Bomfri sadel?
Har aldrig fattat poängen med bomfri sadel. Kan någon förklara? Varför ska man ha det? Finns det ingen bom alls i sadlen?

gå in på www.stallvra.com och läs artiklar i hästfokus och under rubriken bomfria sadlar
poängen med det är att man skonar hästen. sadeln begränsar inte och förstör inte hästryggen.

Meningen är att sadeln ska forma sig efter hästens rygg och inte ligg stum på ryggen.
Hästen får en större rörelsefrihet i en sådan. Sadeln är trygg att använda eftersom den nästan alltid passar hästen (men det är ingen garanti) och sådant som punkttryck mm kan inte uppstå av en bomfri.
Sadeln passar hästar som kanske har ojämn rygg eller annors svår att hitta en passande sadel åt. Även för hästar med dålig rygg ska den ha god effekt på, vad man hör är att hästarna brukar bli bättre i ryggen och har lättare att muskla sig.
På marknaden idag finns bra och dåliga bomlösa sadlar. Att föredra är de som ser ut som vanliga och har bossor, t.ex. StarTrek. De som man ska ha pad till finns det altid en liten risk med, t.ex. padden och sadeln kan ligga i obalans, padden lyfter inte sadeln tillräckligt, den avlastar inte på ett tillräckligt stort område mm. Det är alltså av stor vikt at satsa på paden då man köper en bomlös som kräver pad.
MEd en bomlös gör det inget att hästen musklar sig, tunnar ut osv osv eftersom den formar sig efter hästen.
JAg valde bomlös för att jag hittade inte en passande sadel åt min häst som dessutom börjar bli äldre och kan ändra sig i kroppen.
Det finns ingen bom i en bomfri sadel.
#3 Men de bomlösa som ser ut som vanliga kan väl inte ligga bättre än en vanlig sadel? Jag menar ytan som den ligger an mot hästen är ju lika för den modellen, oavsett bom eller inte…
Eller hur är det?
(hade jag pengar skulle jag köpa bomlös sadel på direkten, men tyvärr har jag ju ingen häst just nu… =/ )

#4 fast en bomlös som ser ut som en vanlig är mer "böjbar" ändå, det är ju bommen som gör sadeln stel.
Tack för alla tips=)

#4 Men den formar sig i alla fall efter ryggen även om den har dessa bossor. Det har ju inte direkt med att göra hur stor anläggningsyta sadeln är utan ist just det att den formar sig efter ryggen och inte ligger stum.
Ok, då vet jag! =)