kombinera hack och tränsbett?
Jag trivs inte med det bettet jag rider på nu, ett kimblewick, så jag har funderat på om det är en bra ide att kombinera ett vanligt tränsbett med hack? Tanken bakom dettta är att jag vill igentligen inte rida min häst på skarpa bett man jag måste då han är så stark och gärna sticker när vi är ute i skogen. Använder jag denna kombinationen kommer jag rida på tränsbettet och bara använda hacket vid behov. Det blir skarpare men inte skarpare i munnen på honom. Jag själv tycker att det verkar bra men frågar här först så jag inte gör något helt gálet…

Jag har ingen aning om huruvida det skulle fungera eller inte, men det låter som om det skulle kunna bli lite klumpigt. På min häst drog jag ibland nosremmen genom bettringarna och tillbaka för att avlasta lanerna lite, inte för att hon var okänslig utan snarare tvärtom. Hon fungerade bra på det, men det var svårt att få nosgrimman att ligga tillräckligt högt för att jag skulle vara helt nöjd. Skulle också gärna haft en bredare anläggningsyta för att fördela trycket bättre. Om du inte ser tillräckligt bra på bilden finns en lite större bild på hemsidan, klicka på gästboken.
Jag vet att MiaMaria red på ett kombinerat .. Bett + hackamore.. Kanske hon har nått att säga om de.. :-)
Tror att de är okej för Mia att jag länkar till en bild på hennes kombination..

Haha helt ok, Hanna! =)
Jag använde de för att testa om de fungerade att rida på hack på Musse, med ponny hack pullade han bara o sprang, sket fullständigt i att jag satt o försökte bromsa. Så jag lita helt enkelt inte på att de fungerade så därav testade jag med både tränsbett och back samtidigt, fungerade utmärkt. Satt hacket i en kandar nackrem och bettet i vanliga sidostycket. Dock kanske inte så skarpt hack är att rekomendera, men de beror ju helt på din häst ;-)
:D

Jag har ett ponny hack och det lyssnar han inte på. Men hur har du fäst det? är det ett vanligt hack för storhäst du har på honom? vf pekar skänklarna rakt ner? eller det ska se ut så?

#6. Skänklarna ska peka neråt. Hur trodde du dom skulle peka?
Mimaria, om hacket tog dåligt kan det ju bero på att du itne satt fast nackremmen "rätt" i hacket, du får ingen som helst tryck över nacken på honom så….
Det är den lille ringen på den rörlige delen av hacket som sidostroppen ska sitta i, annars tappar du hävstångstrycket i nacken på hästen… du satt troligtvis mbara o tog i luft för jar TROR inte att det ger ngn som helst effekt när det sitter så…..
men det hacket ser också förstort ut för honom. iom att skänklarna hamnar så långt bak på honom…
bara en tanke. det kanske går bättre om du provar s åsom jag nämnde?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

har själv testat samma grej , precis som du säger, så blir min häst också lite stark när man rider ut, och jag vill heller inte använda för skarpt bett i munnen.
Men jag har testat hackamore/pessoa. Då blir skänklarna precis lika långa, så jag har satt tyglarna genom båda "betten" så man tar lika mycket i dom… förstår ni ? ;P
Detta funkar iaf bra på min polle :) o så slipper man krånglet med två tyglar :)
Jag red ju på tredelat vanligt och hack på min travare (ponnyhack) under övergången red då med dubbla tyglar, o det var knixigt.
men hon svarade bra på hacket, man ska kanske börja att provrida hacket i ridhus/paddock innan man ger sig ut i naturen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lina N - Sidstycket ska sitta där de sitter, kindkedjan sitter i den lilla ringen, kolla på ett likadant så får du se. Och för övrigt så va de ett ponny hack han inte lyssnade på, de här lyssnade han mkt mkt bra på! OCh ja de är lite stort för honom men hade inte hunnit öppnade o kapa de då, skulle provrida de enbart.