Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8080 ggr
emsems
0

blistra?

nämnde min hästs hälta för en hästgubbe. han sa "blistra, då blir hon bra direkt. använd den skotska (?) den är bäst.

nu undrar jag, vad är detta? vad ger det? hur funkar det? hur gör man? vart köper man detta?  m.m har fått lite känsla av att det inte är riktigt regelrätt, eller inbillar jag mig?

tacksam för alla svar!

lisette
0

jag vet att min far brukade göra eget blister till sin travare. han gjorde ngt med kamfer,. det luktade apa…

emsems
0

ok, ingen som eg vet vad det är??

gejsa
0

Vad jag vet så är det farligt att blistra. Kan bli brännsår m m.

...P...
0

jag tror det är när man smörjer in en massa starka grejer på hästen för att blodflödet ska bli bättre eller ngt sånt…(?!)

Kiara
0

Bistra är starka liniment som ofta travfolk smörjde och experimenterade med förr, även rid folk använde bilister men inte lika mycket. Det blir så varmt att det är risk att hästen bränner sig, förr var det vanligt att man såg vita märken efter bilister som bränt på travarnas ben. Detta klassas som djurplågeri i dag.

I dag använder man det svagare linimentet men vist finns det dom som håller på med bilister fortfarande.

davidia
0

mitt varmblod har såna märken på bakbenen.jag hade aldrig hört talas om det förens en tjej kom hit och fixade med pass,då sa hon att det kom från blister.

emsems
1

aha, det är alltså inget jag bör fundera vidare på! Tack för alla svar!

mazze
0

En del hästar som blivit blistrade kan stå med helsvullna ben dagen efter. Kan knappt röra sig och ser ut att ha "lymfangit".

Det är mest travsnubbar som håller på med det. Finns mildare medel att använda för blodcirkulationen typ liniment.

Milla
0

#7 nej du ska inte fundera vidare på det. Det gäller att veta vad man gör om man nu ska blistra, det kan skada mycket ,mycket mer än vad det är till nytta. Precis som någon tidigare skrev så är det förbjudet att använda sig av det i Sverige

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Wanilj
0

SkrattandeSVAMPBOB FYRKANT!!!!! *asg*

jumpingqueen
0

Blistra behöver man inte enbart göra med liniment.. MAn kan blistra med elstötar, syra, ja allt… Men prova INTE på det!!!

jen
0

en travare i mitt stall har också en stor blisterfläck på ena benet…

tur att det inte används nu längre eftersom det fräter så och förstör tillockmed pigmenten på hästens päls

MiaMaria
0

Blistring används/användes för att få upp blodcirkulationen i benet/benen så att sår, skador och ev skador ska läka snabbare. Använder det inte själv men vet folk som gör det men bra resultat, är man bara försiktig och inte använder det starkaste först så fungerar det, enligt som iaf. Som sagt ingen erfarenhet själv, har bara hört om det.

emma_lagerqvist
0

Om din häst är halt så tror jag nog mest på att ta ut en veterinär. Dom säger vad man ska göra. lycka till! Mvh/emma