Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 709 ggr
LinaN
0

usch, storlek på hagar....

Jag insåg just en sak, efter att ha grejjat med en bild för ett annat forum, att vår vinterhage är lika stor som ridskolans samtliga vinterhagar!

Ridskolans hagar ligger inom de blåa , medan vår vinterhage är inom det röda…. Det är rätt skrämmande…… :S Visst är det bra att ridskolehästarna får komma ut absolut! men bara skillnaden i utrymme…. det är det jag tänkte på…. (Nu har jag inget emot ridskolan på så vis, utan jag bara fick en tankeställare…)

Flygbild på hagarna 

Vad kan det vara en 40-60 hästar på ridskolan, inkl ponny och privathästar…. och vi har 10 st i vår hage…..

Den lila hagen är fluffkossornas hage ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jen
0

raderat

jen
0

undras om de får komma ut dagligen eller få ha vissa "utedagar" ?

thilda-
0

De va väl ganska stort? :S

Sunset
0

#2 har de inte kommit nån ny lag som säger att hur många timmar en ridskolehäst max får stå i boxen/spiltan? har för mig att jag har hört nått sånt..

LinaN
0

#2 ridskolehästarna o privathästarna komemr ut varje dag…. men hagarna är därefter…. dvs, sörja.

#3 våra hästar har det väldigt stort, så vi ska vara väldigt glada över det vi har…. på ridskolans mark är det 2 paddockar och ett ridhus okcså som tar upp plats.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Avslutat konto]
0

En ridskola här i Stockholm har inga hagar alls.. bara en liten sjukhage.

Ledin
0

Jo det e trist att det inte kan bli något kallare då slipper dom kletiga kagar men fryser det till nu igen så måste det bli ogämnt som tusan å det e ju inte bra det häller. Jag har märkt själv till mina russ att hagen har börjat ge sig med gegga dock bara vid grinden men det e ju inte kul alla så ajg kan tänka mig hur det ser ut på ridskolor Förvånad Ursh kan inte vara kul å gå ut allså. Och ofta måste dom andvända så många hagar så alla ser ut som lervällingshagar. Tur man har det som man har ska själv byta hage snart men denna är någ den bästa i att hållaut så länge det går.

jeanette
0

Det finns ingen lag som säger hur länge max en ridskolehäst får stå i box/spilta/dag.

Detta säger djurskyddet ang utevistelse

Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.

Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Med andra ord, man behöver inte ens släppa ut sin häst i en hage ens.

lisette
0

hellre en liten hage än ingen utevistelse alls faktiskt.

Believer
0

tyckte marken såg stor ut jämfört med många andra ridskolors hagmarker.

Lizzan
0

Hoppsan!

[Flippans]
0

på ridskolan där jag rider finns det många hagar.hästarna är bara inne när dom ska ridas och om det är kallt eller om det är oväder Skrattande

VeNyRa
0

Oj jag trodde verligen att det fanns en lag som säger att hästarna måste få komma ut och röra sej varje dag!
tycker att det är dåligt av dom som bestämmer.

IdaS-A
0

#0 Bra storlek på dina hagar iaf :)

Har ingen bild, men vi har 11 hästar på 4 hektar, det är minishettisar, standard shettisar och föl, sommarhagarna är större. Sen har en arab och ett halvblod 1 hektar.

3 shettisar på 1 hektar. Så de har gått om plats, tyvärr är hagarna inge roliga efter allt regn :(

hjullan1
0

#0. Hur stora är hagarna?

tessa
0

Ridskolans hagar, är bedrövliga! har iofs inte sett dom sedan i höstas men tvivlar på att de skulle vara bättre än då, med tanke på vinterns blöta klimat… tyvärr. Inga roliga hagar dessutomn, platta och trista - de, om någon skulle ju behöva lite stimulans med lite kuoering och träd men tyvärr… Ridskolan är för stor i förhållande till den mark som finns att tillgå. - Anser jag, det finns ju inga möjligheter till att expandera eller utveckla med sådana hag(o)möjligheter som finns idag.

Däremot är det kanske inte riktigt "rättvist" att jämföra med ditt stalls nuvarande hage, eftersom den är vääldigt stor, och dessutom är två hagar som blivit en. Det är väl jättebra att de har stort utrymme men som sagt, knappast det som är "medelhagen" i Hästsverige.. =) Så stort gick inte ens hästarna i somras men hoppas att pållarna fortsätter att ha det så rymligt.

Marija
0

Jo det är rätt skrämmande. Säger som tessa, hagarna är bedrövliga, våran ridskolan hagen dom går i vintertid är en enda lerhög, skit och lera blandat med vatten och snö. Och då ska man väl endå inte lägga höet på backen?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

tessa
0

#17: kan ju tillägga att Lina och jag pratar om samma ridskola.. Mina hästar har stått i samma stall som Lina, fast innan de flyttade dit =)