Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5897 ggr
Peppe
0

Sadelutprovare Sharpman

Är dom bra på Sharpman på att prova ut sadlar?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Dom har många olika sadelutprovare men överlag har jag bara hört positivt om dom. Dom har ju sjukt mkt sadlar av alla de märken och storlekar

Klasselover
0

Själv bor jag 1 mil från Sharpman och dom har jättebra utprovning. Dom har ridhus att prova i, med hinder och så..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Molla
0

Kompisar har provat ut sadlar där, dom har bra rykte. Men dyra sadlar Generad. Men ska man köpa nytt, ska det väl vara perfekt anpassat!

Jaja, iaf red dom i ridtält/ridhus och ute på gräsbana med hinder. Det fanns hagar att ställa hästarna i medans man själv gick in i varuhuset och shoppade loss… =)

Det finns ju även begagnat där, om man har turen att en sån skulle passa…

Peppe
0

Ja vi har varit där med bussresa som klubben annordnade så jag har sett ridhus och sådär. de visade även på en häst hur de provade ut en sadel men det var så länge sen så jag minns inget… tänkte mest höra om någon hade hört positivt/negativt om deras inpassning Glad

Mandysan
0

Vart ligger Sharpman? Jag har bara hört gott om dem =)

Peppe
0

#5 lååångt bort ;)

Mandysan
0

#6 Men vart är långt bort? :) Det kanske är långt för dig men nära för mig eller tvärt om ;)

Smex
0

Sharpman ligger i Mjölby i Östergötland. Närheten av Linköping.

Men jag har hört många bra saker om deras sadelprovare. Annars så tycker jag att dom bara en massa dyra märkes saker där. Så att billigt är det inte.

Peppe
0

#7 jag vet inte vart det ligger Flört

Vi söker inte billiga sadlar, vi söker bra sadlar som passar Cool

Smex
0

#9 nej sadlarna är bra. Men bara för att dom är dyra så bettyder inte att dom är bättre än en annan sadel som är billigare.

Nej jag menar att dom har dyra kläder tex. Var där på rea och så dom billigaste hel skodda byxorna kostade lika mycket om dom dyraste hel skodda byxorna på Hööks.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 mm jag minns inte priserna. men jag tror inte sadlarna är dyrare än någon annan stans? det finns väl rekomenderade priser på sadlarna från tillverkarna?

En annan fråga nu. Jag har alltid velat ha utrustningen i brunt för att det ser så lyxigt ut. och när Peppe blir såld så hoppas jag att jag ska få både en hopp och en dressyrsadel Oskyldig då har jag funderat på att ha dressyrsadeln i mörkbrunt (om det finns en brun som passar såklart) Tror ni Blacky skulle passa i det? Han är mörkbrun

edit: ja men titta, jag hittade tom en bild på när han har brunt

Marija
0

#11 Vad snygg han var i brunt! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Peppe
0

En annan fråga! Kan man be dem prova ut sadeln med en fårskinnspadd? Jag vill ha det när jag hoppar för ryggens skull

joytick
0

#11 Tkr han va fin i brunt :)

Mandysan
0

#13 Det borde inte vara några problem :) Han såg fin ut i brunt =)

pippa__
0

#13 Men vrf ska du ha en padd om du provar ut en sadel som passar? Finns ingen mening me det väl?

gejsa
0

#13# Jag hade en kompis som var där och provade ut nya sadlar. Hon tävlar i hoppning med sin häst. Hon var tvungen att köpa en fårskinnspad för att sadeln skulle sitta bra.

Peppe
0

#16 jag vill prova ut en sadel så att den passar med en padd för att skona Blackys rygg lite i hoppningen

pippa__
0

#18 Men om du har en sadel som passar så ska du inte behöva någon padd överhuvudtaget..

Mandysan
0

#19 En fårskinnspadd kan ge en viss stötdämning och då är det ju bra att hon vill prova ut så att sadeln passar med en fårskinnspadd, eller?

Loa-bg
0

#19 I vissa fall behöver hästar padd även ifall de har en sadel som passar. Jag har ju blivit rekommenderad av alla att ha fårskinnspadd till Casa för hans dåliga rygg.

#18 Det kan dom säkert. Men fråga dom vad dom tycker om den idén, dom bör ju veta vad som är bäst :)

pippa__
0

#20 #21 Men OM hästen skulle behöva en padd för stötdämpning, är det så lyckat att hoppa en sån häst isf? Låter inte rätt i mina öron

Mandysan
0

#22 Kommer ihåg att MiaMaria skrev en utmärkt förklaring på detta för drygt 1 år sedan, kanske värt att leta upp igen?

Och hur du än vänder och vrider på det så blir det en smäll när hästen landar, oavsett hur mjuk och försiktig ryttaren är. En fårskinnspadd kan dämpa smällen/stöten.

pippa__
0

Låter ändå inte rätt me padd..har man en sadel som passar så har man..Tror det är ganska mkt försäljningstjafs med alla paddar och grejer…

Peppe
0

#24 men det är inte för att sadeln ska passa. det är för att det inte ska dunsa i ryggen. tycker du det är bättre att jag provar ut en sadel utan padd och sätter dit en i efterhand så sadeln inte passar längre?

fridak
0

pippa_, vad jag hört ska en fårskinnspadd hjälpa hästarna i landningen vid hoppning. man påfrestar ryggarna rätt mycket och en fårskinnspadd hjälper även en bra sadel. Men vill man ha padd så ska man se till att prova ut med en för annars kan det bli för trångt.

Gyllan
0

Jag provade ut min sadel på Sharpman, fast jag tycker de var sådär där.. (men min ponny är också väldigt svår när det gäller sadlar och mina ben är så långa så jag kunde inte ha vilken som helst heller…)