Drag i stallet.
Nu har vi ett problem i stallet..
Vi har tre dörrar i stallet, en på ena sidan, en i mitten och en på andra änden av stallet.
På dagarna när hästarna är ute i hagarna, brukar vi ha dom två dörrarna på gavlarna öppna så det får dra igenom.
Men hon som oftast släpper in hästarna på eftermiddagen lämnar dörrarna öppna även när hästarna kommit in. Så får det stå så ända till kvällen..
Jag har sagt åt henne att hon bara ska ha ena dörren öppen när hästarna kommit in, pga. att annars blir det dragit vilken inte är bra för hästarna.
Men hon lyssnar inte… Vad sjutton gör man?

Skriv en vänlig lapp där du förklarar vad du vill, kanske även varför du vill ha det så om det inte är ditt stall.. Hon kanske glömmer bort det du sagt till henne? Skriv att du inte vill att pållarna ska bli förkylda för de står i draget eller nåt
Om det är öppet rakt igenom stallet (längs stallgången) och inga boxar i vägen så blir det inget drag inne hos hästarna, bara en alldeles fantastiskt bra luftväxling i stallet.
Däremot kanske man kan stänga dörren som är "på sidan".
Sätt upp påminnelse-lappar i stallet, prata med stallägaren (om det finns någon sådan) eller annan ansvarig i stallet. ta upp det på stallmöte, om ni har det..'
påtala det för tjejen som det gäller, igen och förklara varför du vill att hon ska tänka på det.

Jo, jag får göra det.
#2. Det är två boxar som "kommer i vägen", så det drar rakt igenom boxarna. Dock "klarar" sig min häst, men jag tänker på dom två stackarna som får stå i drag.
#4 - Skulle det funka att sätta upp en skiva på ena boxgallret, så att det inte kan blåsa rakt igenom de boxarna? Eller kanske vindväv?
Det är ju nämligen väldigt bra om man kan ha så mycket luftväxling som möjligt i stallet och naturligt blås är det allra bästa…

#5. Kanske att det skulle funka.
Får ta upp det där på stallmötet.. Jag tycker det är mkt bra luft i stallet när bara en av dörrarna står öppna, och då slipper man draget. Båda dörrarna står öppna hela dagarna när hästarna är ute så är ju "urluftat" ordentligt när hästarna kommer in.
Du kan skriva en lapp eller ringa och prata med henne där du även berättar tyfligt VARFÖR det ska vara så och vad som faktistk kan hända så hon iser varför.
Bättre med för mycket luft än för lite!
Hästar tål att stå i drag, de står ju ute i vinden, Så att om det är drag några timmar på eftermiddag tillskvällen när folk nattar hästarna o stänger tror jag itne är något fara överhuvudtaget.
Hästar är tåliga djur. men däremot så ska de ju inte stå i drag 24 timmar om dygnet 7 dar i veckan……
Men prata emd stallägare o allt som föreslagits härovan.
I vårt stall släcker folk redan vid 16 snåret i stallet även om hästar/na står inne….. det tycker jag är elakt, att släcka när man står där innan det är dags för natten…. :S
Ska ta upp det på stallmötet imorrn.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#9 - det är skillnad på att stå i drag eller att stå i vind

#8. Så du vill ha dina hästar i drag?
#9. Säger samma som #10.
Det är samma sak som med dig. Om du sitter mkt i drag blir du sjuk. Det är som sagt skillnad på drag och vind.
Självklart inte. Men hellre drag än ingen luft alls. Amoniaken i urinen är inte så skoj…

#12. Jag har inte påstått att det inte finns någon luft i stallet? Det kommer in gott och väl m. luft när ena dörren är öppen, som jag skrivit i inlägg #0. Och därför vill jag inte ha båda dörrarna öppna pga. drag. Som sagt, allt står i första inlägget.
Och i vårat stall luktar det inte amoniak för fem öre.

#12 Har man bra underhåll av boxarna luktar det inte ammoniak, inte ens med bra permanentbäddar. Sen förutser jag att man försöker att ha så bra luft man kan i ett stall, men drag är inte bra.
#9 Hästar ska inte stå i drag, de blir sjuka. Blir väldigt lätt ögonsjukdomar vid drag.

#14# Fast en del hästmänniskor envisas ju med att försöka ha en bädd hela vintern fast det kanske inte går. Hästen står och river upp bädden. Då luktar det verkligen ammoniak. Jag har haft sådana envisa människor. Ibland har jag t o m varit tvungen att säga ifrån att dom inte ens får ha bädd pga detta. Det är inte särskilt hälsosamt för hästen som står i det och inte för dom som står närmast hästen heller. Är det en bra bädd så ska det inte lukta.
Det kanske finns någon sådan i bobbys stall.

#15 ;) Nej, men om man förutser ett stall som sköts på rätt sätt av alla. Har ju trots allt bara stått i stall som har varit bra ur den synpunkten. Klarar inte hästen av att ha bädd så är det ju bättre att mocka ut både kiss o bajs varje dag.

#16# Ja, jag har också för det mesta haft bra luft i mitt stall. Bortsett det jag skrev då om människan som envisades. Men nu skrev jag i bobbys fall så kanske hon inte har det. Och då vill man nog få in lite luft.

Man kan ju sätta upp lapp på dörren. Då är det lättare att komma ihåg :)

#18. Fast jag uppfattar det inte som att hon lämnar öppet för att hon glömmer. Det är mer för att det ska vara på hennes sätt.

#19 Aha… lite svårare då förstås. =/
Stallet vi var i för 1 år sedan var det så. Någon gick och stängde dörrarna hela tiden. Problemet var att 3 av 8 hästar hade dålig bädd och att ventilation existerade ej. Vår ponny stod längstin i hörnan och luften var hemsk. Så för min del bättre med för mycket luft än för lite. Nu har vi hästarna i eget stall där ventilationen är toppen och inga dåliga bäddar.

#21# Jag förstod nästan att så var fallet. Det är ju nästan i varenda stall som det luktar ifrån någon box. Folk slarvar att mocka eller så envisas folk med bädd fast det eg inte går att ha.