Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2886 ggr
fridak
0

padd till bomlös sadel

ni med bomlösa, vad har ni för paddar till era sadlar?
Vilka paddar fördömer ni och vilka hyllar ni? Varför?

Jag kommer troligtvis köpa en bomlös från en lokal ridsportsbutik men är tveksam till padden de säljer….vill därför veta om ni har någon ni rekomenderar och om den går att få tag på via nätet:)

mazze
0

Har hört att Torsion paddarna ska vara bland de bästa paddarna. Annars är jag inte så insatt i bomlöst men börjar faktiskt att fundera lite på en sådan ;)

hjullan1
0

#1. Mm du har rätt, dom är de bästa.

De paddar som är av glansigt material är dåliga enligt mig. Men alla som heter tryckavlastande padd bör ju fylla kraven på en bomlös-padd, så jag tror inte nån är direkt skadlig för hästen.

Jag har en hööks-padd. den är medelmåttig, har inget att klaga på, värms upp efter ett tag och formar sig bra. Ska dock köpa en torsion när jag får råd.

Sussi
0

#1 Varifrån får man köpa sådana? Länka?

Jag har grandeur till min men är inte alls nöjd. Den har en allt för smal ryggkanal. Den ska ännu till vara en fysiopad som ska försäkra att ryggraden är fri.

mazze
0

tror att hemsidan är www.torsion.se

Sussi
0

Hm, den skulle nog inte passa till min sadel heller, dessutom näms ingeting om ryggkanalen.

#0 Här säljer de olika paddar www.stallvra.com

fridak
0

#5 du kan ju maila torsion och höra hur bred kanalen är:)

Jag funderar på att köpa en billig padd typ börjes och dyra inlägg från antingen torsion eller stallvrå, vad tror ni om det?

har ni testat horse-savers? jag har hört att inläggen är helt ok så länge de är kalla, men när de ligger mot hästen och bli varma så blir det väldigt tunna och hjälper i princip inget alls…

Sussi
0

Jo fast jag har en dressyrsadel och torsions pad likanr…ingenting i modellväg, det skulle se allt för underligt ut.

Angående padden så är det ett plus om den har god friktion mot sadeln så att den inte glider fram eller åt sidan utan hålls på stället.

En i stallet har en vanlig pad och den åker fram medan padden hålls på stället, sånt kan ju vara störande.

HAr tillfälligt löst den smala ryggkanalen. Jag tog ut panelerna och klippte bort två cm på varje sida. Får de om de hålls på plats. Förr eller senare kommer de nog ut med en bättre version från barefoot, de har förbättratt sig mycket i deras nya sortiment.

Säkert ska det gå att köpa en billig pad och lägga in paneler i den, kan inte se varför det skulle vara dåligt. Där kommer förstås frågan igen om hur bred ryggkanalen är. Passar panelerna till padden då isf eller måste du klippa dem själv?

fridak
0

jag tror det passar någorlunda men att lite kanske måste klippas. Men jag vet inte om jag ska beställa ilägg från stallvrå eller torsion….det står inget på stallvrås hemsida om hur tjocka skito-panelerna är som man kan köpa löst i par, torsions är dyrare men där slipper man bygga upp med shims om jag fattat det rätt.

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en FitForm och en Skito Equalizer-pad, modell western till den… Känns väldigt kvalitativ och rejäl. Har länge tänkt tanken att sy ett schabrak till paden, så att jag kan byta och dessutom använda på sommaren, då det tjocka teddyfodralet blir varmt för pållarna.

fridak
0

tessa - hur tjocka är skito-inläggen?