Jodopax, vad säger ni?
Det brukar ju vara delade meningar om jodopax, eftersom det tydligen dödar alla bakterier, även de bra..
Så nu undrar jag vad alla här tycker om saken? Era åsikter o erfarenheter om jodopax.
Använder aldrig jodopax. Använder vanlig koksalt eller sprit iställert. Tar lång tid för jodopax att slå ut bakterier. Det kan ta längre tid för skada att läka med det och ska inte användas i öppna sår.
mm det va det jag hade hört, att det tog längre tid.. tack för ditt svar! vad är det för sprit du använder , whiskey ? ;P
hi hi nej jag använder mej av en sprit som finns att köpa på apoteket =)
Jag använder alltid koksalt eller alsolsprit. Om såret inte är så omfattande räcker det med Lactacyl. Är det någon form av svampinfektion är det Hexocil och xyloproct som gäller..

Jag har en flaska jodopax i mitt stallskåp, men har inte använt det på 2 år. Får gratis natriumklorid (koksalt) av en vän som jobbar på sjukhuset. skitbra =P samt väteperoxid.

Jag använder inte Jodopax privat, på jobbet är det de enda som finns, fråga mig inte varför, igen som vill ha det, men någon har bestämt att det ska användas… Hemma använder jag mild tvål eller Väteperoxid.

aldrig jodopax. lactacyd och natriumklorid funkar bäst tycker jag.

Jag har en jodflaska som mest står och samlar damm….jag gör som övriga och tvättar med mild tvål typ lactasyd, väteperoxid eller koksaltlösning.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Aldrig hört detta om jodopax innan. Då Pim hade svullet ben och jag ringde ATG kliniken i Kalmar så rekommenderade de ju mig att lägga våtomlag med jodopax…… varför säger de så om jodopax nu inte är bra???? Alltid använt jodopax vid skador….visste inget annat…
#9 Jag har oxå ofta använt jodopax då jag fråga vet. när hon var här senast vad man skulle ha på sår. Det här va svaret:
-Jodopax eller koksaltlösning på såren. På skorpan sen lite helosan.
Detta har jag följt i 1 månad. Jag vet att Ridskolan här oxå följer den här principen.
Obs! Inte jodopax på sår som blöder! Utan jag tvättar rent med vatten.Och stoppar blödningen.
där ser man, hur delad frågan va..
vad jag kommit fram till är att det är onödigt o döda ALLA bakterier om hästen har nåt sår som kan självläka. om man bara håller det rent dvs. är det inte så att det borde vara bra för immunförsvaret om man gör så? o när ska man isåfall använda jodopax? Aldrig?
Hej. Jodpax är bäst!! Tvättar hela min häst efter ridning med en hink vatten med två korkar jodopax i. Han är superkänslig för skav och har inte ett skavsår på hela kroppen när vi använder detta. Bra att gör på sommrarna för det gör rent småsår och bett som dom får på betet. Som vi kanske har svårt att se. Har gjort så i fjorton år och det är helt ofarligt! Om dom får sår på benen så lägg ett jodpax utspätt med vatten lager i bomull och linda över med sjukbandage. Det dödar bakterier och drar ut var från såren. kram
det va nåt nytt emma, aldrig hört talas om att man tvättar kusen med jodopax :D
nej. Mne nu vet du=) Fick lära mig av en hippolog och dom är ju riktigt pålästa=9 Kram
AH, kanske borde prova det.. Jullan har ju skitmycket insektsbett.. men dom försvinner eller? svider det när man tvättar med jodopax?
nej svider inte lika mycket som sprit. Betten försvinner inte men dom läker fortare. mina hästar känner inget iaf. Men skölj av henne efteråt bara. Sen om hon sår som är störrre så smörj på Zinkpasta. Men det kanske du redan visste. annars finns det på akoteket. helt ofarligt. =)

# ja tror inte att jodopax är dåligt men som med allt så ska man använda det man suntförnuft och inte i onödan. Sen så tror jag att de flästa av oss pillar, tvättar och grejar lite i onöndan många gånger. men man vill ju det bästa för sin häst så det är svårt att låtabli. 
så är det=)
då kan jag inte använda det på jullan, hon är jättejättekänslig, kan inte använda killingaryds hästsalva ens, för det är för starkt t.o.m. zinkpastan visste jag :D ska nog ta o köpa det idag, måste ändå till apoteket o köpa ögonskölj.. jullan har helt förstörda ögon. usch vad jag mådde dåligt igår när jag såg det , kunde inte ens titta på henne för jag tyckte så synd om henne, så believer fick rycka in hjälte som hon är o fixa det! :D tack malin.
bra att jodopaxen funkar för dig iallafall emma!
Ja det funkar ju kanske inte på alla. men på mina pållar fungerar det=)

På vilket sätt har hon förstörda ögon?
dom rinner o massa gegga o svullet, av alla insekter..
Jag har alltid använt jodopax. Tycker personligen det är jättebra. Bara man späder det rätt för sitt ändamål. Däremot har jag aldrig hört någon som tvättar hela sin häst i det.

Har du inte flughuva på hästen?
gejsa jag kan inte ha det, har köpt flera olika men hon tar av sig alla på fem minuter, det gör hon med grimma också.. så flugpannband går inte heller. fast jag satte på det igår med en tight grimma.. men det vill jag inte ha egentligen, hon kan inte gäspa stort i den.
En anledning till att inte ha flughuva är om hästarna går ute på natten… Testa på er själva, synen blir inte speciellt bra ;)

Men hjullan kan hon inte ha det där lila som finns att köpa på Hööks. Det är ju inte bra för ögonen när flugorna är där och irriterar hela tiden.

Slo! OM mina hästar går på bete nattetid så tar jag givetvis av flughuvorna. Men dom går bara ute dagtid.
jag har en sån. men den tar hon av sig. jättesnabbt.
#28 okej ;) Lyx att ha tid att ta hand om hästarna två gånger per dag :D

TVÅ ggr per dag. Skojar du. Det blir åtskilliga ggr som man tittar till dom och smetar in, kollar vatten osv.
jag är i stallet många ggr om dagen, fast jag vet inte vad jag gör där egentligen, helt plötsligt har det gått tre timmar o man har inte gjort nånting.

Bor du i närheten av G…e?
jag bor i skiftinge, några kilometer dit. men jag har ju bil. sen jobbar jag fyra timmar om dagen bara.. så det blir en hel del turer dit.

Ok, men då får du ju närmare till det andra stället iaf. Jag bor ju på andra sidan stan jag.
njaa, lite längre blir det. gärdtre ligger ju bakom skogen här bara, beror på hur man åker dit, kan ju åka genom ärsta också.. vart bor du gejsa?

Va, tyckte det skulle vara närmare rätt ut till Sunbyholm. Jag bor i Gillberga. Känner du till Stall Stenbro? Vi bor bara 1½ km ifrån dom. Fast dom rider ju western och har clinics ibland. Men dom har ridhus ifall man vill låna också. *ler*
jahaja, där alltså . :D det är väl där dom har islandshästar nu eller? eller är jag helt fel ute..
nee sundbyholm ligger nästan en mil härifrån. men det är 90 väg hela tiden så det tar inte många minuter

Här har dom inga islandshästar. Här bor ju jag och jag äger bara en isis. Nej skämt åsido Stall Stenbro har inga isisiar heller. Du tänker på ett annat ställe som såldes förra året. Dom har byggt upp ett jättestort hus där nu.
Ja, jag vet vart Sundbyholm ligger. *ler*
Dottern har tävlat i ponnytrav och vi tillhörde Sundbyholmsklubben då. Har även bott i Skiftinge. he he
okej, men det ligger i närheten alltså?
jo men gärdtre ligger väl tre kilometer härifrån om man kör genom ärsta, så det blir längre till alvesta.

Ok, ok jag litar på dig. 
gejsa, va jag helt fel ute, eller bor du där i närheten nånstans?

I närheten någonstans av vem?
de som bytt ägare, med ridhus, islandshästar ..

Nej, dom har inte ridhus som har islandshästar. Ridhuset har Stall Stenbro där dom rider western. Jag har 1½ km till Stall Stenbro och ca 3 km till dom med islandshästarna ca.