Frågor kring körning???
Vi hade funderingar kring att skaffa en liten kblflicka som man kan ha till körning och ridning. Tänkte på släde på vintern… plogmöjligheter då vi fått reda på att de inte plogar hela vägen in till oss!!:o) Mysiga turer ner på byn osv.
Men… en kille i grannbyn har ett vblsto samt en kille som ska slaktas… så vi sa att vi tar stumpan istället så slipper hon somna.
Nu undrar jag om man kan använda ett vbl till ovanstående småsysslor?
Eller är de för höga i blod?
Tar gärna emot tips och råd om selar, kärror osv som passar till vblflicka. Hon är grov och ca 160 hög..
Det ska bli så roligt!!!
Mvh Wanilj

En del varmblod kan ju bli lika fina som tex halvblod. Beroende på hur mycket hästen har tränats och tävlats. Hade en inackordering som hade varmblod men när hon red så trodde man att det var ett halvblod. Sedan har jag haft inackorderingar som inte kunnat rida sina hästar. Dom springer stelt, fort och upp med huvudet. Nästan aldrig i form. Får dom vagn efter sig om dom tävlat mycket så kan det ju bli så att dom vill springa väldigt fort. Men en travare som varit med om mycket är ju oftast väldigt trafiksäker osv.

Hejsan! Klart att varmblod går att både rida & köra. Släde brukar vara mysigt att åka och ploga tror jag inte heller ska vara några problem. Bara hästen vänjs med plogen då det är lite annat än en vagn. I selar så är det jue storlek full hon ska ha. Finns att köpa var som helst. Beror om du ska ha en begagnad eller ny och om det ska vara QH eller remselning. Jag har själv en vbls valack som är 1.63 och väldigt grov.