Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1259 ggr
Fining
0

Rider ni ut i mörkret?

Jag ska flytta till en liten hästgård, dock har vi ingen paddock. Jag ska få hyra in mig på grannens paddock men hon bor en bit bort så det blir väl en kvarts skritt genom skogen för att komma dit. Men jag är så mörkrädd! På sommaren är det ju inga problem men nu när det är så mörkt när man kommer hem från jobbet… Brukar ni rida i mörkret? Min häst är även hon lite mörkrädd och hoppar till för allt då. Själv är jag gravid så jag vill ju inte riskera att flyga av heller när hon får ett av sina rädsle-ryck… Men samtidigt måste hon ju motioneras varje dag. Ångest!!!

Lorita
0

Pannlampa vet jag många som använder själv har jag egen belyst paddock så då blir det att jag rider där. Men mina hästar får alltid sin ledighet på vintern, nu ungefär Skrattande så rider jag hela sommaren i stället.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

svampi
0

Jag rider inte ut i mörkret. Jag går med honom när det är som mörkast.

tezzie
0

Jag rider ut även när det är mörkt. Med en riktigt bra pannlampa så går det utmärkt =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Johanna
0

jag rider när det är mörkt, är så van utav många år utan varken belyst ridbana lr ridhus  :)

nu har vi dock ridhus, men rider gärna ut ändå

om du är rädd om magen så kan du ju kanske gå brevid istället?

CarolineO
0

Jag använder pannlampa, det funkar jättebra!! Men man får ju ta det lugnt ändå så man inte bryter benet ner i en grop eller nåt…

mazze
0

Inga problem att rida i mörkret, använder pannlampa mest för att synas bättre för andra människor och fordon.

Zadeira
0

Gå bredvid tills ni kommer till paddocken och sitt upp där istället?

Jag rider inte ut när det är mörkt, men det är för att jag inte känner till omgivningen så bra ännu…

maaaliin
0

Jag rider ut i mörkret bara man har pannlampa så brukar de funka bra :) Iof så e ja ganska mörk rädd också men har man hästen så brukar ja känna mig trygg och sen kanske om de finns nån möjlighet att rida tillsammans me nån.

Jenca
0

jag rider i mörkret men har mycket reflexer på mig.

Momla
0

Vintertid rider jag nästan varje ridtur i mörkret. Det är bara på helgen som jag ev. tar en tur då det är ljust.
Varken jag eller pållen är mörkrädd + att jag har en bra pannlampa som lyser upp.

LinaN
0

jag hade nog ridit i mörkret, men itne kört med vagnen…. förmycekt som kan gå fel då liksom….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Serious
0

Jag rider ut en del i mörker. Man får buffa upp sig själv lite och tänka på att det är lika dant fortfarande bara det att det är lite mörkt ;)

Gäller bara att ha bra med reflexer och lampor så man ser underlaget.

LinaN
0

#12 massor av reflexer! man ska se ut som en julgran för då kan ingen bilist aldrig i *el**te säga att man itne syntes OM det skulle hända ngt :)

jag har flexer på mina egna ben, väst eller sele på mig, hjälreflex o ibland pannlampa. 4 benreflexer på hästen, reflexbrösta, och svansreflex. reflextäcket bara glider av honom just nu…. :S sitter itne alls bra….

berry
0

jag rider med pannlampa och massa reflexer :)

Cavello
0

Med Disa rider jag inte ut i mörker men med min andra medryttarhäst så rider jag inte ut i skogen utan en bit genom samhället för att komma till paddocken.

Anna
0

Ja, med pannlampa och reflexer.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Sussi
0

Jag rider inte i mörker ute eftersom jag i skogen tappar bort mig och får panik och på vägen vågar jag inte vara hur mycket reflexer jag än har. Paddock gäller för mig i mörknet. Dessutom blir islänningen fjollig i mörker och kan vägra att gå framåt och börjar backa ut på vägen, de vill jag inte i mörknet.

Förr körde jag ofta i bäckmörker, hur vågade jag? Rädslan kommer med åldern ^^

gejsa
0

Jag rider aldrig i mörker. Pga skaderisken om hästen skenar i mörkret. Vi har vildsvin som dom kan höra och då blir det inte roligt.

lisette
0

fast är det genom skogen så är det ju inte så farligt. hade varit värre om det varit längs vägar så pass länge.

pannlampa! :D

AusaBausa
0

rider inte så mkt nu o allra minst i mörker..men har gjort det förr mkt o då med massor reflexer på…

The-Photo
0

Jo med reflexer och lampa (ibland)

__iE
0

Jajemen rider i mörker ^^ I skogen med, men bara genom.. Hästarna hittar ;) Rider helst med en till då jag har så kass syn o ingen pannlampa, mobilen får funka ibland för att hitta stigen ^^

LinaN
0

hästar ser ju väldigt mycekt bättre än vad vi gör i mörkret, enda som de är sämre på är att ställa om synen från ljust till mörkt….. där är vi människor snabbare.

freakyH
0

Nja jag brukar inte göra det. tycker också det är läskigt men du kanske kan leda henne till paddocken ?

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här rider vi och kör i mörkret..har inget val här uppe när det nästan är mörkt dygnet runt…men börjar ju vända nu :) men ganska mysigt när månen lyser på kvällen då ser man ju ändå lite :)

Lorita
0

#25 ni har snö, det hade jag också när jag bodde i jämtland och då red jag ofta i mörker för det var ljusare än vad det är här när det är mörkt.

SofiaGenne
0

Japp. Ridhuset är så uppbokat av ridskolan jämt, så de blir mkt rida ut

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Marija
0

För mej blir det oftast till att rida ut i mörkret, paddocken är inte upplyst så man får väl lita på sig själv, och alla ridvägar är inte upplysta, utom en liten bit där det är rätt många hus, en hel drös med reflexer! Ska nog skaffa pannlampa!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja fast det är snö så är det jäkligt mörkt om det inte är klart så månen lyser lite :)

Lorita
0

#29 här hjälper inte månen något det är becksvart ändå. När jag bodde i Jämtland gillade jag att rida när det var snö, mörkt och måne, det var så tyst då Skrattande

E_hjo
0

Ooooh ja! Självklart. Det finns ju pannlampa och reflexer!   : D

LinaN
0

#29 härlig bild med rimfrost i hela manen!