Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6208 ggr
Fining
0

Vad kostar halm och andra frågor...

Vad kostar egentligen halm? Vad skulle ni beräkna att kostnaden blir för 2 hästar under 4 månader? Hur lång tid kan man köpa halm för? Vi har inget loft utan måste ha både hö och halm på marken, hur lång tid kan man köpa för innan det blir förstört?

Vart brukar ni köpa ert foder? Vart köper man havre billigast?

[slo]
0

Halm brukar väl kosta runt 1kr/kg… Men hur mycket som går åt beror ju på hur renliga dom är och hur noga du mockar :)

Ett tips, skaffa vanliga SJ-pallar och lägg höet på, så blir det lite luft mellan marken och balarna.. Bättre än inget.

Fining
0

Tack för tipset! Det ska införskaffas!

Believer
0

halm är det olika pris. på. det kan kosta 50 öre/kg eller 1.50kr/kg. helt olika. om du har svårt att förvara hö och halm så köp hösilage och halm som är inplastat. Då kan det förvaras ute.

IdaS-A
0

Halm priset varierar också beroende på var du bor och hur bra skörden har varit. Sen är det svårt att säga exakt hur mycket som skulle gå åt, det kanske är riktigt "grisiga" hästar som smutsar ner mkt. Hur länge de står inne. Är det stora hästar eller små?

Vi tar eget foder, halm köper vi. Billigast är att köpa genom bönder. Foder kan man också köpa genom bönder, typ havre osv. Pellets och sånt köper jag på granngården/lantmännen /odal eller vad det heter :)

gejsa
0

Du kanske kan komma överens med någon bonde i närheten av där du bor och berätta att du inte har förvaringsmöjligheter. Så att du kan få hämta då och då så förvarar bonden det hemma hos sig. Eller köpa som jag allt inplastat. Men då blir det oftast en högre summa för plasten kostar ju lite också.

Ledin
0

bra tips #1 o #5. Annars så hör du med bonden hur stortpati du behöver av hö o halm och om det går bra å hämte det 1 g i veckan så blir det inte förstört så snabbt. Pallar är jätte bra det körde jag med i ett lite stall jag hadde o pressäning på det, för ensilage/hösilage kräv att dom äter upp en öppnad rulle 4 dagar så är det bar 2 får du satsa på liten bal. Ett annat tips är att lägga ut en annons i lokaltidning om hö halm köpes må bästa pris-kvalete vinna :)

lisette
0

jag hämtar hö varannan vecka hos min bonde. funkar kanon, de flesta som handlar av honom gör på samma sätt.

kolla med de ni ska hyra stället av om de vet någon i närheten som har. annars kollar du på blocket. där finns mkt.