Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 971 ggr
KarlaH
0

frågor!

Jag har två frågor som jag hoppas nån kan svara på,

1: kan man ha en islandshäst och tävla med den i hoppning? alltså att man har vanlig sadel och sånt, och tränar den från när den unghäst… går det?

2: varför ska man ha shortchaps när man rider? ;O

MalinSandman
0

1, ja det går hur bra som helst, :D

2, eftersom det är ett slags "skydd" för vaden om du skulle ramla av ..

Lycka till Mvh Malin

joytick
0

Shortchaps är väl till för att ge skänkeln stöd, ungefär som ridstövlar?

bubbelbubbel
0

jag har shortchaps mest för att skydda skor och få ett bättre stöd, jag tror inte shortchaps skyddar vaden mycekt om man ramlar av, dom är ju mjuka…men kanske :)

jn84
0

Funderar också hur de skulle kunna skydda när man ramlar av?

Jag har shortchaps för att fläsket på vaden inte ska nypas mellan stiglädren. Hemlis Dessutom ger de bättre stöd för skänkeln.

__iE
0

Har shortchaps av samma anledning som #4, inte alltid det brukar nypas dock, men tar det säkra före det osäkra ;)

Maja
0

Om du satsar på att ta dig upp i de högre klasserna i hoppning så kanske inte islandshästen är rätt ras, men om det är låga höjder så kan det gå.. ;)

LinaN
0

Shortchapsen är för o skydda ridbyxor från smuts, det är snyggt, det ger stöd och litet värme åt vaden när man rider.

Jag red ute på lektion på en ridskola under ett bra tag, och när jag bara ahde stallkängorna o inga shortchaps så fick jag aldrig enr hälen eller upp tån, men så fort jag fick på mig shortchapsen så kudne jag länga mina sknäklar och trampa ner ordentligt. Så det extra stödet o värmen gjorde mig till bättre ryttare….

Kommer fortsätta avnädna mina shortchaps.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Molla
0

Använder shortchapsen för att inte nypa mig i stiglädrena.

Jag har klubbtävlat i hoppning på islandshäst. Gick finfint! =) Svårt dock att hävda sig mot hästar mer lämpade för hoppning, men det var kul!

Courage.C
0

Säger samma som #4

Loa-bg
0

Shortchaps ger ju framförallt ett mkt bättre stöd i skänkeln. Att bara rida i strumpor brukar vara halt och "sladdrigt".

KarlaH
0

Okej, tack för svaren :D