Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2682 ggr
gejsa
0

Hittar inte ägarbeviset!!!

Slarviga jag, som alltid ska sköta allt i sista stund. I dag höjde jag försäkringen på Sorro. Började leta efter ägarbeviset som jag trodde skulle ligga i passet. Men jag hittar det inte. Har letat där jag trodde det isf skulle ligga. Men icke, sa Nicke.

Kan man få hem ett nytt? Kostnad isf? Hur gör man?

Jag har 3 pass till och i dom ligger ju ägarbeviset. Jag tror att jag la undan det förra sommaren när jag visade det för den eventuelle dåvarande fodervärden som jag sedan sa nej till. Jag la det antagligen på en plats som jag då trodde var bra. Men nu är det så bra att jag inte hittar det ju. Fnys.

Mangis
0

Det brukar gå att få ut ett nytt från avelsföreningen. Kostnad varierar… Hoppas du hiitar det eller att det löser sig ändå! Det finns ju tack-och-lov register…

Scandi
0

jag tror inte jag har ngt ägarbevis..jag har bara passet och ett pappar som vi skrev på och dem när de fick pengarna, men d räknas kanske som ägarbevis? För från stc har jag inget..:S

fridak
0

#2 ägarbevis är ett papper som det står ägarbevis på, men anmälde ni inget ägarbyte till stc?

Scandi
0

nää har inget sådant papper..men d måste räcka med denna lappen jag har. Nää de förra ägrna skulle göra det men de är nog inte gjort än.

gejsa
0

Ok, jag får väl behålla passet hemma tills dess då och ringa dom på måndag om jag inte hittar det innan dess.

Scandi
0

men måste man ha ett specielt papper för det?

gejsa
0

Ja du får med ett löst papper som det står ägarbevis på. Det ska du och nya ägaren skriva under och skicka iväg vid försäljning.

Nu ska jag ju inte sälja Sorro utan han ska ut på foder. Men eftersom jag hade tänkt lämna med passet så vill jag ju ha ägarbeviset hemma först.

Scandi
0

oki det har jag inte..:S var kan man få tag på ett sånt?:S

gejsa
0

#8# Det står i passet vart du ska höra av dig om du tappat det eller på något annat sätt försvunnit.

Scandi
0

oki men måste man ha ett sådant?

Believer
0

Jag fick inget ägarbevis när vi gjode ägarbyta på Lucky. Dom har allt registrerat på ARAB istället.
Kiara har jag dock ägarbevis på, men hon är ju reg. i sv. risponny

gejsa
0

#11# Konstigt! men det kanske är olika. Jag har ägarbevis på mina andra tre pass. Men inget pass är likadant hemma som jag har.

tessa
0

Eneldos ägare skickade ägarbeviset till Arabföreningen, då jag hämtade hem pysen och skrev köpeavtal. Samt gjorde ägarbyte. Sedan dröjde det ett bra tag pga semestertider, innan ägarbeviset äntligen damp ner i brevlådan. Häromdagen hittade jag det liggandes i en byrå. - Ojdå, utbrast jag.. Inte för att killen någonsin ska behöva byta hem igen (under min livstid), men självklart vill och ska man ha hästens papper där man vet att man har dom..

Vet tyvärr inte hur det fungerar att ordna nya handlingar, men hoppas de dyker upp snart gejsa! Kika bland böcker i bokhylla eller liknande, där gömmer det sig ofta viktiga papper för mig iaf… ;) 

#11: Måste vara få pållar som är reggade i risponny-föreningen ;D

gejsa
0

Haha tessa du är rolig du. Sv risponny.

Ja, jag ska titta lite extra efter lets dance avslutningen. Nu har jag ju bara sprungit och tittat när det varit paus. Men hittar jag det inte så får jag säkert ett nytt. Jag minns inte ens om jag fick ägarbeviset när jag tänker efter. Men det var nog med. La säkert undan det när jag skulle visa passet för intressenterna i somras.

Believer
0

#13. Japp, tror det bara är Kiara som är reggad där Skrattande

tessa
0

#14: haha jamen believer skrev ju det… ;)

Det fixar sig säkert, så se du klart på fredagsnöjet på tv först ;D 

#15: Häftigt! Hoppas att jag också kan regga min "tinkertravare" i någon liknande förening, när den stollen kommer till världen.. eller främst OM ;)

gejsa
0

Haha kan inte göra annat än att skratta åt er.

tessa
0

#17: Det gör du alldeles rätt i.. Ett gott skratt förlänger ju livet, det vet ju alla! Hoppas att du inte tycker att jag rör till din tråd, i sådana fall får du knuffa till mig, så skärper jag mig nog.

Är bara på gott humör, det blir man visst efter att ha köpt två stora säckar morötter till pållarna, vilken fredags-tillfredställelse! Att jag blev bjuden på Max efteråt, av min far gjorde ju inte saken sämre direkt.. Jag är en lättroad flicka.

gejsa
0

#18# Ha ha det måste du vara. Men sådan är jag med. När jag gör något gott åt mina djur så mår jag också kanonbra efter det.

Jag är så duktig på att röra till i andras trådar så kör på du. hihi

gejsa
0

Jag tittade på ASVH:s hemsida och där står det:

KÖP OCH FÖRSÄLJNING Om Du köper eller säljer en häst ska detta meddelas ASVHs kansli. Om hästen har blivit registrerad under senare år finns en lös vit lapp med i passet ("Hästägarbevis") där säljaren och köparen skriver under och bekräftar försäljningen/köpet. Saknas "Hästägarbevis" kan man skicka in kopia av första sida i pass/registreringshandling samt kopia på något som styrker ägarbytet t ex kvitto, köpekontrakt el dyl. (av detta skall framgå vilken häst det gäller, vem den nya ägaren är samt vara underskrivet av säljaren). Ange även att det gäller ägarbyte.Om Du köper eller säljer en häst ska detta meddelas ASVHs kansli. Om hästen har blivit registrerad under senare år finns en lös vit lapp med i passet ("Hästägarbevis") där säljaren och köparen skriver under och bekräftar försäljningen/köpet. Saknas "Hästägarbevis" kan man skicka in kopia av första sida i pass/registreringshandling samt kopia på något som styrker ägarbytet t ex kvitto, köpekontrakt el dyl. (av detta skall framgå vilken häst det gäller, vem den nya ägaren är samt vara underskrivet av säljaren). Ange även att det gäller ägarbyte.

gejsa
0

Alltså spelar det ingen roll. Jag behöver inte riva upp hela huset. Hon kan ha med passet och skulle vi sedan sälja honom så gör man så här i stället sedan. : ) Bra va!

gejsa
0

Jä….a bredband. Suck! Dubbelt igen.

Manda29
0

#10 Finns ett papper som heter Ägaruppgift och som skall förvars i hästpasset. Gå in på STC o kolla om du står som reg ägare.

Believer
0

#23. Varför ska hon gå in på en travar-sida?

Scandi
0

#24 eftersom min pålle är travare ;)

Believer
0

#25. Aha, jag trodde hon skrev till gejsa =)

fridak
0

#25 din pålle står fortfarande hos uppfödaren…