Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2011 ggr
Mistique
0

Betalande medryttare

Nu vill jag höra lite åsikter. Vad tycker ni om betalande medryttare?

Jag själv tycker att det låter jätte dumt. Om man söker medryttare så är det för att man inte har tid med hästen och behöver hjälp med att sköta den. Varför ska då den som friviligt mockar, fodrar, sköter om hästen osv. ska betala? Det är samma sak som att jag säger kom hem till mig, hjälp mig att städa huset och betala mig för att du gör det. Det är väll lika bra att rida en exta gång på ridskolan. Vad blir det per gång? 40 spänn per gång och man får lära sig saker, inge skötning förutom sadling, tränsning, borstning.

Det var min åsikt :P

Smex
0

ja det tycker jag med, självklart. Jag skulle också betala om dom skulle rida för en instruktör. Eftersom dom utvecklar min häst också.

Men när man söker medryttare söker man också en som kan tänka sig att dela hästen med en. Så det är därför jag begär betalt. Hade inte så mycket pengar längre men ville inte heller sälja hästen för att jag har blivit tillfälligt arbetslös.

Mistique
0

Då borde det bli delfodervärd?

fridak
0

allt beror på utbud och efterfrågan. är det gott om medryttare men ont om hästar i ett område så lär medryttarna får göra rätt mkt stallgöra och betala en del. i ett område med mkt hästar och få medryttare är det medryttarnas marknad och ibland är det tom medryttarna som får betalt för att ta hand om hästarna

Mistique
0

Vad är medryttare?
Enligt mig är det en person som hjälper hästens ägare med ridning. Ett snäpp över skötare som är en ''frivilig slav'' Medryttare är en person som är ute efter att rida en eller flera gånger i veckan och sköta om en häst. Delfodervärd/delägare är någon som betalar en summa för att få vara med och bestämma över hästen. Dom får rida ett antal gånger i veckan, sköta m.m Fodervärd är någon som lånar en häst och har den som sin egen. Man betalar hela summan.

Rätta mig om jag har fel?

Marija
0

Om medryttaren bara är ute efter att rida så skulle jag kunna ta betalt. Men gör den andra sysslor som att mocka, blanda mat osv. tycker jag att det går jämt ut.

Jag är ju litet av en medryttare, jag rider då jag vill och har tid, mockar inte eller så. Utan rider bara. Det beror väl mest på att hon behöver hjälp då hon inte riktigt hinner.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

gejsa
0

Om ni tycker så, så tycker jag att ni som inte vill betala för att rida på andras hästar ska köpa egna. Varför ska ni få rida gratis? Det är väldigt dyrt med hästar.

Emelie-G
0

Jag är medryttare/delfodervärd, och betalar för 2-3 ggr/veckan 500:-/månad. Förutom att rida de dagarna mockar jag, fixar mat, fyller på vatten i hagen vid behov osv. Jag tycker att det är en helt okej summa att betala med tanke på att det kostar en hel del att ha häst.

KallaMigMimmi
0

Jag håller med dig om skilnaden mellan delägare och fodervärld men om man är delägare så tycker jag att man ska betala helften av hästens kostnader.

Sedan som medryttare så är det ju inget som man gör bara för att ägaren behöver hjälp. man gör det för att man vill sköta om och rida hästen. så därför tycker jag att man kan ta ut en rimlig summa.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

fridak
0

#6 Jga tycker det går efter utbud och efterfrågan om man betalar eller ej. Man kan ju också fråga sig varför en hästägare har häst om h*n varken vill rida,sköta eller betala för den….

jn84
0

Håller helt med Gejsa. Om man vill rida och inte vill betala för att vara medryttare så får man väl köpa egen häst istället?

Och att jämföra med att städa tycker jag är fel. Skulle i sånt fall snarare jämföra det med att "Du får bo hos mig och då hjälpa mig städa". Inte får någon bo hos nån gratis?

En ridlektion på ridskola som kostar 40 kr? Nä, lägg till en hundring så är speglar det verkligheten bättre…

jn84
0

Som någon skrev i en tidigare sån här tråd, en betalande medryttare är ofta mer seriös. Får man förskottsbetalt så kan man nog räkna med att få hjälp hela månaden ut. Annars är det lätt att den som hjälper till plötsligt bara är borta en dag och då står man där själv med hästen som inte hinns med…

Anna
0

Jag är medryttare men betalar ingenting. Mockar, släpper in och ut, borstar och fixar med hästarna, sopar och hjälper till lite allmänt i stallet. Rider så ofta jag vill och har tid, brukar bli 3 gånger i veckan under skolveckorna. På loven rider jag kanske 5 gånger i veckan.

Ägaren har inte mycket tid till ridningen så det är nog mest därför jag får rida gratis, Windy behöver ridas och Wilda behöver tränas ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

#9# Jag har hur mycket tid som helst och rida om jag vill. Men jag vill inte och orkar inte heller för den delen. Då tar jag hellre någon som vill och gärna lägger en slant på att få rida. För många som är medryttare har inte råd att rida på ridskola eller köpa en egen häst. Varför ska dom rida gratis? Finns det inga medryttare som vill betala så låter jag mina hästar stå. Jag skulle aldrig låta någon får rida gratis och slita på min häst och mina grejor.

KallaMigMimmi
0

jag förstår mig inte på dom som har egen häst men inte är så mycket för att rida dom. utan låter häldre någon annan rida. :?

fridak
0

#13 jag har haft 3 medryttarhästar som jag inte betalat för. Jag kan tänka mig betala men självklart gör jag inte det om jag slipper undan. dessutom behövde ägarna hjälp med alla tre hästarna. 2 hade ont om tid och den tredje klarade inte av ponnyn de hyrde. här finns det gott om stall och frågar man runt så finns det alltid ngn som vill ha lite avlastning. jag tror ingen betalar om de inte måste. så allt beror på utbud och efterfrågan. det finns folk som vill ha betalt här med, men då är det närmre staden, med högre stallhyra och de personerna har ofta sina annonser ute länge innan de hittar någon.

KallaMigMimmi
0

#13 jag tror det är väldigt svårt för dom att helt plötsligt säja att dom vill ha betalt när dom inte gjort det förut.

gejsa
0

#16# VAd menar du nu?

Ledin
0

det e en smaksak jag har haft medryttare och den har inte betalat eftersom jag annser att hon hjälpte med rida mocka mm dom dagar jag inte kunde rida. Men visst är det många som betalar och dom rider seriöst å gör som en ägare tränar,mockar mm sen är det ju olika en del hyr in i ett dyrt stall jag har ett billit och bara mina russ så det e gratis.

Cavello
0

Jag betalar 300kr i månaden, pysslar och rider så mycket jag vill dock behöver jag inte mocka eller sköta stallet då de går på lösdrift. Kommer ev. sköta en ponny om allt går väl också där jag mockar och är hästskötare på tävling och får rida gratis 4 gånger i veckan samt träna och tävla gratis med.

KallaMigMimmi
0

#17 Ja vad menar jag… jo när jag hadde medryttare så betalade hon inget och red så mycket hon ville, då hadde jag aldrig hört om att man kunde ta betalt. men då kunde jag ju inte helt plötsligt ta betalt när jag inte gjort det förut, något sånt 8/

bubbelbubbel
0

#11, jag har aldrig betalat när jag varit medryttare, eller vad man ska kalla mig, och jag tycker jag är  lika seriös som alla som betalar ?  jag förstår om det finns dom som säkert är mer seriösa om dom får betala, men då tänker man ju bara på pengar och inte djuren/djuret man tar hand om. alltså att dom vill ha ut något av det bara för att dom betalat och det tror jag kan bli fel i längden.
jag får helt gratis kunskap, lär mig hur mycket som helst, även om jag inte betalar.

och då ska ju tilläggas att jag har hand om fyra hästar tre, respektive två dar i veckan, och gör då allt utom att rida dom. helt gratis.

gejsa
0

#20# Nej, det är ju klart. Men du hade ju kanske kunnat sagt att allt är så dyrt nu och du måste kanske ha en liten summa för förslitningen. Det hade du kanske fått då.

gejsa
0

Ja du, bubbelbubbel. Hur många tror du gör som du? Det är inte många kan jag säga dig. Du skulle ju ha betalt för det du gör eg.

jn84
0

#21 Därför jag skrev "ofta" :) Vet att du är seriös, men många andra är inte det.  Jag tycker det känns bättre att ha någon som betalar och visar att man verkligen vill göra det man åtagit sig. De gånger jag låtit folk hjälpa mig gratis har de försvunnit ganska snart tyvärr..

Och självklart vill jag hästens bästa, därför jag har kontrakt på min medryttare :)

gejsa
0

#24# Den som betalar kommer ju också oftast. Den som inte betalar kanske stannar hemma när den får lust och ringer till hästägaren och säger att den inte kan.

jn84
0

#25 Det är precis det jag försökte få fram, men det var tydligen svårt att formulera =P

gejsa
0

Ja, det var därför som jag skrev det ju. :)

fridak
0

men hur seriös är en betalande medryttare om den bara kommer för att h*n betalat en summa? Jag skulle aldrig missbruka hästägarens förtroende och tror att många känner likadant, de som itne gör det är itne spec. seriösa och de skulle inte jag vilja ha som medryttare om jag hade häst.

gejsa
0

#28# Nej, kanske inte du, klart det finns undantag. Men i långa loppet så är det faktist så. Krasst men sant.

bubbelbubbel
0

#23, ja, många tycker det, men jag tycker dels att det är skönt att ha något att göra, sen är det kul, dels att jag fått det ansvaret, måste ju betyda att jag inte är helt kass på vad jag gör, hon måste ju verkligen lita på mig ! och dels för att jag får låna nåns hästar och öva mig på :P
sen ser jag det som så med, att jag får sjukt mycekt erfarenhet, en helt annan än jag fick när sandra fortfarande var hemma.
nu är det ju bara jag och hästarna, och eftersom jag oftast är helt ensam där ute, måste jag ju reda ut det med dom kunskaper jag har, själv. vilket gör att man tänker efter mycket och lär sig av vad man gör.

#24, jag vet att jag är seriös ;) haha, skämt å sido, jag förstår vad du menar, och jag tycker det är tråkigt att du råkat ut för fult folk. alla borde vara som jag ! :D

lisette
0

jag är kluven faktiskt.

ej betalande - jobbar jag fullt ut och ngn vill hjälpa mig med hästarna -- be my quest!

betalande - om ekonomin krisar under en period.

men att ta betalt alltid, nej. då bör man kanske fundera över om man verkligen ska ha hästen. kvittar om den som rider hästen använder den, utrustningen osv. man har köpt hästen för att ridas, om inte du rider den kan väl ngn annan göra dig tjänsten att göra det.

Lizzan
0

intressant att läsa. Själv tycker jag mycket som Mistique, man ska inte behöva betala för att hjälpa någon med ens häst.

jen
0

om jag skulle behöva medryttare så ser jag det som en hjälp. Men då skulle jag nog antingen låtta medryttaren endast rida och då betala en summa.

Eller också skulle den få mocka och göra klart till båda hästarna den dan, så skulle jag få lite "ledigt"

jag hade en tjej här, hon frågade inte ens om mockning när vi hade ridit. Hon hade bara bråttom till bussen. Så jag sa ifrån.

Peppe
0

Betala vid endast ridning
Gratis om h*n mockar och fixar mat

Men jag efterlever det inte själv Räcka ut tungan har en tjej som ska rida Blacky en dag i veckan gratis för att han måste få komma ut i skogen och jag kommer hem så sent i veckorna så det blir mörkt. Men jag hoppas hon tar egna initiativ och mockar någon gång ibland Oskyldig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mistique
0

Om man har en häst så ska man ha råd med den och tid. Jag förstår om man vill ha en ledig dag för att slappna av´för man har sällan tid med det. Då ska man inte ha en betalande medryttare. Jag skulle aldrig kunna betala. Min månads peng som är på 350 spänn går åt mig själv. Jag måste ha vissa saker och jag skulle aldrig lägga dom på en häst. Ska man ta betalt ska det heta delfodervärd! Betalande medryttare känner sig förmodligen som delfodervärdar men om man ska söka någon som betalar ska man söka delfodervärd!

Hade jag häst så skulle jag självklart ha medryttare som hade fått börja som skötare, visa hur serjös den är genom att mocka, hjälpa till osv. Visa hur mycket den vill rida och sedan låtit den rida gratis. Medryttaren skulle självklart klara av hästen själv. Sedan finns det folk som vill betala och varför inte? Jag tycker bara att man borde inte göra det till en vana. Nu för tiden tar alla betalt från hjälp. Vad ger det?

Lizzan
0

Håller med Natali (#35) till fullo! :)

gejsa
0

#35# Så om man helt plötsligt inte har tid eller råd då måste man sälja alla sina hästar på en gång då även om man inte vill det menar du? Oj, vad många människor det skulle bli som skulle dumpa iväg sina hästar då. Hemlis

jen
0

#37 räcker upp handen! 

så om jag pendlar så måste jag sälja hästarna för att inte be nån om hjälp??

freakyH
0

visst så tar ägarna ut betalt för något dom slipper men ändå så får medryttaren rida. Det är oftast billigare än att rida på ridskola + att dom får sköta om hästen som sin egna dom dagarna dom har hästen.

jen
0

om jag pendlar och behöver hjälp så får jag nog betala för att få hjälp.

[Avslutat konto]
0

Jag har hittat en medryttarhäst nu och jag får betala 400 kr i månaden för att rida 2 ggr i veckan. Jag måste även mocka, fodra en gång och väga upp foder till hästen dom dagar jag är där men jag tycker att det är helt okej pris.

Mistique
0

Om man plötligt blir fattig så ska man leta halvfodervärd, delägare eller sälja hästen. Om man plötsligt inte får tid för hästen och behöver hjälp, då tar man inte betalt.

Vad jag försöker påstå att genom tiderna har Medryttare betytt att man hjälper ägaren med ridningen och skötningen när den inte har tid. Utan att ta betalt. Varför kan det inte stanna så? Vill man ta betalt kalla det för halvfodervärd, delägare?

gejsa
0

#42# Jasså, ska man det?! Tur att det inte är du som bestämmer då.

lisette
0

#42 njae jag har varit SKÖTARE på en massa hästar och skött allt som hade med hästen att göra. en medryttare tar man betalt av.

Believer
0

#42. Är det du som bestämmer det?

QuickStep
0

om jag behöver hjälp med min häst som t.ex när jag var gravid och inte kunde rida. då betalde jag min kompis för att hon ställde upp och tog 2 dar i veckan.

Men skulle någon komma o fråga mig om jag behövde någon hjälp nån dag i veckan och rida,mocka o sköta så betlar jag ingeting till den personen eftersom det är på dennes eget iniatiavtin eller hur d nu stavas.. =)

Elma_vip
0

Jag har en medryttare på min häst som rider allt mellan 1-3 dagar i veckan och den dagen hon har hästen sköter hon allt, så som mockning, fodring m.m. Och denna tjejen betalar 400kr.

Varför ska man som hästägare stå och betala väldigt mycket för en häst, och sen ska det komma en person som får ha hästen som sin egen några dagar, helt gratis? Och sitage på utrustning, ska ägaren betala allt för det när en annan person använder den gratis, och den personen använder utrustningen minst lika mkt som ägaren?

Det finns endel som söker medryttare för att man inte riktigt har varken tid eller råd, och då tycker jag att en medryttare är bra. Man kanske inte vill ha en halvfodervärd, som kan vara med och bestämma över hästen..

//Diana

fridak
0

men finns det då några fördelar att vara medryttare än halvfodervärd? Skulle jag vara medryttare och betala hälften av allt på hästen, så är jag nog hellre halvfodervärd och kan säga till om lite och betala litelite mer…

Zahara
0

Jag sökte medryttare till min ena häst för ett par år sedan, de fick rida, mocka och blanda mat de dagarna de var där. Jag tog betalt för 1/2 hovis då jag fick ha ut honom oftare än innan och för fodret som översteg vad hon fick när hon stog(jag red inte).

Ska jag i framtiden ha ut en medryttare som ska vara med och träna hästen för tränare hålla den i kondition och träna sig själv som ryttare vill jag nog ha 1/2 hovis 1/2 foderkostnad och så får de stå för sin tränarkostnad, vill nog även ha för 1/2 ridhuskostnaden. stall och försäkring och vet kostander står jag för. Tycker detta är mest rättvist

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ahnna
0

Jag gör STOR skillnad på att anlita en ryttare som jag vet kan utbilda min häst på en nivå som jag själv inte kan, och att anlita en medryttare som motionerar min häst då och då och mockar m.m. vid sidan om. Den förstnämnda skulle jag betala eftersom hästen utbildas, men den senare skulle jag vilja ha betalt av, så länge det handlade om en medryttare och inte en anställd person som får lön.

En medryttare för mig är en person som vill få möjligheten att rida några gånger i veckan och utveckla sina kunskaper på hästryggen samt lära sig hur det går till vid sidan av; mockning, lastning, skador/sjukdomar, foder, träningslära m.m. Om jag ska stå för både häst och utbildning för medryttaren så är det inte mer än rätt att jag får betalt, om än en liten summa jämfört med vad det kostar att träna för instruktör och föreläsare. Jag har själv betalat 400:- per månad för att få rida och lära mig allt som hör till, och det är definitivt inget pris jag har klagat över. Det har ju gett mig en yrkesfärdighet som jag har kunnat livnära mig på!

Att kräva att få rida gratis är snobberifasoner, tycker jag. Ingenting är gratis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Och just det… För mig har inte medryttaren någon som helst bestämmanderätt över hästen, men en fodervärd eller halvfodervärd skulle ha det. Men oavsett så har alltid ägaren det övergripande ansvaret för hästen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gejsa
0

#50# Håller helt med dig! Skulle jag tex hitta en jättebra medryttare som verkligen hjälper mig med att tex tävla och träna ordentligt eller som för mig är jobbigt just nu att få min islänning att tölta bra. Han/hon skulle def få rida gratis. Sånt kan man inte ta betalt för. Eftersom det skulle kosta mig mycket pengar att lämna bort min islänning för att få in en fin tölt.

Sussi
0

Har inte läst de andras svar.

Jag tycker att man med gott samvete kan ta betalt om personen kommer enbart för att rida.

Är personen däremot och utbildar hästen eller utför stallgöra (mockar mm) ska personen inte behöva betala, då blir det att utnyttja.

Det kostar att rida på andra ställen också, varför skulle de vara gratis. Medryttaren vill ju rida, hon/han tvingas inte. Vill man rida får man betala, så är det :)

Medryttaren får rida för en billig summa och jag får hästen motionerad då jag inte hinner, där tycker jag att vi alla går ut som vinnare.

jen
0

jag söker nu en medryttare som jag vill att h*n tar hand om båda hästarna 2 dar/v  nu om  jag pendlar.

jag ser det som en hjälp, så jag kommer inte ta betalt.

Men om nåt går sönder tex sadeln blir repig el nått så vill jag ha ersättning.

Och om hästen skadar sig under ridturen så vill jag nog att h*n betalar ev veterinären.

hur har ni andra gjort upp med sånt?

Sunset
0

#54 jag är medryttare, men vi har inte skrivit nått kontrakt eller nått, borde man göra det? hon har inte sagt ngt om att jag måste betala om nånting går sönder eller om veterinär behövs pga mig.

Casper
0

Har också haft medryttare och tagit en liten summa betalt. Man får väl förmoda att en medryttare har lite intresse av att ha hästen som sin den/de dagar man kommit överens om och inte bara ser det som en tjänst gentemot hästägaren. Hästen kan bli skadad även sådana dagar och försäkring och övergripande ansvar står ju jag för! Ingen som ringer medryttaren när veterinären behöver tillkallas eller när hästen tappat en sko! Dessutom tror jag att det blir seriösare om medryttaren betalar för "sin" dag, annars blir det lättare att ringa och säga att man inte kan, det är dåligt väder och så. Har ett levande exempel i mitt eget stall med en tjej som fick en medryttare som inte betalade, hon ringde ofta och var "sjuk", hade ingen bil och annat. Det varade inte mer än någon månad innan ägaren tröttnade! Man måste kunna lita på sin medryttare och jag tror att det man betalar för det sköter man! Undantag finns såklart men överlag tror jag att det är så.

Fija
0

Jag ska söka medryttare till Elix nu. Antingen så får den bara rida och då betala en slant. Eller så fixa allt i stallet till Elix dom dagar den har honom och hjälpa till me jourer dom få gånger ja e borta. Hellre hjälp än pengar som allt ser ut just nu =)

Jag känner som så att om det bara är gratis ridning ja e ute efter så kan mina kompisar få rida då =)

IdaS-A
0

#0 Om jag hade medryttare hade jag inte tagit något betalt tror jag. Eftersom jag skulle vara ägare till hästen/ponnyn skulle jag stå för allt. Men om ryttaren skulle vilja tävla osv. får de ju betala allt sådant såklart. Sen om det är någon utrustning som ryttaren vill ha får den stå för det, sålänge det inte är något som jag själv behöver till hästen. Skulle ju heller inte låta en medryttare rida med vilken utrustning  som helst, skulle behöva godkännas av mig först. Är det helt okey för mig så får ryttaren köpa det.

Elma_vip
0

#48 Som medryttare betalar man inte halva summan så som en halvfodervärd gör, och man behöver inte ha lika stort "ansvar" som en halvfodervärd.

Zadeira
0

Har lite snabbt skummat genom de andra svaren, och här är hur jag ser på det.

Det finns olika anledningar till att man söker medryttare, och vissa gör det pga ekonomin, andra gör det bara för avlastning skull. Därför kan man inte säga att något är fel, utan helt enkelt ta reda på av vilken anledning det söks medryttare av just den personen. Sen får man som medryttare själv ta ställning till om det är värt att betala eller inte, och tycker man det inte får man leta vidare till man hittar en som är värd att betala för eller en som inte kostar något.

Jag har aldrig betalat för att vara medryttare eftersom jag personligen tycker det känns fel. Däremot betalade jag som delfodervärd, men då var hästen min på ett helt annat sätt.

gejsa
0

#60# Enda skillnaden är väl då att du fick betala mer för att rida. :) ja, lite att säga till om också, men vad tex?

tezzie
0

Jag undrar efter att ha läst här, vad är det man ska ha något att säga till om som delfodervärd som man inte kan prata om när man är medryttare? Är det ev foderstat? Utrustning? Eller vad är det man vill kunna ha något att säga till om.

Jag har en medryttare, hon betalar en del av stallhyran. Då får hon mocka och fixa fodret de dagar hon rider. Har hon några åsikter om ev foderstat, träningen eller nåt annat så pratar vi givetvis om det. Vi bollar ideer med varandra, men jag har självklart sista ordet. Det hade jag haft om hon var fodervärd oxå!

Ser inget fel i att ta betalt alls!

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#62# Precis! Jag gör likadant. Jag låter dom som är medryttare få sköta sig helt själva oftast. Vill dom, så får dom träna, tävla osv. Jag skjutsar dom gärna isf. Och det är väl sånt som en delfodervärd isf vill göra kanske.

tezzie
0

#63 Exakt samma här, "min tjej" får sköta sig helt själv, jag litar på henne till 100% (annars hade jag inte tagit henne såklart). Hon rider för instruktör regelbundet och vill hon får hon gärna tävla. Jag ställer inga krav på henne (jo, jag kräver att hon sköter hästen på avtalade dagar). Jag lyssnar gärna på hennes ideer men som sagt, i slutändan är det mitt ord som gäller!

*** Kärleken övervinner allt ***