Har min häst rasp?
Min isis har på baksidan av framknä stora skorvor som går ner på skenbenet. Jag har försökt se efter hur huden ser ut under dem men det är omöjligt med hennes päls.
Funderade på om det kan vara mugg som spridit sig men hon har inga tecken på mugg i karleden. Hon har heller inga tecken på ömhet, värme eller svullnader i benet.
Jag är väldigt confused, vad kan det vara?

Kan tillägga att det inte är från ett sår eftersom hon haft det längre än så och det har spridit sig. Ska imorron gå till botten med problemet = klippa bort pälsen.

Ingen?
Jag har mycket liten erfarenhet om åkommor på benen. Kan en häst ha rasp utan mugg på karleden?

En häst kan ha rasp utan att ha mugg
kontakta veterinär så får du veta om det är rasp.
(det låter dock som rasp)

Jaha, så är det säkert rasp.
Så vad ska jag göra? Tänkte kanske börja med att klippa bort pälsen och rengöra området samt plocka bort lösa skorvar. Duger vanlig sårsalva? Jag har en massa salvor i stallet, borde börja se vad de är till för ^^
Läste att man kan ha vanlig matolja.
En sak som är skit, jag far imorron till studiestaden, vem ska se efter hennes ben och hålla det rent då….skit skit skit….
Jag klippte bort allt hår på benen på min fjording när han hade nått raspliknande och smörjde med en salva som hette Salyvase (eller liknande) som finns på apoteket.. Är mjukgörande.
Vet. sa att det fungerade när raspen inte var så stor och spridit sig och efter en tids behandling så försvann det helt :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tack! Ska till apoteket imorrn och se om de har det.
Rätta namnet: Salsyvase 2%
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
en blandning salysyvase och helosan brukar fungera bra….. annars så den väl beprövade huskuren med grönsåpa och ljummet vatten….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
En hydrokortisonsalva borde funka. När en häst som jag hade innan hade rasp fick vi tvätta med lactacyd och lägga på helosan, hästen hade dock så ont att den var ilsken.

Du vet att isisar brukar få skabb va?
E de enbart benen hon har de på

Tack för råden!
Var idag ut och sökte efter salvan och tvålen några har skrivit om här men, SUPRISE, de fanns inte.
Så det blev en flaska JodoPax och zinksalva ist.
#11 hur ser man skillnaden på skabb och mugg/rasp då?

heter salicylsyrevaselin. kanske därför du inte hittade? en vit tub med röd text.

Prova annars hexocil shampo att tvätta med och låt det sitta på i 10 minuter, sedan sköljer du av och tar på MRS salva, helosan el någon av de andra salvorna de har rekommenderat här ovan.

jag tycker att du ska kontakta veterinär om det ej ger sig. För rasp kan leda till lymfangit

#13 Jasså det var så den hette. Kan nog vara att de inte skulle ha haft den ändå eller att den heter något annat här.
#15 Hm, väldigt svårt att skilja skabb från mugg, ser jag. Bra att veta!
#16 Kommer självklart att ta ut vet om jag inte ser en förbättring redan efter denna vecka. Risken finns nu också att jag behandlar skabb som om den vore rasp.

vill du kan jag köpa salva till dig o skicka.

Vad snällt av dig lisette, jag tror dock att hon nu får behandlas med zinksalvan i en vecka nu när jag redan börjat.
Visar de inga tecken på att försvinna tar jag ut veterinär, vill vara säker på att det verkligen är rasp/mugg innan jag börjar med något nytt.