Strunta i att mata en häst?
Jag blir förbannad.
I stallet har vi en häst som sparkar i väggarna, han har sparkat loss dörren från sina fästen ett antal gånger. Han får bara ngt ynka kilo hö och en massa kraftfoder för hans ägare är rädd att han ska bli fet. Han är låg i rang o får inte komma åt den fria tillgången ute direkt.
Så fort han sparkar i väggarna så skriker folk åt honom, och idag har jag gjort det också. men då ger ma nnegativ uppmärksamhet….. men jag brukar berömma honom när han slutat sparka….. han söker uppmärksamhet men så fort ha nfår mat så slutar han helt. Jag ger honom aldrig när han sparkar, utan först efter att ha nvart tyst en liten stund.
Men iaf, idag så hade harry fått sin första omgång hö, och nästan alla hästar i stallet, utom Roffe hade fått mat. Han väsnades en del men så ställde sig 3 av tjejerna i stallet precis utanför hans box o han fick mera uppmärksamhet.
Jag går förbi med harrys sena kvällspåse med hö och hästen sträcker sig med hela halsen längt o får precis mulen över toppen av gallret på boxen och den blicken jag fick av honom gick rätt i ni själen. JAG KLARAR INTE AV att gå förbi en hungrig häst som är den enda i stallet som itne fått ngt alls o tugga på!
så jag tar en liten tuss av harrys hö, och slänger in då en av tjejerna säger "nu bli ***** arg på dig, man ska ju inte ge Roffe hö…."
"Det skiter jag i, jag kan itne gå förbi en häst som itne får mat o ser på mig på det viset, det är grymt! Det är rentav psykisk misshandel att gå förbi med mat o mata andra hästar."
Så nu snackas det väl en del bak min rygg.
Hur hade ni gjort i samma situation? Eller är ni så pass coola att ni klarar av att ignorera en häst? För det är itne jag iaf…..
Sedan för at tkomma till en lösning emd sparkandet så… ja enligt ägaren så sparkar han aldrig, trots han kan stå å sparka som en idiot när hon är i stallet. DÅ är det nån annan häst. Så bildäck, gummimattor o sånt verkar itne bli ngn lösning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag hade nog talat om för ägaren att om hon är rädd att hästen ska bli tjock så borde hon göra tvärtom - öka högivan och minska kraftfodret. Lagom mängd hö gör inte en häst fet, men för mycket kraftfoder gör det…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 håller med dig till punkt o pricka, men då tappar han ju schvunget när hon rider honom….. Och hon är väl en av de många som har villfarelsen att hästar behöver emr havre än hö……
enveten som tusan är den här tjejen, klagar på mycket istallet men är itne beredd o ta konsekvenserna av sina egna klagomål….

Men vadå, får inte alla hästar middagshö samtidigt?
den hästägaren vet då itne mycket… ta upp detta att det e ju bättre att ge den en matthet som varar ett tag så den har något att göra isf sparka i boxväggarna. Minska ner kraft o öka grov, jag har 1 rund russ och den andre ja han är rätt rund men inte så fet :) klart dom får hö dom får ganska så mycket av 2a skörd å så får dom en näve betfor,mineraller dom går ner i vikt men det tar ju tid. Skulle jag dra ner på höet så skulle stoet sparka hon med eftersom hon ofta gör det för att få mat först gå ut först osv… Så det tror jag att hon skulle göra.

Men herregud hon gör ju helt tvärtom. För det första så blir ju hästen lugnare att få stå och tugga hö i stället för kraftfoder som en häst äter upp väldigt fort. Hö är bra för magen det är inte kraftfoder.
Ärligt talat, ta ett av era stallmöten och berätta för henne att hon sakta men säkert gör så sin häst blir dålig både fysiskt och psykiskt. Står inte ens hästen på halm så förstår jag att den står och sparkar i väggen. Och ärligt talat! Ni är vuxna allihop antar jag? Ni om några borde inte låta det fortgå att tillåta att hästen får titta på utan att få hö när alla andra får det. ALLA hästar ska ha hö samtidigt. Skillnad om du hade sagt kraftfoder får han inte. Det överlever han, men inte om han får för lite hö.
Som du vet är rekomendationsvikten 1.5-2 kg hö per 100 kg häst. Jag har en häst i mitt stall som också ger för lite. Hon toppar det med ytterst lite halm. För lite för denna häst. Hon får nu 5 kg hö. Så i dagarna ska jag med ta ett snack med henne.

#5. Kunde inte sagt det bättre själv.!
Eftersom hästarna bara för hö på kvällen, vid 19 snåret så finns där inte alltid foder till alla om inte ägaren vart där o fixat med det redan. Men då BRUKAR man lägga in iaf en liiten tuss till hästarna så de håller sig lugna tills det är dags för mat.
som sagt, så fort ha nhar det minsta lilla hö så står ha nsom ett ljus i sin box och är nöjd emd livet. Försökte ta upp det när hon o någon till i stallet var missnöjda över att hästarna hade fri tillgång på hö i hagen….. då ville de ta bort all den friat illgången. DÅ höll jag på att gå i taket.
Jag sa redan då att det är bättre o dra ner på kraftfodret och öka på grovet……
Harry får nu 10 kg hö per kväll….. fördelat på 2 ca. han får när jag kommer ut i stallet o sen en gån till när jag är på väg därifrån….. o av de 10 kg ser jag knappt 10 strån kvar av på morgonen.
Så jag vet inte vad jag ska göra, jag tänker fortsätta ge roffe hö om han inte har ngt, jag ger ALLA hästar hö om de inte har ngt…. men inte mer än ngt kilo o då skriver jag det på tavlan så kan hästägaren dra av det kilot senare isf. finns det hö färdiguppdelat som hänger på boxdörren så tar jag av det o slänger in en tuss….
Ska ta upp det igen på nästa stallmöte, eller iaf ta upp det med henne privat. för egentligen har inte alla med det o göra.

Jag förstår ändå inte riktigt. Alla hästar fodras alltså inte samtidigt?
I vårt stall får alla middagshö när de kommer in. De påsar som är tomma fyller middagsfodraren på och skriver på tavlan hur mycket hästen i fråga fått. Det går ju inte att låta en del hästar inte få nån mat. Ägaren kanske inte dyker upp förrän efter nio om det blivit nåt strul…

#8# Precis! I mitt stall gör man färdigt allt till nästa dag utifall om man inte hinner innan vi tar in på kvällen. Då ska det hänga höpåsar vid varje box allihop. Annars blir jag arg. Och det sköter dom så bra så……:)
#8 har ägaren inte vart ute innan kl 18.30 o gjort vid maten så får hästen ingen mat förrän hästägaren själv kommer ut o fodrar.
stallägaren fodrar det som är framställt till varje häst. finns där ignet får de en tuss hö men ingen krafft, o dentussen är ju slut på midnre än 5 minuter.
Ta upp det med henne när ni är själva, annars blir det bara att hon försvarar sig.
Hon är ju knäpp om hon håller på sådär, eller okunnig.
#11 jag hoppas på okunnighet…..
Men det känns bättre o ta det personligen. För då är det bara mig hon ska försvara sig emot, inte hela stallet…. o jag slipper bli sedd som ngn som pekar ut folk……
men lugnt o sansat säga vad jag tycker, tänker och tror.

#10 Oj! Det blir ju faktiskt lite synd om hästarna då ju…
Men det är klart, gör man som Gejsa säger med dubbla påsar så funkar det ju.
I vårt stall är jag tacksam om man inte gör dubbla påsar eftersom det blir så trångt i gångarna då. Däremot lägger de flesta in dagens middag i boxen direkt och hänger upp morgondagens påse på kroken istället.
#0 Ett tips kanske kan vara att ta ut en föreläsare från tex Krafft (tror det inte kostar något) och låta dom ha lite foderrådgivning. Då berättar dom en massa bra saker och det blir en trevlig tillställning i stallet :)

OM det inte fungerar måste ni ta upp det allihop så att hon förstår hur illa det är för hästens bästa.

Jag har samma problem i mitt stall.
Vi har en ung tjej på cirka 16 år som har en ponny. Han får cirka 7 kg/dag hösilage (som är mycket mindre än hö) och cirka 3 kg kraft.
Vi alla har påpekt det i stallet men hon säger att hon har en tävlinghäst och inte en hobbyhäst som vi har.
När även min sambo kan kläcka ur sig att "om hon har en tävlinghäst så borde han väl få mer än ni ger?"
Jag trodde att man åkte ut och tävla med sin häst om det var en tävlinghäst.
Så jag vill också väldigt gärna få tips att kunna prata med min tjej. Har försökt prata med henne men då börjar hon gråta och skrika och gud vet vad.

#15# Läs mitt inlägg i #5# Så kan du kanske förklara bättre.

#16 jo tack, jag läste och vi har redan testat det. Vi alla har pratat lite lätt med henne om det. Men hon tycker att man inte skall ge en häst så mycket hösilage. Hon har fått lära sig att en häst behöver mer kraft för att orka mer.
Det är som att prata till en vägg. Men visserligen så är det hennes häst. Hon får göra vad hon vill med sin häst. Men man tycker så syn dom den då den får 1 kg hösilage på kvällen och en massa havre och betford, som hästen inte ens äter upp.

Tala om tshalten på hösilaget så kan jag tala om för dig hur mycket hö det blir. Om ni vet det.

Du skriver att hon får göra som hon vill med sin häst. Nej, faktist så tycker jag inte det. Om ni ser att hästen mår dåligt så tycker jag att ni i stallet får prata för hästens bästa. Hon måste fatta till sist om ni går ihop er och berättar att det är för lite med 1kg hösilage på natten.
Jag vet vem du menar och jag tycker nog att det kan vara en bra idé att prata med tjejen och se vad hon säger. Förklara att hästen behöver hö, för att må bra och fungera, både fysiskt och psykiskt. Kanske kan du nämnda detta då hennes mor är med, hon ska vara vettig att prata med.
Jag brukade också slänga till hästen hö, då han fick lite som snabbt tog slut.. man kunde bli galen på hans beteende, men samtidigt var det svårt att bli arg på honom då man visste vad det berodde på.. Men man blir grymt frustrerad!
Just i ditt stall, verkar (verkade det iaf) det vara väldigt "kraftfoder-inriktad mentalitet", tanka hästen med kraft så gott det går, så når man automatiskt framgång och status av att ha en pigg och gärna lite "svår" häst… typ *suckar* Ett jäkla tjat om tjocka hästar, indragningar på grovfodret osv…. Ledsamt!
Tror tyvärr inte att du når någon framgång med att prata med stallägaren. Hans brist på kunskap och engagemang om hästarna, gör det hela svårt.
- men skönt att du bryr dig, hästen ifråga är en underbar kille som är såå social och snäll!

ja, se hästägare!. suck!

Stackars kuse, säger jag bara. Har inte orkat läsa allt, men håller med de jag läst. Ägaren måste fått bakvänd inlärning om hästens foder, och min första tanke när jag läst det första var att: Den hästen lider nog, eller i alla fall snart, av stressmage.
Jag hade talat med ägaren om det. Lyssnar hon inte hade jag påpekat det så ofta jag kunde och gett stackarn hö i alla fall.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Jag skulle ha gjort som du LinaN, gett hästen hö att tugga på.
I mitt stall är vi bara två personer och tre hästar så det är inte så många att hålla reda på och det är lätt att hjälpa varandra. Andra tjejen tar ofta in sina hästar tidigt, ca 16.30, 17 och kvällsfodrar då med. Så när jag kommer vid 18-19 tiden så har ena hästen oftast ätit upp det mesta av sin mat så innan jag åker hem så kastar jag självklart in en hög med hö. Han ska inte behöva stå utan mat i 12 timmar.
Oj, stackars polle
Jag ger alltid en tuss hö i sådana situationer! Ingen häst ska behöva stå och sukta efter mat o vara hungrig!!!
Vi har en liten whiteboard tavla i stallet. Där skriver jag alltid att typ "Fred fick en tuss hö när de andra fick mat"
om hon är tjurig och bestämd gällande hö så kanske det går att övertala henne om att åtminstonde köpa fin halm som han kan få att äta.. Det blir han inte tjock av men ger honom sysselsättning och en lugnare och gladare häst.
synd om honom och han riskerar ju magsår:O(
Hästen vi pratar om är en otroligt stor och snäll häst, ha när så social att när ma ngår ut i hagen så följer ha nen som en hundvalp. Ägaren bara rider honom, borstar av som hastigast. har ALDRIG sett henne stå o kela med sin häst under de 3 måanderna jag stått i stallet……
Hon har honom som en statusleksak.
Men som sagt, hästen är på gränsen att både bli förstörd själv och stör de andra hästarna…..

hej,jag har 11 hästar hemma och mina hästar får en rullbal hö varannan dag att äta ur dom är i normalhull,då är dom uppdelade i 2st hagar ,sen får dom solid 120 morgon och kväll så har jag gjort i 7 år nu,så skulle man göra med alla hästar tycker jag,dom mår bäst då,sen är dom inne från 11 på kvällen och ut på morgonen kl 6 innan jag mjölkar mina kor,mvh:annelie
Jag hade pratat med ägaren, och sedan gett den en tuss då och då..

ok,men varför har hon häst överhuvudtaget,det tycker jag är konstigt,,,,,
#28 Nämen…. Stackars pållen
Kela e ju d mysigaste som finns!!!
Har forskat litet idag, pratade emd en tjej som ibland rider den här hästen åt tjejen som är ägare.
Han får ½kg hö och 3 kg havre, tre kilo!!!!!
och hon tycker också det är jobbigt med hans sparkande…..
#32, jag brukar ställa mig o prata emd honom och kela emd honom i hagen eller stallgången, ibland står jag i hans box o snackar emd honom, rättar till täcket osv….
Ska försöka prata emd mamman till tjejen o se om inte hon kan tala förnuft med tösen om min direktapproach inte fungerar.

ojj ett halvt kilo hö är ju ingenting, och om han dessutom är ranglåg i hagen. . .
och tre kilo havre?! Man slutar aldrig förvånas!

#33 Han måste ju vara hemskt smal med den foderstaten?? Kan det stämma med ett halvtkilo hö på ett dygn????
#35 han är ju faktiskt inte smal, utan ser helt ok ut i hull. Däremot så får ha nju itne sitt tuggbehov tillfredställt.
men med 3 kg havre så sätter väl det sig istället……
hörde en del skräckhistorier om den här tjejjen idag, bla at tohn sitte rupp iutanför stallet o gallopperar en rund, saktar av när hon kommer tillbaka o sedan leder in hästen o ställer honom…..
vissa dagar kommer hon tydligen inte ens till stallet o hon har varken skötare eller medryttare…..

Hur gammal är flickan, eftersom ni pratar om hennes mamma? Skulle jag vara stallägare som har en flicka som inte är myndig så är det ju mammans ansvar. Det är hon som måste se till att hästen får rätt mängd mat osv. Så prata med mamman först i stället för flickan för hon är uppenbarligen för liten för att förstå vidden i det hela. Hon verkar ju slå dövörat till som många tonårsflickor kan göra när man ska prata förstånd med dom. (inget ont i detta nu skriv inget om det till mig för undantag finns det ju alltid)
#37, tösen är väl en 16-20 år, och BORDE veta bättre….. men hennes mamma är sällan i stallet, har bara sett henne där en gång, tror jag.
Det ahde ju vart en helt annan sak om tjejen bara var en 13-15 liksom…..

Ja, är hon 20 år är hon redan myndig. Annars om hon är omyndig så ska hon väl inte sköta en häst utan att föräldrarna kollar då och då. Fast om dom inte kan något dom heller så är det ju lika illa. Ring hem till dom och berätta hur dåligt hästen mår psykiskt och t o m kan den ju ha magkattarr pga för lite strå.

Förresten vad är det för någon häst? Tycker att det är hemskt att den får så lite att äta.

1/2kg hö per dag? det skulle jag anmäla som vanvård faktiskt.. fat det blir väl svårt om hästen inte ser mager ut..
vi hade en häst här i stallet för några månader sen. stackarn fick 4 kg hö om dagen (han var nog 155-160 hög).. han var inte mager så man såg revbenen men magen såg väldigt ihopdragen ut. utöver det fick han 2dl havre. Reds 3-6 dagar/vecka..

Men hörrni, fick inte hästen fri tillgång ute dagtid?

42# jo men han var låg i rang så han kom inte åt så mkt. står det högst upp.

Jag orkar inte läsa alla inlägg igen. Kan du inte skriva i vilket inlägg det står det i är du snäll?
Gejsa, han är väldigt låg i rang och blir ivägkörd oftare än harry blir…. Så han ahr ju fri tillgång per definition men han får ju inte komma åt….. hans täcke är confetti så som ha nblir biten o undankörd…..
Han är en 5-7 årig halvblodsvallack som inte ser tunn ut, men nu är det ett tag sedan jag såg honom utan täcke på….. men oavsett vilket så är det förmycket kraft o förlitet grov.

Herregud det var illa. Vet dom om det som äger hästen. Då blir ju magen ännu sämre om han får slåss för sin mat eller rättare sagt fly när han försöker äta. Stressigt om något. Finns det inga snälla hästar som kan gå i samma hage i stället för dessa som är elaka då? Då måste ni väl ha för liten hage så alla står och häckar vid maten. För jag har hört att får dom fri tillgång så brukar dom inte bråka.
Det är så jäkla jobbigt sånt där. Jag var med om samma sak, en tjejj som tävlar massor. Hennes halvblod fick bara nått kg hö per dag och rätt mycke kraftfoder, men han blev smal så efter någon månad kunde man se alla revben och stog och frös i hagen fast han hade flera täcken på sej. Hon han var så snäll och fin när han kom men han vart en hemsk och elak häst. Stackarn…
Och när jag sa snällt åt dom att dom kanske borde börja ge han lite mer hö för han börja bli så tunn så blev de ett riktigt helvete i stallet. Hennes pappa mordhota mej och dom stog och skrek att min tjocka ponny var värdelös. Och att det var jag som sysslade med djurplågeri för att sådär skulle då inte en häst se ut….
Bilden är från då. Och visst var han lite rund och go min fina Casper? 

Haha vilken bild?
Oj, nu fick ja dit bilden! 

Haha det fick du visst. Men hästen var väl inte så tjock. Såg fin ut tycker jag.
#47 fin ponny!
Nej, jag tycker inte heller han var tjock. Speciellt inte för att vara connemara/fjording. Och han var ju bara två då, så blev ju inte allt för mycke motion, men han kan ju inte måsta svälta därför…haha!
gösses 3 kg harvre och 1/2 kg hö
och som jag läste så fick inte hästen mat om det inte fanns något framme, tycker det är lite knäppt, om det blir strul på jobbet lr hemmet å man inte kan komma förren 8 så hadde mina häster fått fnatten när alla andra hästar får mat utan dom. Och vad händer med all energi som havren ger? Han måste ju få lite stolleryck.
Och ägaren var inte så gammal om jag fatta det hela rätt? Varför inte ringa hem till hennes mamma och lämna info om foder och vad en normal (av samma rad som denna då) bör få i sig och att den inte trivs med att inte få någon mat som mätter magen och som pyssel. Det finns en bra bok man kan hämta från kraft den tar upp all foder och vad som behövs kanske ge henne en sådan.
Vill man inte ringa o gnälla så tycker jag man kan vara 1-3 st som förklarar lite snällt att detta funkar inte din häst mår inte bra av 3kg havre och puttelite hö den sparkar så dant och den kan skada sig. Om du ökar på höet radikalt och minskar ner havren så lär den inte bli fetare utan snällare och lägga av med sitt sparkande i boxen. Lycka till mår rätt illa av sånt här det e J-ligt.
hade absolut gett hästen hö extra i boxen…hade struntat i om alla andra hade brytt sig om det! Vi har problem i stallet m en häst som har för lite halm så den halkar omkring på stengolvet(skor på alla 4)..brukar strö MASSOR m halm till honom när jag ändå strör till de våra…hatar o höra honom halka omkring..hjälper inte att vi säger t ägarna..
#46 såhär ser hagen ut….. har markerat grinden och var foderbingarna står.
gul pil är grinden
blått kryss stallet
lila/cerise prickar är höbingarna.
Röda marekringen är ytterkanterna på hagen. Så förlitet är det INTE.
Däremot så om inte bingarna står där de gör så kan stallägaren inte lägga i nytt hö/silage, utan blir tvungen o köra in i hagen vilket kommer bli superhjulspåren i marken och risken finns att ah nitne får ut traktorn från hagen igen.
Så det är inte ett alternativ (diskuterades på stallmötet i måndags) och han har ingen annan hage jsut nu som hästarna kan gå i, för de marekr som är häst o kofria just nu är antingen sådda, i träda eller ska bli hö till sommaren…..
Men häststackaren måste ju få mat! o det ska jag göra mitt bästa för o se till…. i värsta fall får jag ju anmäla det till djurskydd, o vet itne djurskydd hur man ska fodra en häst så ska de itne sitta som inspektörer. *fnys* de flesta sådana jag stött på är inkompetenta…..

Nej hagen var ju def inte för liten men maten stod på fel ställe alltså då. Kan dom inte ha två sådana? Hur många hästar i samma hage?
10 hästar i samma hage, det finns två foderbingar men om man lägger ut två balar samtidigt så blir de dåliga o man får slänga så mycket säger stallägaren.
Och ställer man trågen längre in (vilket skulle vara det ultimata, typ med 20 m mellanrum) så hade de titne vart ngra problem. men så är det ju att man itne kommer ut med traktorn, o kommer man ut där är det itne säkert man får loss den ur leran. samt at tdå blir hjulspåren ytterligare ett ställe för hästarna o skada sig på i leran.
SÅ frågade vi att om vi flyttar på ena tråget närmare andra vinkeln där de står så det är en i varje hörna o man delar på en bal, och då tyckte han att vi var ytterst besvärliga….. för o dela på balen är jättejobbigt hävdade han…..

ge han inte så mycket foder!!
Men får han verkligen inte i sig mat ute? Vi har lågrangade hästar som passar på att käka när de andra går rundor i hagen. För de står inte i balen hela tiden.
Tänkte eftersom han inte är smal heller, kanske han får i sig i hagen?
Men jag förstår inte det där med havren… Jag tycker havre är till arbetshästar (som jobbar i skogen) Eller till hästar som tävlas/tränas hårt!
#59, visst får han komma åt ibland. men inte alltid. Harry får stå mer än honom vid balen…..
men ändå, ridas 1-2 gånge ri veckan o få 3 kg havre, och ett halvt kilo hö….. det är ju helt fel proportioner för en häst som går så litet…… ett halvt kilo havre o tre kilo hö på kvällen är bättre.
Han är ju en stadig kille också, han väger ju drygt 500 kg så en sådan stor gosse behöver ju en hel del hö… han var ju lika ranglåg i hagen "på min tid" och fick alltid vänta till sist på hö, stackarn.. Alltid de snällaste hästarna, som sådant här drabbar.
Men jag fattar inte 3kg havre… vart har hon fått det ifrån??? *kliar mig i huvudet*
#62, bra fråga….. 3 kg havre räcker till harry i tre dar…..
Ja efter vad jag förstår, så är det inte många som tycker om hästar eller djur överhuvudtaget. För man ser himml mycket och läser.Bara att komma på tanken o inte ge mat.för att den väsnas..Hallå!!! stackas djur…Är det maskiner som folk har..Eller?
Lena.P är jag i verkliga livet.

3 kg räcker i evinnerhet hos mig. Sånt ger jag inte mina hästar.