Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4447 ggr
lisette
0

bett?

oskar blir attackerad av myggor/bromsar på skapet, vad sjutton ska jag göra? satte på switch på alla tre igår, får se om det hjälper…

Believer
0

jag använder superbra hästsalva (den gröna) runt skapet bl.a. funkar skitbra. den är även bra på själva betten. svullnaderna går ner på max 2 dar.

bebbe
0

Skaffa ett palmblad och serva honom med att ständigt stå vid hans sida och vifta, Fniss skulle vilja se den synen, KramKyss

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[slo]
0

Usch, har ni fått sånna kräk redan… Här har vi knappt flugor :)

Det har ju cirkulerat diverse hemgjorda recept också, de e ju bara att testa :D

MiaMaria
0

Jag använder MD Hästdeo från Föllingeprodukter, super, hjälper mot allt!! Är det ändå så att dom får sår använder jag tjärsalva, det flyger inte någonting i närheten av.

bebbe
0

Tror inte det är så behagligt med tjärsalva på eller kring snoppen.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[Anna-N]
0

Skillingarydsalva är jättebra att använda överallt på hästen.

Switch skulle jag aldrig använda! Det är många hästar som blivit förstörda av detta medel. Switch skall appliceras från manke till svansrot. Spelar ingen roll att ha på den på det utsatta stället, för den sprider sig iaf på hela hästen.

MiaMaria
0

Med tjärsalva menar jag Skillingaryd salva såklart, eftersom den luktar så mkt tjära så heter den tjärsalva i mitt förvirrade huvud =)

MiaMaria
0

Länk till Föllinge produkters hemsida om någon är intresserad

www.follingeprodukter.se

lisette
0

skillingaydssalvan biter inte på flugorna här… tyvärr. vi får väl se om switchen hjälper.

m,en jag udnrar om de går på honom för att han är ljusast? varken brago eller calle har problem med det…

får kanske gå ¨på din rekommendation bebbe?

lisette
0

#1 heter den superbra hästsalva??? var hittar man den?

Believer
0

Japp de heter den =P Finns flera sorter. "Superbra hästsalva den gröna" o "Superbra hästsalva den svarta" m.m. Kostar runt 100-lappen. verkligen värt pengarna enligt mig. Dom brukar finnas i hästaffärerna. Annars kanske man kan kolla på nätet vart dom finns? =P

lisette
0

kletade på lite skillingaryd igår, får vi se om det hjälper…

CarCar
0

#7 Jag har hört att skillingaryd salva kan ge vita fläckar i pälsen om hästen är ute med det på i solen?

Är det sant? För jag har ingen aningOskyldig

fisa-lisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett annat sätt när det kliar av bett på skapet. Verkar bra för hästen ser nöjd  ut.

På bilden, min kusin och mammas häst Nalle o en liten bit Isa

Tummelisa
0

# 14 Den hästen ser verkligen nöjd ut i situationen. Tyvärr hjälper det nog inte mot själva betten. Det är alltid ett dilemma med dessa flygfän. Tyvärr har jag heller ingen bra idé om hur man slipper dem.

MiaMaria
0

#7 Har aldrig sett eller hört nå om det. Jag har använt den i flera år utan några problem