Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 367 ggr
fisa-lisa
0

Någon här som kan svara??

Vi ska iväg med Isa i hästtransporten om en timma. Här är stekhett och nu undrar jag om man får ha den översta luckan öppen på släpen när man kör??  Hon lär ju kvävas där inne annars!! Mamma har för sig att man inte får det. Vet inte eftersom det inte varit såhär varmt när vi kört henne innan och då ha vi haft luckan stängd.

Snälla snabbt svar!

LinneaG
0

Jag har hört att man inte får det, är nästan säker på att man inte får det..

fisa-lisa
0

ååååhhhhhh. Det är ju skitvarmt i transporten!!

LinneaG
0

jo, vi brukar öppna lite, finns ju två hål där man kan sätta fast lyckan. Men det blir ju varmt,,

CarCar
0

Vad jag vet får man köra med den nere..

Kiara
0

Ja, det får du Skrattande

gejsa
0

Ja, man får ha den öppen. Men dom rekomenderar att ha den stängd eftersom den kan få panik när den tex ser en långtradare vara bakom. Finns även hästar som har blivit lösa och hoppat ut den vägen.

Lilla_My
0

…men det är ju det att det låter extra mkt från trafiken om man kör med överluckan öppen… men är hästen lugn och trygg så e de inga problem.

stallupponer
0

Du får ha den övre luckan öppen, under förusättning att hästen är bunden i transporten. Är hästen däremot lös får du inte ha luckan öppen då enligt polisen "lasten måste vara surrad=hästen bunden"

Believer
0

vad jag har hört är att man får ha luckan nere om hästens är liten. men om hästens rumpa sticker upp över kanten (när översta luckan e nere) så måste man ha den stängd. Hmm. vet inte riktigt vart jag har hört det, vet inte ens om det stämmer men det har jag hört iaf =P

lisette
0

hur mågna ggr har man inte sett bjässehästar där de åker med överdelen nere?

jumpingqueen
0

Nästan all aåker med den nere, men det får man inte. En kompis va tvungen att betala böter för det>!!!

davidia
0

jag har aldrig den nere.

Ottino
0

Jag har hört att försäkringen inte gäller om luckan är nere..

gejsa
0

Äsch enklast är att ringa polisen och fråga. Buden blir bara mer och mer olika. Jag har för mig att jag ringde polisen för några år sedan när vi åkte och tävlade mycket i ponnytrav. Då sa dom att den inte behövde vara stängd men att dom vill helst det i trafiksynpunkt. alltså så hästen inte får panik om en långtradare slickar baken på transporten. Så vi stängde aldrig helt utan sparade ett hack när vi åkte.

fisa-lisa
0

Vi körde med luckan lite öppen, det gick ju o ställa den med en springa upptill. Det blev ändå lite svalare innan vi kom iväg också så det blev inte så varmt i transporten.

Tack ändå för alla svar. Mamma ska ringa polisen o kolla så vi vet till nästa gång!!

jumpingqueen
0

smart, gör det!

Terrierlina
0

#15 Du kan väl skriva sen och tala om hur det ska vara?

Anna Johansson
0

jag har läst omdet där för ett tag sedan. fast då gällde det inte vad lagen säger utan mer om vetilatioen. Där stot det att har man luckan öppen/nerfäld så blir det ett baksug i vagnen, vilket resulterar i att hästen inte får någe eller vädigt dåligt med luft. Bättre svättas men få luft än å inte få luft.

CBA
0

#18 Det argumentet kan jag köpa helt !

Dom som tävlingscyklar tex lägger sig i varandras baksug med cyklarna för där är inte vinddraget lika turbulent och de behöver inte trampa lika intensivt och kan därmed spara krafter.

Det är nog bättre att öppna takluckan så mycket det går + sidofönstrena om man har sånna.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

stallupponer
0

ja hade ringt polisen o kollat, så de ja skrev längre upp stämmer, är hästen bunden, får luckan vara öppen, om dom inte ändrat lagen på ett år då….

fijja
0

reglerna är ändrade och man får ha luckan öppen nu för tiden. Men som någon skrev tidigare så är det nog sämre för hästen eftersom luften sugs ut ist.

[slo]
0

Hmm… Något säger mig att luften inte kan sugas ut utan att den sugs in någonstans. Möjligt att ventilationen kan bli sämre, i och med att det kanske blir en virvel i luckan, men att luften sugs ut… Nah, tror jag inte på.

gejsa
0

Inte jag heller slo. Skulle det vara så illa så skulle dom inte bygga transporter på detta sätt.

[slo]
0

Gejsa, det är fysiskt omöjligt tror jag, så du behöver inte vara orolig :D

gejsa
0

Nej, jag är inte orolig eftersom jag kör på detta sättet själv. *ler*