Vilket nej-ord
Vad säger ni när ni säger till en häst?
T ex "nej", "fy" osv
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag säger nÄ-e med betoning på både Ä & e ^^

Jag brukar säja "öh", olika tonläge beroende på.. Då vet han att han gjort fel.
Brukar också säga "öh" i olika tonläge, liksom morra fram det ;) Eller ett mörkt och dovt "neej". Till Wilda när hon nafsar säger jag "näe!" och puttar undan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ja just det "öh" använder jag om hästen går på mig eller liknande
"öh" säger jag med.. :)
Använder också "öh", men även "nej" och hästarnas namn (då i surt tonläge, ibland lite rytande, när jag tänker efter kanske det inte är helt bra, men jag använder ju annat tonläge när jag pratar eller ropar på dem)
jag låter som stona kan man säga =) ett Iiiiihh ljud eller piper nått sånt liknande =)

Nej, Öj elr hästens namn på ett argt tonläge, tror jag ^^
Jag har många olika "läten". Låter som jag är en fågel när jag skriver så där men xD
Om det bara är något litet så brukar jag säga neeej, med lite förändring på tonläge. Sen brukar jag "morra fram", som attlid uttryckte det, "Öh!" om dom gör något som inte är Ok. Sedan finns det "Nej, *hästens namn*!" m.m.

#7 det skulle jag vilja höra XD 
Jag säger aldrig nej
#10 haha ;D men jag kan säga att de låter inte exakt lika dant men ^^,

Skriker ofta HUUURRUUU!!!
Men också nej.
Ett bestämt NEJ lyssnar Foxen på…
Blir oftast något annorlunda läte, ögrrhhh ungefär X)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Hupphupp e väl de mildare ordet jag säger och ett hårt nej är de mer "allvarliga". Samtliga mina hästar har alltid vetat vad ett nej betyder, försöker lära samtliga hästar här oxå de, men de tar ju sin tid med alldeles för mkt häst..

Det effektivaste är ju kroppspråket, men ibland slinker det ju ur ett "öh"
jag tror inte mina hästar bryr sig om mitt "öh"-ande eller "nÄ-e" för det är mest i flum-situationer det kommer eller om jag blir knuffad av nån
säger nog mest Ge dig eller lägg av :)
Säger nej så ett skarpt sätt, eller shhhyyy (alltså så man väser när nån ska vara tyst).
jag morrar typ, eller så kan jag säga "du!" XD

Ett bestämt nej om dom gör ngt dumt, men om jag vill att dom t.ex ska flytta sig pyser jag pssss
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Höj, eller öh, eller NEJ!
NEJ använder jag när det är en riktig korrigering mörkt hårt och kort gärna med ett steg fram eller/och stamp i marken
Vid "hallå lite uppmärksamhet" så använder jag öpöpöpp typ
Jag brukar bara låta till lite, typ hosta , som när man vill ha uppmärksamhet, eftersom min häst inte brukar göra något :) det är bara när han är smått hungrig och snor av grannens hö eller när han är i grannens kraftfoder hinkar.. :)

ööörrrhhhh

säger nog mest "ApAp", lr ett "NEJ" om hon verkligen inte lyssnar, men hon är så känslig min dam att man sällan behöver höja rösten åt henne, det räcker med ett lite allvarligare "apap"
annat var det med Plutten.. haha! han var ju som en ångvält ibland o då lät det ofta "MEEEN PLUUUUTTTEN"
haha rätt kul å läsa.
Jag brukar morra eller öha. Kan även säga NEj med argt tonfall XD
glömde skriva att jag även säger "Hallå!" med ett långt A.
Pschhhhttt! som går upp på slutet används ofta när han är på väg o göra ngt han inte borde. tex naffsa elelr sno ngn annans hö. ackompanjeras ofta av ett pekfinger i luften.
Nej! när det är ngt som behöver omedelbart avblåsas
apapapapap- när han ska vara försiktig tex han har trasslat in nått ben i skottkärran eller ngt.
Sen morrar jag ibland gutturala saker utan någon egentlig mening eller ord.
Gooood Boy! använder jag när han gjort ngt bra…. det går så mycket fortare att börja berömma med Good än Braa (För när jag säger Bra så låter jag arg….)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lisettes "Öööörrrhh!" passar rätt bra :)
Annars är "Hey!", "Hörru!" eller "app-app!".
Jag ryter till lite, utan att öppna munnen på nåt sätt.. Fungerar inte det så säger NEJ skarpt och i mörkt tonläge, Då slutar Peps omedelbart. Skulle inte det fungera så nyper jag honom och när han slutar så klappar jag där jag nöp, för det är så mamman gör på föl (:

#29 brrrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaa ;)
oj, det är nog mycket.
jag har det snälla "neeeej….."
och sen "neeej..!"
som sen blir "ÖHHH!!!!!"
och sen slutar i "hörru vad gör du!"
men oftast nej, och detdär populära apapapa!!
eller så fnyser jag..
jag har många ljud och läten för mig.

Jo just det, en sak som är ganska bra är om Peppe är på väg ut ut boxen men inte Blacky, då säger jag "Pepson" med lite varnande tonfall. Peppe fattar men inte Blacky så på så sätt får bara Peppe tillsägning. Lite kul om man står uppe på logen och hör en hov mot stallgången och ropar "Pepson", och nån annan är nere i stallet och ser. De säger att han stannar då även om han inte ser mig ^^
Ett nej, ÖH eller sluuuuuuuuuuuuuuuuuuta. eller hästens namn. Jag morrar fram det eller prata dovt
Jag brukar säga lägg av ;)
#34. Peppe. Det är status ju! ^^