hästpriser
grannen sålde sitt halvblod för 175,000. en annan i byn ska sälja sin d-ponny för 100,000.
bara jag som tycker detta är vansinniga priser för hästar?
visst, jag förstår att hästarna är så pass duktiga så de är värda de pengarna.
men 175,000! det kan man köpa ett hus för. jag förstår inte att folk har råd med det!
ja det är mycket pengar det är det verkligen.
men här hos mig får man knappt en etta för det priset heller så.
jag hade ju personligen aldrig haft råd.

När du kommer upp i dom priserna så är det ju tävlingsredskap det är frågan om. Sen är det bara att konstatera att det finns dom med snuskigt mycket pengar. Men dessa hästar kommer ju troligen ridas för tränare och stå i stall med ridhus. En högre nyttjandegrad alltså.
Men ibland blir det inte så för 5 år den köpte en grannes dotter en häst för 100' (samma pengar som hon fick för sin ponny) dom gånger den hästen har blivit riden under dessa åt är lätt räknade. Så ibland så är hästköpet en dröm man köper, drömmen om att tävla dom stora klasserna men vägen dit är lång, även på en dyr häst.

I vissa fall ser det bättre ut med en dyr häst (ingen behöver ju veta att man tagit ett stort baklån för att klara situationen)
mmm.. 175 000 kr skattade pengar = en helårs lön… *brrr*

Alldeles för mycket pengar tycker jag… Här i sundsvall kan du få ett hus för pengarna (någon mil utanför staden då iofs).
*** Kärleken övervinner allt ***

mkt pengar.
här är det knappt så du får en 1:a (lägenhet) för dem pengarna.
Hugo i stallet ska säljas för 230 000.. Jag höll på att dö när jag fick veta att hästen jag gosar med så ofta är värd så mycket….
Jag har ryktat en mille och släppt ut en mille i hagen….. fast det var iof insprungna pegnar…..
dyraste hästen jag själv ägt var Julia Guvijo, hon hade sprungit in 120 000 på banan ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nattis tränare köpte en "fin" tävlingsponny för 2 milj !!!!! när dom fick hem den så vägrar den att hoppa.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#9 Jobbigt läge, och tråkigt köp.. Onödigt mycket pengar för att inte vilja hoppa då.. hmmm
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#9 vad besviken man måste känna sej då..
Bra hästar kostar…
Nu har ju inte jag koll på priserna för andra raser än islänningar direkt, men ska du ha en frisk, inriden, relativt ung islänning med gångarterna på plats, utan några direkta tävlingsambitioner, utan en vanlig "skogsmulle", så ska du vara glad om du hittar en för 50 000…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag är glad att mamma avlar quarter… Annars skulle jag bara få se dom på kort.
Men iofs avlade inte mamma skulle jag nog inte gilla rasen så som jag gör…
Det jag tycker är mest irriterande som kan uppstå med dessa dyra hästar, är att de människor som köper hästen tror att de ska få allting gratis bara för att hästen är så duktig (dyr). Visst, det spelar roll till stor del, en häst kan hjälpa en ryttare väldigt mycket på traven. Men man får inte glömma att en viss kunskap måste finnas för att hästen och människan ska fungera ihop. Det känns som detta inlägg blev lite krångligt, men jag hoppas någon förstår vart jag vill komma.
#14 Jag förstår precis vad du menar. :) Självklart har ju hästen betydelse, en häst utan kapacitet tar sig ju inte upp till de högre klasserna, oavsett ryttare. Men det är det nog inte många hästar med kapacitet som gör med en "dålig" ryttare heller. Krävs ju samarbete, och lika mycket kapacitet från både ryttare och häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag har ridit på 5 miljoner ;D yeeah :D
ett fullblod från USA, sprang in hur mycket som helst och såldes till Sverige för 5 miljoner, men skadade sig ganska snabbt och fick opereras såldes för 200.000 till en annan galopptränare här i Skåne, med han höll inte mer för galoppen och såldes billigt till ridskolan där jag hade Japp innan ;)
hästar är dyra, ja.. men man får vad man betalar för.. men inte ens jag hade velat ha en så dyr häst..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jo dyrt, men som andra säger, för den pengen får du inte ens en etta här.. så det beror ju på vart man bor.. själv har jag väl en 100 000 krs häst (eller 120). Det är lika mycket vän som tävlingskompis för det.. men mycket pengar. Jag håller ju på övrigt att sälja så.. sedan blire ingen ny pålla.

är chockad över hur mycket man kan få en ponny för så mycket.
Vet många som har blivit tvungna att sänka sitt bud på ponnyn bara för att det finns för många ponnier.

mm.. hemskt dyra.., ska åka och kolla på ett d-ponny stoi helgen, 80000. Och hon har inte gjort ngt alls :S hoppar dock djävulskt bra.

Då jag var i islandshäststallet hade de en häst till salu för
½ miljon mark. Den var man rädd om!
Själv skulle jag aldrig betala så mycket för en häst. Min budget ligger på ca 50 000 för en häst mer än det skulle jag inte ge.

#20 lägg till 20 till så får ni grannens häst. hon är grym!

Alla hästar har ett värde och självklart blir de högre ju mer den kan, avelsvärde, vad den gjort osv. Det är höga priser men samtidigt kostar de att ligga på topp, vi har hästar i stallet för runt 800 tusen. dom 4 vi annonserar nu ligger mellan 150 och 250 tusen
Vet även ett fall där köparen ville ha en häst som va hingst och svart, resten spelade ingen roll och dom kunde betala 250tusen EURO!!! Men som sagt, de kostar att ligga på topp ;-)
ja skiter man pengar så kanman ju betala så mkt, hihi!

jag undrar bara vad som händer sen när det blir lågkonjuktur och folk inser att de inte hade råd att ta lån på hur mkt som helst flr att köpa häst.
#25 Carpe diem min vän, carpe diem ;)

#22 hur gammal är den ? :P