Har inte hästen bajsat, släppt sig eller börjat äta så är det nog dags att ringa till veterinären.

Mamma var hos sin kompis för ett par dagar sedan. Kompisens häst hade haft kolik 4 gånger på en vecka. Och slutet kom den dagen mamma var där. Den gick inte att rädda. Hästen fick en "fin" död i sin sommarhage. Hoppas pållen har det bra på dom evigt gröna ängarna.
Inget ont anande tog mamma detta fotot på hästen någon timme innan slutet.