Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 857 ggr
[slo]
0

Kli i manen!

Bara för att gejsa klagar på att det inte skrivs, så ska jag göra ett försök :)

Det är såhär, att jag har upptäckt att pålle kliar sig i manen, ganska mycket… Så min fråga är enkel:

Vad göra??

Jag har aldrig haft någon häst som sysslat med sånna här dumheter förut, så jag vet inte alls vad som är bra och dåligt…

gejsa
0

Kanske soleksem. Knott som sitter i manen. Är inte din häst ljus? Kanske behöver lite sololja för att hästen är bränd av solen.

[slo]
0

Det är mest den ljusa delen av manen som ryker, jaa… Men sololja i manen, går det? :P Vad är lagom för styrka, och vilket märke är billigt? Har en känsla av att det går åt rätt mycket för att få det bra :)

Faxlin
0

Pälsätare, hihi.
Ja nu kommer jag dragandes med mina pälsätare igen. Men det börjar faktiskt under manen och pannluggen. Och de är hemska.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Lyft lite på manen och kleta in lite salva som är fet. Behöver inte vara sololja. Du har väl en häst med rosa mule också va? Den behöver också få salva dagligen. Dom blir väldigt lätt brända.

Min tex får vid svansen. Han är ju helt rosa där och på mulen.

Believer
0

Fet salva. hm. som typ idomin o helosan gejsa?

[slo]
0

Nepp, han har svart mule :) Det är inte nya hästen som det är bild på i fotoalbumet, har ingen digitalkamera, så det är svårt att ta bilder :/

Får ge mig ut på upptäcksfärd efter fet salva imorgon då… Hehe.

ÅsaF, hur blir man av med pälsätare då? Och vad är det för nåt? :P

gejsa
0

Ja det går det också. Jag har båda sorterna och sätter på olika dagar. Vad då, har du också en häst som bränner sig?

Believer
0

slo - det kan jag svaaaaara på hihihhii. Dermocan shampoo. finns på apotekek! det funkade på min lilla gumma =P

Believer
0

Lucky har ju rosa mule. han bränner sig lätt där. trodde bara helosan sol "funkade". men det går alltså bra med vanlig helosan el idomin?

[slo]
0

Apoteket… Jag hatar det stället! Dyra som skam, och har aldrig det jag vill ha inne. Funkar inte grönsåpa? Det är han nybadad med igår :D

gejsa
0

Men slo din häst går ju ute nu dygnet runt om jag har fattat det rätt. Kan inte ha pälsätare nu. Men däremot tror jag på knott eller bränd. Men å ena sidan är det inihelvettes med mygg nu så det kan ju var allergi från dom också.

Har ju bl a en fjording. Kommer ihåg när hon gick ute dygnet runt. Hon kliade sig som besatt på manen. Trodde att hon hade fått eksem eller något. Då drog jag med handen över manen och jäklar vad knott hon hade där. Det flög upp hur många som helst. Stackaren.

gejsa
0

Helosan sol fungerar väl bäst kanske. All salva som man sätter på mjukar ju upp mulen och skyddar mot värsta solen eg.

Believer
0

slo - det shampot kostade bara 50 spänn. det måste du väl ha råd med hihi. kiaras försvann på en vecka o nu är pälsen/manen på väg att växa ut igen =P

gejsa
0

Så din häst hade pälsätare?? Oj! Har aldrig sett det på hästar.

gejsa
0

Slo! Du kan ju göra som man gör med eksemhästar. Tvätta med vatten och äppelcidervinäger utblandat. Det stoppar så det inte kliar så mycket. Sedan när det torkat sätter du på någon fet kräm som skydd.

Faxlin
0

Pälsätare kan även dyka upp på sommaren. Inte lika vanligt men det förekommer.
Hästen kan också ha fått det under vintern men att man inte märkt det förns nu.

Pälsätare är små, små, små djur. De är sååå små att man får riktigt anstränga ögonen för att se dem. Så är de svarta och bara någon mm lång. Så man får titta länge ner i pälsen för att se dem.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Men kan dom verkligen komma på sommaren när dom går ute dygnet runt och inte har vinterpäls?

CBA
0

slo- Det låter konstigt att Apoteket skulle ha slut på hästgummin…för det är väl dom du är ute efter Cool

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Faxlin
0

Nej men de jäkla krypen kan stanna kvar sedan de har varit inne under vintern. Nu då de går ute dygnet runt får de dem inte om de inte har träffat en annan häst som har det vill säga. För om en häst och dens saker inte behandlas så smittar det ju vidare, även på sommaren.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ok. Åsa jag ger mig. he he du har nog rätt.

gejsa
0

Jo då! Slo det går ju också bra med grönsåpa om det inte pälsätare. Men då när det torkat så är det bra med en salva också.

Faxlin
0

*Asg* Är du säker?? Har jag rätt? Brukar jag väl aldrig ha i en diskussion med dig. Brukar alltid vara du som lär mig ju. hihi
Detta var stort. Kommer jag leva lääänge på. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Vad då du har väl rättat mig ett par ggr förut tror jag. Minns inte faktist. he he Känner mig som en jäklar besserwissers när du skriver så där ju. Oskyldig

[slo]
0

Oh, där ser man :) Men ska fixa en tub helosan sol, det har jag använt förut som solskydd.

CBA, tro det eller ej… Men det är tydligen fler som är ute efter dom här nere :P

CBA
0

#24- Är ni strålskadade allihopa där du bor *ler*

Välkommen tilbax förresten :o)

[slo]
0

Jag trodde bara jag hade skador i skallen ju… :P

Tackar så mycket :)

CBA
0

Nej då slo…vi är alla lite vrickade :o)

[slo]
0

Jag menade bara som att det var enda stället jag var skadad på… Inte att alla andra också va knasiga :D

CBA
0

*ähum* OK..glöm föregående skrift…:o)

[slo]
0

Äsch, det stämde väl ganska bra det också, vid närmare eftertanke ;)

CBA
0

Varför vara normal när mankan vara lite halvgalen *skratt*

gejsa
0

Ja eller halvfull. he he

[slo]
0

Eller halvpackad :D Jag ångrar verkligen att jag lovade att vara chaffis ikväll… Fundersam

gejsa
0

Synd om dig att du måste sitta här och tjatta med oss kvinnfolks och vara nykter. he he

[slo]
0

Jag tar igen det på tisdag kväll… Sverige möte England då Oskyldig

gejsa
0

Jasså min dotter sa att det var på måndag som Sverige skulle spela igen.

[slo]
0

Måndag… Tisdag… Vem bryr sig Skrattande

gejsa
0

Ha, ha hade jag rätt. Tog du fel på dag?

CBA
0

#32 gejsa då :o) Så illa är det väl inte ;o)

#33 f*n slo…vi kunde ju ha suttit här och osat alkohol tillsammans ju…du måste planera bättre :o)

[slo]
0

CBA, vi får nästan göra en alkoholkvälls-tråd verkar det som… Där man kan planera sånt här ;)

mazze
0

Om inget annat kan du alltid prova Hexocil. det är dyrt men väldigt drygt. Det är bakteriedödande.

Faxlin
0

#23: Du är absolut ingen besserwisser, men kunnig i allmänhet. ;-)
Dessutom älskar jag att retas med dig;-)

Audiatur et altera pars

[slo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick med mig en kamera hem efter krogen i fredags, en kompis förvarade den i min ficka… :P Så passade på att använda den lite extra :) Här är en bild, men det syns inte jättebra. Tänkte att det kanske var någon som kunde spekulera med hjälp av den :)

Har kletat in det med Aloe Vera nyss, enda salvan jag har i stallet och den funkar till det mesta hittils :P Även på människor (superbra till finnar, bland annat).

gejsa
0

Jag hade visst fel igen slo! Det är ju på tisdag som fobollen är.

Faxlin
0

Men slo, hur ser det ut under manen då? Det intresserar jag mig för. hihi

Audiatur et altera pars

[slo]
0

#44 hehe, där ser man :)

#45, har bild hemma… Kommer ikväll ;)

Faxlin
0

Okej, jag får väl snällt vänta tills i kväll då. ;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

#43 asså jag läste totalt fel…

"jag fick med mig en flicka hem efter krogen i fredags"…

[slo]
0

Nepp, det var inget vettigt folk där vi var :(

Faxlin
0

#48: hmm, hur blir det med. Jag passade på att använda den lite extra. haha
Japp så kom den låååga humorn fram igen. Förstår inte hur ni är här inne som får en direkt knäpp. hihi

Audiatur et altera pars

[slo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ÅsaF, här kommer en bild under manen… Fast det syns inte så mycket där, är mest mitt i som han kliar av det.

gejsa
0

Kliar han sig fortfarande? Kan ju var knotten. Såg att min eksemhäst är värre än vanligt. Hade sår under svansen och uppepå svansen. Men har ju medlet mot eksem så det läker nog fort hoppas jag. Verkar vara fång och eksem år i år.

Faxlin
0

Tackar för kortet slo. men som du säger. Syns inget där på kortet i alla fall. Om det vore pälsätare borde det finnas någon liten,liten kal fläck någonstans. Men det ser du som har hästen irl bättre än mig. ;-)

Audiatur et altera pars