Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 490 ggr
Believer
0

Transport tips tack =P

Ska köra både Lucky och Kiara nu i slutet av månaden.

Men nu är det så att Kiara har bara åkt transport en gång i hela sitt liv, när jag hämtade hem henne. Vi fick då lyfta in henne då hon inte ens vågade fram till rampen.

Men nu ska jag bara träna o träna o träna så hon känner sig trygg i transporten..

Så till den stora frågan. Tänkte köra båda två samtidigt, men Kiara har aldrig varit fastspänd i transport. Hur ska jag göra? Hon kan ju inte stå lös när Lucky står fastspänd. Vill ju inte heller att hon ska få panik där inne om hon är fastspänd, så det smittar av sig på Lucky så han oxå får panik.

elin
0

Ang transport tränig så finns de en lek för klaustrofobi (stavas?)
Att man har ett förmål och en vägg så ska hästen gå emellan förmålet och väggen.
Du flyttar förmålet närmare o närmare väggen o hästen fortsätter att gå igenom.
En jätte bra lek som jag o Nisse brukar göra för just träningens skull!

Lycka till

/Elin

Believer
0

aaahaaaa. va smart. ska ja träna på =P

Believer
0

hmm. ingen som har något tips?

CBA
0

Jag tänkte på samma som #1 redan skrivit + att träna mycket runt/vid/på själva transporten….ta det lugnt, ta dig tid så du inte behöver avbryta pga att din tid inte räcker till, avbryt docj direk du får rätt respons från hästen, beröm massor MUNTLIGT (locka och beröm inte med mat eller godis).

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Terrierlina
0

Jag hade probelm med detta förut. Hakade då på transporten varje dag och gav honom mat i transporten. Så att det blev så positivt som möjligt…

Believer
0

tack för era tips =P

#5. det skulle vara perfekt, tyvärr har jag ingen egen transport så jag kan öva varje dag =/ blir liiite dyrt att hyra en i två veckor i streck. hehe. men annars var det där med att fodra i transporten smart!

gejsa
0

Ska du också flytta med ditt hjulla och ottino flyttar?

hjullan
0

#7. KLART SOM FAN HON SKA :D häng på du med!!

mazze
0

Malin: Tror nog att det kommer gå bra när hon väl är inne, så länge hon har Lucky. Men försök gärna träna henne lite innan. Tycker hon det är jätteläskigt så prova ta hjälp av Lucky och sluta vid varje framsteg.

Believer
0

Mia jo det tror jag med. det gjorde det när jag hämtade henne. hon var lugn när hon väl var inne i transporten. men det är just lastningen som är det STORA bekymmret =P

hjullan
0

men lucky in i transporten först.. hon följer ju han överallt så det lär bli enklare än ni tror. kiara litar mest på lucky.. så om han går in fint o hon ser det.. så funderar hon på om det ska gå till så. o då är det bara ta det lugnt o låta henne forska kring det.

vi är din back up malin. det vet du! pansarsyrrorna.

mazze
0

Exakt!