Hösilage och Ensilage
Vad är det för skillnad mellan Hösilage och Ensilage?

de är samma sak

skojja ba, blandade ihop två grejjor
Inte vad jag vet…..

torrsubstansen. hösilage är torrare än ensilage.

ensilage är blötare än hösilaget
*** Kärleken övervinner allt ***
Okej tack! Man ger mest Hösilage till hästar, va?

Ja, hösilage främst till hästar, ensilage främst till kor (har jag förstått det som iaf)
vet inte
#7 Jag har oxå hört det, fast det är mer torrstubstans i något av dom, ska ta och söka på nätet och se vad jag hittar :P
Jag sökte på google och hittade denna artikeln på aftonbladet wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/hosilage.html
Hoppas länken funkar nu, tror inte det …

Som de flesta säger, hösilage (50-60% torrsubstans) är torrare än ensilag (50% och under). Detta är den väsentliga skillnaden.
Alla hästar tål inte ensilage vilket betraktas främst som komat.

#11 vill bara påpeka att hösilage kan ha TS uppåt 83-84%, ensilage räknas väl upp till 55, ibland 60% TS
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Enligt min höbonde tillsätter dom inte syra i höselaget vilket dom gör i ensilget men höselaget är torrare också.
#13 du har helt rätt! Hösilage får inget tillsatt utan det är den naturliga mjölksyran som bildas efter plastningen som gör jobbet medans Ensilage oftast är kortare klippt blötare och där är syror tillsatt vid plastningen. Ensilage är Komat och jag hade inte gett det till mina hästar, man kan men de flesta blir väldigt kassa i magen av det.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

ingen aning ;P
Skillnaden ligger ENBART i TS halten. MEN egentligen är allting ensilage. Hösilage är ett påhittat namn av hästfolk enbart för att man ska kunna skilja TS halterna åt. Man tillsätter inga syror eller annat vid en korrekt hantering vid ensilage skörd. I en bal sker en naturlig PH sänkning ändå. Har man mycket torra balar, över 60% i ts halt sker ingen ph sänkning utan enbart luftät lagring. Sånna balar kan medföra stora problem i form av: mögel och svamp tillväxt. Optimal TS halt för hästar ligger mellan 45-60% i ts halt. Hästar föredrar blötare ensilage framför torrare.

#16. Det har jag då aldrig varit med om. Alla hästar jag har handskas med tycker om torrare hösilage. Jag skulle inte ge min häst ett ensilage med torrsubstans 45%. Det är alldeles för blött.

#16 Peppe och hans tjejkompis på den tiden totalvägrade äta ett hösilage med TS 58% för 2 år sedan. däremot älskar han det med 82% som är nu.
för övrigt har jag inte haft nåt problem alls med mögel/svamp detta året, till skillnad från de andra 2 åren som var blötare. förra året slängde vi 8 balar, TS ca 65%

#17# Ja, samma här. Prövade första gången med ett väldigt blött hösilage. Gobban vägrade äta av det. Så jag var tvungen att ringa min vet för att fråga hur länge han kunde klara sig utan att börja äta av det. Blev ju orolig. Men samtidigt så behövde han ju ett blött eftersom det just då var som värst med hans dammallergi. Tror det låg på ca 45-50 i ts-halt.
Har en bale hösilage som i dag har varit öppen i 22 dagar. Den är supertorr och luktar så gott!
#19 Lyrik gillar det blöta hösilaget som var i bondens stall (TS 48%), men hans mage gjorde det inte…
Tål inget hösilage alls, varken torrt eller blött. Bara vanligt, hedligt hö.
HH, är det hösilage? Ligger en hel pall på stall efter föregående hyresgäst. Hur länge håller det?
#20 Skulle aldrig fodra med sådant hösilage, inte ens om min herre tålde det. Man måste fodra upp det snabbt, särskilt nu när det är plusgrader ute.
Anledningen till att hästar föredrar blötare ensilage framför torrare är att det liknar gräs mest i struktur. Variationer förekommer givetvis, alla är väl olika. Men i långa loppet är det blötare dom föredrar. Kunskapen om ensilage är ganska dåliga bland hästfolk, det är dörför man oftast ser att folk strävar efter så torrt ensilage som möjligt. Över 60% i ts halt brukar medföra problem. Där förekommer givetvis olika erfarenheter med, men vill man ha ett lagringsstabilt ensilage bör det inte vara för torrt. Då kan man lika gärna köpa hö eller strunta i att plasta in.

#22. Man lär sig nått nytt varje dag.
Jag trodde att blötare ensilage användes till kossor, just för att det var för blött för hästar.
Hösilage är torrare mera som lite fuktit hö kan man säga och Ensilage är mörkare å blötare. Hösilage ska hästar ha för att få normal slitage på tänderna, mina russ har antagligen bara fått ensilage för dom har rätt låga tänder å dom är gammla ponnys så jag tror dom inte har slitit ner alls som dom ska. Jag kan inte så mycket om hösilage å ensilage men vetrinären sa att dom ska ha hösilage varför det fråga jag inte, men hästtanläkaren har sakt att dom ska slitaner sina tänder å hösilage är därför bra. Men visst jag kan ha fel.. Vet iaf att måga har ensilage till sina hästar o dom mår bra osv vissa gammla hästar som har väldit slitna ska äta ensilage.

#23# Det gör man ju också. Hon skrev ju bara blötare ensilage.

#25. Nu fattar jag inte? =P Svarade du mig?
# 25 Vad är HH då? HorseHage? Är det oxå hösilage, fast i småbal. Ligger en pall med sådana efter någon gammal hästägare vid mitt stall, den stod där i våras. Väger 25 kg st. Hur länge håller sådant?

Ensilage är inte för hästar heller. Har aldrig hört en häst som ätit de, kor däremot äter de.

vet om många hästar jag som äter Ensilage….!

Fel av mej, har faktist hört att bara kor äter de. Men då är vår närmsta granne Storbonde oxå så kanske därför. hehe.

ensilerat foder håller ca ett år från att det plastats in - om plasten är hel och balarna så ohanterade som möjligt.
jag vet också hästar som äter ensilage ibland, våra tex.
ibland får dom nån bal av grannen under vintern, gratis är ju godast så det finns ju ingen anledning att tacka nej när ingen av hästarna mår dåligt av det.

#26# Ja, jag svarade dig. Du skrev att du trodde att bara kor åt ensilage. Då svarade jag att det gör dom ju också. Ensilage som kor äter är väldigt blött och jag rekomenderar inte att ge det till hästar. Även om om tycker om det som en del skriver. Har dom inte diarre så kan dom verkligen få det då.

#33. Okej! Nu hänger jag med =)
#21 Varför slänga något som är 100% friskt? Idag den 10 luktar det fortfarande lika gott!
Nu har jag läst lite mera om hösilage o ensilage i en bok jag har från KRAFT. Och man kan ge vilketsom som grovfoder till sina hästar det e INTE bara till nötkreatur. Men den sidan funkade inte på nätet men hittade denna o det ser bra ut: http://www.ensilagenytt.se/
Hö inehåller 84% torrsubstans 16% vatten
Hösilage 60% torrsubstans 40% vatten *inte behov av botolismvacc
Ensilage 30% torrsub 70% vatten *behov av bot.vacc
Bete 20% torrsub 80% vatten

#36. Nu förstår jag ingenting. Du skriver att hö innehåller 84& TS, hösilage 60% TS och ensilage 30% TS. TS-halten varierar ju mellan olika hö/hösilage/ensilage-sorter.
Undrar varför botvac inte behövs på hösilage? Bot kan ju uppkomma i all plastatad foder om där kommer in ett djur eller bakterier i balen vid plastning så då bör det inte spela ngn roll om det är hösilage eller ensilage…båda sorter plastade med samma risk ju :) enligt min vet är det samma risk på all plastad stor som liten bal, med fördel att man snabbare ser i liten bal om det finns djur i den / den är dålig… Eller är jag rent ute och cyklar?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

botulism kan uppkomma i hö också men är ännu mer ovanligt. inte så många som vet det

Många bönder brukar lägga in foder tillskott i sin ensilage. När man skall göra ensilage så brukar man inte göra det i balar. Men har stora rum där man plattar ner gräset med hjälp av en traktor. För det skall vara så kompakt som möjligt.
mycket lättare att skörda hösilage än hö och ensilage.
Jag vet att många hästägare inte vill ge blötare ensilage..men det handlar faktiskt om okunskap när det gäller ensilage. Att hästar i det stora föredrar blött framför torrt hör faktiskt i hop med att blötare ensilage mest liknar gräs i sin struktur. Dåliga magar är oftast något som förknippas med just ensilage, men det beror till stor del på att man oftast ger en för liten giva. Många vet inte ens om ts halten i det ensilage dom ger utan chansar mest.

#41# Ring till en veterinär som jobbar på något stort djursjukshus och hör vad dom säger. Nu för tiden har det blivit väldigt många hästar med dåliga magar. Dom börjar faktist tro att det är hösilage och ensilaget som är boven. Dom flesta veterinärer säger som första åtgärd ska man byta till torrt hö. Det har inte alls med mängden att göra. Det kan vara att många inte kan hantera hösilaget så kvalitén blir dålig osv. Men vad det är vet dom inte riktigt. Bara att väldigt många hästar har plötsligt blivit sämre i magen.
Och om man ger för lite ensilage så tvivlar jag på att hästen får diarré. Magkatarr möjligtvis.
Nu är det ju faktiskt så att SLU gjort en studie ang ensilage till hästar. Så jag behöver alls inte ringa någon veterinär på något stort ställe då jag redan läst studien…Faktum är att många veterinärer har mycket dålig kunskap i hästens utfodring.

#43# Kan så vara att du tycker veterinärerna inget kan. Men det är ändock dom som ska få våra sjuka hästar friska. Så vi måste ju lita på dom.