Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 6094 ggr
Thorsson
0

Snett Bäcken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ah reda lite på detta. Då jag inte är så erfaren. Enzendo, har ju det. Ska ev. ta kort. Om jag kommer ihåg när hon kommer hem till oss. Hon har blivit undersökt av 2 veterinärer om det, emn hon lider inte av det utan kan ridas som vanligt. Men inte hoppas så mkt pga av bäckenet inte får belastat så mkt (ofta) Men när jag lässte att det va många som hoppade och red som vanligt på sina som hade det. Så börjar jag undra. Ni med erfarenheter av det. Kan jag få ett utlåtande?

Peppe
0

Det beror ju på just den hästens snedhet. det vet veterinären bäst

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scandi
0

ja med behandling så kan d kanske bli bra/bättre men d beror ju också på hur hennes rotation är? sj har jag fått rådet att rida mkt över bommar för att träna upp bakkäran då han även har lite andra problem i rygg m.m

johannafl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt russ hade en rotation i bäckenet, det var typ 10-12cm snett. men vi hade ut en som masserade och knäckte ut honom. och så skulle jag massera honom också 3gånger i veckan. nu är det nästan som vanligt:D

Thorsson
0

#1. Ja det är sant.

#2. Okey :) bom träning lär det ju bli mkt.

#3. okey. vi ska ju masera, och strechja. :)

Emmelie
0

Vad beror en sådan här snedhet på?

Manda29
0

ang snett bäcken. Hitta en sida equiterapi.com. där fanns det information. finns säkert fler. hitta en bra equiterapeut.

hjullan1
0

Jag blir så ledsen när jag hör om alla hästar som går med snett bäcken hela sitt liv och folk tror att dom inte lider av det. Det går att fixa! Veterinärer vet bara inte hur.

Stackars hästar!!

Manda29
0

#7 Håller med dig. Man vet ju själv hur det är att ha ont. En annan behöver ju inte ha nån på ryggen o göra en massa saker.

hjullan1
0

#8. Nej precis.. och hur kan man säga att hästen inte lider av det om den inte ens klarar av att hoppa, då lär den ju ha så ont så det brister för den. hästar klarar av mkt trots svår smärta, de vill dölja den för att de är bytesdjur. Deras instinkter säger att om de visar svagheter så blir de uppätna.. därför går dom med på det. :(

Ottino
0

#8. Tänkte precis skriva samma sak. Man skulle ju inte utsätta sig själv för det så varför är det helt ok att låta hästen jobba på som vanligt. Finns inte i min värld att jag skulle låta min häst bli riden med snett bäcken. Aldrig.

Serious
0

Jag håller med #7 här!

Ett snett bäcken går vanligtvis att rätta till mycket enkelt genom kiropraktisk behandling!

Att rida på en häst som är sned är att inte att rida, utan att åka häst. Eftersom hästen är sned i kroppen kommer den gå snett, trycka ifrån snett och inte kunna arbeta egenom kroppen och gå i form. Den kommer genom sin snedhet belasta benen ojämnt vilket medför större slitage på alla leder.

Att hästen blir sned i någon kroppsdel beror oftast på att den halkat till, trillat omkull, fått en spark eller annat som gör att den vrickats till och blivit skev.

Thorsson
0

#7. Men hur vet man att en häst lider av det. Du tror inte att jag skulle säga om det är sant. Vi tryckte på hennes bäcken men hon stog kvar som vanligt. Hon har alltså inte ont. Och vi ska f det fixat!

Peppe
0

Kan ni inte få med nåt om att ifall det inte går att fixa så kan ni lämna tillbaka hästan då?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#13. Vi får se vad som står i kontrakten. Om vi får lämna tillbaka henne, eller om man har uppsägningstid i ett par månader. Men, ja så vi får se..

hjullan1
0

#12. Det är när man kräver nåt av hästen som den lider av det.. och det är väl det man gör med ridhästar. Att rida i skogen och på rakt spår funkar, men böjt spår, hoppning och träning överlag lider hästen av. Precis så som serious säger, hästen kan inte arbeta rätt och det leder till följdskador. Hur ONT hästen har just vid tillfället kan ju ingen svara på.

#13. Det går att fixa :)

Thorsson
0

#15. Då förstår jag dig! Ja, eftersom jag vill träna så är det väl bäst och prata med mamma och syrran över hur vi ska göra.