Att finna hästen död. . .
Skriver det här eftersom jag fick reda på att min klasskompis hade hittat sin häst död i boxen imorse och med tanke på att vi har två gamla hästar i stallet.
Vad gör man om man hittar en häst död när man kommer för att släppa ut till exempel, givetvis ringer man ju ägaren, men om man inte får tag på dom då? Stallägaren`? Och sen, vem ringer man för bortförandet av kroppen?
Hmm om jag inte skulle ha fått tag i ägaren så skulle jag försöka få tag i nån anhörig el dyl. eller försöka ringa hela tiden. och stallägaren.
och vem man ringer av bortföring av kroppen är väl typ vetrinären?? :S

Jag skulle ringa både stallägare och hästägare givetvis om det inte är ens egen häst. Sedan får ägaren ordna med att ngn kommer och hämtar kadavret. Om man inte får tag på ägaren skulle jag ligga på och försöka fler gånger, kanske lämna ett medelande. Inte så roligt kanske att komma till stallet och se sin pålle ligga död, det snällaste är nog att förvarna ägaren.
stallägaren har ju också intresse av att veta vad som pågår i sitt stall, så den skulle jag underätta också.
Antingen kan man ju söka tillstånd att begrava hemma på sin mark eller så ringer man kadaverbil som får hämta kroppen.
Tillstånd för att få gräva ner hästen söker man hos Länsstyrelsen. Skälet till att det krävs tillstånd är att man inte vill få vattendrag o.d förorenat av ett ruttnande djurkadaver.
Vill man hellre få kroppen bortforslad så ringer man efter "kadaverbilen". Här finns en förteckning över de som utför nödslakt, de flesta av dem transporterar nog även bort kadaver. På kadaverbilen finns en kran och i de allra flesta fall går att vinscha fram det döda djuret till bilen för att lyftas upp där. Det finns dock mindre trevliga varianter också, om det är trånga passager…
Det är verkligen inte kul att hitta sin pålle död, det vet jag av egen erfarenhet.
usch den tanken tänker jag ofta när jag går upp till hagen, -vad gör jag om inte rocky står upp ?
han är ju visserligen ganska pigg, men han är ju 27 nu, och det kan ju gå fort.
Tycker så synd om min klasskompis, hennes mamma hade gått till stallet för att släppa ut men så rörde sig inte just denna hästen på sig. Hon var ändå bara 15 år gammal :/ :(.
Är väl rädd nästan jämt när jag släpper ut för att någon av gammelgubbarna inte skulle kliva upp, usch vad hemskt det skulle vara :/.

Jag har varit med om att hitta vår ena häst död. Det var ett 15-årigt sto som dött helt oväntat. Kadaverbilen hämtade henne, eftersom försäkringsbolaget krävde obduktion.

Inte kul!
Hittade min shettishingst död i hagen och han blev inte mer än 4år =/
Vi ringde först veterinär för att få papper skrivet till försäkringsbolaget och sedan "kadaverbilen".
Nej va jobbigt m så unga hästar. Min ena är 29 o jag har tänkt på hennes bortgång till o från sen hon va 24 ung. Skulle jag hitta henne så är det väl åldern, men vore det hennes 17-åriga dotter då hade jag fått en chock.
Naturligtvis skulle jag sörja dom oerhört vad som än händer.