Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1166 ggr
elasive
0

ridstövlar/jodphurs

Jag rider i ridskor och trivs bra med det, men har läst att ridstövlar ger bättre stöd åt skänkeln. Stämmer det?

Thorsson
0

Inskaffa chaps. De är lika bra. Ett par bra sittande chaps är nog nästan lika bra som ett par ridstövlar. Finns chaps, liknande stövelskaft för ett lite högre pris. 500:- tror jah. men då tjänar du ca 1000:- istället för att inskaffa ett par ridstövlar.
chaps CRW GAITERS

fridak
0

shortchaps ger ett bra stöd samtidigt som du får med rörelsefrihet vid ankeln. min kusin hade alltid ridit i stövlar eller gympadojjor, men när hon skulle hjälpa några med en annan häst så fick hon låna deras shortchaps och det tyckte inte hon var så bra för hon insåg att hon red bättre i dem än med ridstövlarna av någon anledning…

Peppe
0

Det beror väl på vilken sorts stövlar? jag kan absolut inte rida i vanliga gummiridstövlar men läderstövlar går aldeles utmärkt

1. Läderstövlar
  2. Jodhpurs (+shortchaps)
  3. Andra vanliga skor

Nån stans längst ner på listan kommer gummistövlar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#3. Vet du om det är någon stor skillnad på läderstövlar och nubuckstövlar. (jag rider i nubuck)

Peppe
0

#4 nej jag har aldrig ridit i nubuckstövlar…

men det är ju stor skillnad mellan de olika läderstövlarna så det är nog inte riktigt samma.. mina är italienska och extra smala, lite för höga och inte lika hårda som dom brukar vara som nya så de är inte lika stumma som andra stövlar kan vara. de sitter som en smäck =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#5. okey ;D

Zadeira
0

Jag har alltid ridit i ridskor. Det finns nog inte ett par ridstövlar som passar mina ben om man inte specialbeställer, och eftersom jag inte rider så seriöst ser jag det inte som en nödvändig investering. Klarar mig utmärkt i skor (med eller utan chaps varierar…)