Näsblod
Någon som känner till något om hästar o näsblod ? Min kompis häst , en 30årig Nordsvensk, blödde näsblod igår för andra gången på kort tid. Det kom ganska mycket.
Idag sa de att de ringt veterinär, men att veterinären inte kom ut
" han har nog bara slagit emot något i boxen".
Jag har aldrig hört talas om näsblod hos hästar. Jag är orolig och tycker det låter konstigt att veterinären inte åker ut o kollar.
Låter skumt, ring en annan veterinär!
Trodde faktiskt att min Eneldo blödde just näsblod idag, - men det visae sig att lite snor och lite röd färg från en lada (som han stod och gnuggade sig emot) var orsaken…. phew.
Hoppas det ordnar sig med pållen, det där borde definitivt kollas upp! - I synnerhet när grabben är 30 bast och det återkommer..

Är det mycket så tror jag inte att det är bra.
En väns nordsvensk fick också massa näsblod och var tyvärr tvungen att avlivas. Näsblodet berodde ju självklart på något dåligt. Kommer dock inte ihåg vad…

har en ganska gammal häst som får näsblod ibland. :S
arne blödde näsblod för några år sen..det droppade lite gran i några dagar.men vet sa att jag skulle avvakta för att det kunde vart nån gren eller nåt som skrapat i näsan.

Vi har haft 2 hästar genom åren som har blött näsblod. Ena pållan hade bara lite och den andra hade mycket blod som rann. Vettarna sa att det gör inte så mkt, sälänge de inte blöder flera liter.

Min gobban blödde näsblod ofta, nästan varje dag när han kom till mig. Han var ju dammallergisk och blev också väldigt snuvig och hostig. Av detta fick han näsblod. Men veterinären sa att det inte var farligt att det bara var att forsätta rida honom. För han behövde få ut allt slem som fanns i hans lungor och hals. Han hostade så han böjde sitt huvud ända ner till backen. Han fick en massa slemlösande och antibiotika mm. Det gick ju över sedan när han blev frisk.
Kan hästen ha fått i sig ett strå halm eller hö i näsan som retar inne i näsan? Har den varit sjuk eller är det nyligen?
Näsblod kan uppkomma om det blir väldigt kallt och hästen anstränger sig så kan den spränga ett blodkärl i nosgångarna.
Såtillvida att de titne pulserar, strömmar eller sprutar ut blod så tror jag itne det är ngn fara….. men om ni är osäkra ring en annan vetrinär.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tack för alla svar ! Han är som sagt gammal, men frisk. Han promenadrids några dagar i veckan. Han står på halm, men kanske har han fått upp nåt höstrå ?
Det rann ur näsborren. Ägaren tog en bomullstuss och torkade in i "näsan". Där var det mycket blod.
Om hästen blöder ur en näsborre är det ingen fara. Blöder den ur båda ska man ta sig till veterinär direkt. En häst kan förlora uppåt 3 liter blod innan det blir farlig.

#9 Precis det tänkte jag skriva. Blöder den ur två näsborrar så kan det vara något inre organ som det gått fel med.

#9# och #10# Vem har sagt det? För min blödde ur båda och det var inget farligt eftersom han varit så snuvig och dålig så länge.
#11 Sjalvklart finns det undantag=) Dom KAN bloda ur bada nasborrarna utan att det ar farligt. Men om det bara bloder ur en ar det ingen fara. Hoppas du forstar skillnaden.

#12# Nog förstår jag, men kanske inte andra som läser vad du och den andre skriver. Du skrev ju tex att blöder det ur båda ska man omedelbart ta hästen till veterinär. Då skriver jag att det är inte alls säkert att det är farligt. Som det var i mitt fall. Man ska kanske inte skrämma upp folk i onödan. Man kan ringa och rådfråga en veterinär om man är osäker tex.
#13 Om hasten bloder ur bada nasborrarna o man inte vet vad det är, da SKA man ju enligt mej iaf ringa veterinaren. Kan ju faktiskt vara ngt allvarligt

Jag har hört att om hästen får näsblod så kan det vara ett tecken på att hästen fått en hjärnskada. Då om det kommer mkt blod ur båda näsborrarna. Man märker ju också på blodfärgen om det bara är ytligt. Ju mörkare röd färg på blodet desto "djupare" kommer det ifrån.