Hästen låter när den travar
Ja.. när jag travar på Whisper så låter det.. det låter som att det kommer bakifrån, jag har hört det förut på andra hästar på ridskolan, men vet inte varför det låter så? är det nån som fattar vad jag menar? :P Den har inte låtit så förut, började låta så för kanske 2-3 dagar sen.. det låter typ såhär "uh uh uh uh.." i varje steg. nån som förstår och kan förklara?

Är det inte från skapet menar du?
ingen aning..! men det kan det säkert vara, varför låter de så? och vad beror det på?
En häst på ridskolan låter också när han travar. Lite "uh uh uh" som du beskriver. Vet inte om dom fått honom kollad, men han verkar inte lida av det, men det vet man ju inte. Min tanke var håll, men kan hästar få håll?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag vet vad du menar men vet inte vad det är.. Har hört det från många hästar även min någon gång ibland.
Nej hästen jag rider verkar inte heller lida av det. De ända som jag märkt är "förändrat" är att han e liiiite segare att få igång i trav, men annars är han precis som han brukar vara.

Är det en valack så är det förmodligen som gejsa sa
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är inget konstigt eller fel om det kommer från skapet. Jag tror att det kommer in luft eller vad det nu är. Det är inte på alla valacker. Det är bara ytterst sällan som det tex låter från gobban. Men aldrig från Sorro eller Fille. Men en del hästar låter det ju hela tiden ifrån.
#4 aa, men jag tycker de e irriterande, alla kollar på mig när jag rider och ser ut att undra varför han låter
han har ju låtit så i typ 2-3 dagar nu..
#7 aha, så man kan inte göra nått åt de alltså..

#9 nej och det är absolut inget farligt
Det är inget farligt. det låter så från valacker.. Varför, det vet jag inte
okej, tack för alla svar!!
Om jag inte missminner mig kan det även låta från hingstar, så det är väl konstruktionen på "det manliga" som är svaret.
Ska rida hingst imorron, ska lyssna och lägga på minnet! =)
#13 okej, men jag har ridit den här hästen i 4 månader, och jag har aldrig hört att han låtit så förut.
Men om det är det där lätet från skapet så är det ingen fara… Vet inte varför ljudet uppstår, men kanske nåt hudveck laggt sig på ett annat sätt än förut och han börjar låta nu. Tror inte att hästen kan påverka det alls, det bara låter.
Det är ju valackljudet!
En häst p åridskolan låter jämt så när han tar i och arbetar i traven :)
Min gamla sköthäst som senare blev min sällskapshäst lät också sådär ibland när man travade, speciellt inne på ridbanan eller när man travade längre sträckor
Min fjording lät det nästan aldrig ifrån. Har för mig att det lät en eller två gånger inte mer .
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

å där kunde Lucky oxå låta. Fast tror han lät max 10 ggr under de 4 1/2 åren jag hade honom. Vissa hästar låter ju hela tiden.
Vad jag la märke till var att det ofta lät på sommaren.. iallafall vad jag minns nu är det ju 4år sedan Mique dog och 3år sedan Fjodor dog..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

det är magen som blir luft fylld. det fylls upp luft i tarmarna (om jag inte komemr ihåg fel). Sen studsar tarmana emot själva magen och då blir det konstiga ljudet.
Både valackar och hingstar får det då dom har fått för mycket luft i magen. Det är vanligt och inget farligt. Det kommer och går hela tiden.
Tror som gejsa :)

Så låter Pajjaz med ibland ;P Låter lite skumt, men är nog inget farligt, inta vad jag märkt :P
Det jag tänkt på när jag hört ljudet är att hästen kanske fått håll? Så som vi människor kan få :P
Långsökt jag vet xD
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#19 Tror inte det kommer in luft i tarmarna, det låter anatomiskt konstigt.
Men nu blev jag nyfiken på det här. Ska luska! =)
Vet en arabvalack som var likadan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Har hittat flera förslag på olika debattsidor.
Det kommer in luft i ett hålrum på hingstar och valacker, då kluckar det.
En häst som kluckar är en häst som arbetar och börjar jobba som den ska, använder rätt muskeler och går i en bra form.
Hingstar och vallacker har hålrum där de drar in penis, och även där sädesledarna går som ger ifrån sig ett kluckande läte när det som ligger däri rör sig i takt med stegen…
jag har oxå märkt det, både hos ston och valacker (har inte hingstar på ridskolan) jag tror att det har nått med gas i tarmen att göra.. polarens ponny fiser jämt när man skrittar igång och "knorvar" aldrig i magen..
det finns juh något sätt man kan massera hästens rumpa på så den släpper ut fisar, dock vet ja inte hur man gör men kanske bra att göra om man inte vill att hästen ska låta "knoorrrkonk" inne bå banan
Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men en travmänniska (som brukar vara rätt kunnig) sa att om de lät så kluckande tyder det på bra mjälte.
ston som e musklade på ett visst sätt å tar i kan suga luft bakifrån…
man kan sy dem (görs på galopphästar å vissa tävlingshästar på hög nivå)…
min är tex sydd… om man inte syr så får de SÅÅÅÅNNNAAA smärtor i magen… typ kolikliknande…anl. att "pojkhästar" låter så är ju skapet… baksug lixom
Jag har hört att det är njurarna som låter när dom travar etc.
Men vet inte vad jag ska tro
Hon (instruktören) sa då att det var någon vätska i muskler eller senor (kommer inte ihåg vilket) som lät när hästen ansträngde sig och jobbade. Men jag har ingen aning, är bara vad jag har hört..
Helt rätt. Skillnaden på pojk o fick är att pojkarna är ett mer kluckjud. Flick juden är mer som en blöt fjärt invärtes. Kanske konstigt uttryckt. Men så har jag hört dom ljuden.
Detta är lite olika svar, endel mycket roande!!! =) Men det var jättemånga som skrev om hålrum som det kom in luft i, tog inte med alla.

är det ljudet som nästan låter som att magen är en halvfylld tunna med vatten, så skvalpar det i varke steg?
#26 Ja, det som kluckar i bak på dom. I takt med steget.

Jag har hört alt 1 & 3. Har hört många säga att det är just det
Det är därför bara valacker låter så eftersom dom är kastrerade och det kommer luft
Sen finns det kanske andra ljud men just kluckandet

Det är väl bara luft som kommer in i skapet. Om förhuden är för lång eller något har jag för mig.
Dom pratade i många trådar om att även ston lät sådär… Det har inte jag hört nån gång. Men det stod ju i det jag sammlade ihop nån förklaring på det med.
jag har också hört att det är ett hål rum som skapet pressar luft i på nått sätt när de springer. (skapet guppar ju)

#30 det finns kanske fler olika ljud? eller så kanske stoet har fått föl så spenarna kluckar 
Men vad tror ni om mjälten och njurarna då? *flinar lite* Jag tror NOOOOT!!! *hehehe*

Flick juden är mer som en blöt fjärt invärtes
haha! =)
jag har faktiskt hört ston låta så där.
Mitt fullblod låter så när han kommer in i sitt andra flås, och mycket i galopparbete = han håller andan xD
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Om de är valacker de du hört de på är det förmodligen ljudet som kommer fram när det kommer luft mellan könet och ?låret?. Detta finns iaf på hingstar tror valacker också Brukar även låta i galoppen. men som ngn tidigare sa om att förhuden är förlång tror jag ej då hingstarna ja ahft låtit så , även sett många andra som låtit så och att domaren på uställningen komenterade inte ljudet :P

Sånt ljud som låter av valacker det har jag inte jag hört från något sto någon gång. Då måste det väl vara en fjärt som en del säger. Jag vet ju tex att Gejsa ofta fiser när man rider henne. :)

Låter så på många travare.
Har en ponnytravare som är stor och grov, när han sprungit en bit låter det så. Oftast är det när han springer på bra och använder hela kroppen som det låter.