Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 582 ggr
thilda-
0

Förtidigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni att det är förtidigt att rida in min lilleman lite smått?? han vart 3år nu i år

Cilla89a
0

hade nog väntat till i sommar..
en stor häst som blir 3 år hade jag nog kunnat tänka mig att börja rida in nu..
men en ponny växer längre än en stor häst..
och ska denna ponnyn inte på några tävlingar eller liknande är ju bara bra om du kan vänta :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

jo till sommarn är det tänkt att vi ska tävla i trav.. men än så länge har jag ingen rockard så jag kan inte träna honom.. och han är så otroligt rastlös av sig så det bara kryper myror innan för skinnet på han.. och då kom jag bara på ideen att rida in han så man kan träna han lite iaf =)

Peppe
0

tömköra kan du ju göra. alltså arbeta på töm Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

thilda-
0

tömkör gör jag för fullt.. men det täcker inte hans "behov"

han vill springa för fullt och inte springa i mattes tempo.. då blir det bara bus av allt ihop och gör sånna där konstiga skutt som spanska ridhästar gör.. (ställer sig på bakbena och hoppar upp i luften och kickar)

Tusen
0

Om det är ett russ eller en shettis så ska du absolut inte börja rida på honom. Dessa raser (liksom islandshästar) är långsamt växande och bör få växa till sig innan. Jag antar att du vill att din ponny skall hålla länge.Vore jag som du skulle jag snabbt som sjutton skaffa mig den där rockarden eller be att få låna någon en kort tid.

Du kan ju även träna honom i sulky om du har en eller kan låna någon. Är det ändå problem tycker jag att du ska låta honom springa med longerlina. Då kan du låta honom springa av sig. Gå ut och gå varje dag med honom. Träna likt polishästarna på olika saker som skräms (paraplyer, plastpåsar, vatten, pessenningar, hundar, bilar o.dyl.) Då har du en säker ponny då du väl spänner för honom.

Har du någon annan som har häst eller ponny i stallet kan du ju be att de tar honom som handhäst eller på släp efter vagn. Eller om du själv gör det.

En smart och pigg ponny behöver aktiveras. Med vad spelar inte så stor roll.

#4 Om du tittar på bilden så kan du se hur du också kan träna både dig själv och dina hästar och det är jätteroligt. Hästen som rids heter Troya och är 4 år och framför henne går Montró så är 2 år på bilden. (PS. Titta inte så mycket på ryttarens storlek. Hon rider bara för att visa hur man gör)

thilda-
0

Okej… Vi har en rockard på G. men vi måste först sälja den vi har för att kunna köpa den nya (lite snålt med pengar just nu)..

Longera har jag redan prövat.. han är helt galen och samma sak att ta han på släp då man kör en annan.. det funkar bara inte :( och gå ut och gå med han… ja galen där med.. fullt show att få in och ut han från hagen. :S

Tusen
0

#6 Men om du har en nu varför inte använda den tills vidare?

thilda-
0

den är alldeles förlång.. och jag kommer inte överrens med den :P hehe gillar inte ryggstödet… för jag kör med ryggen och inte armarna om man säger så

Peppe
0

träna på longering då :) kan vara bra att kunna

thilda-
0

han blir hel knäpp =/ innan jag longerade han så var han ju hyfsat lugn o snäll.. och sen efter jag longerade.. så fick han nog nån smäll i huvet och vart helt cp (ursäkta mitt språk)… sen dess så funkar inget

Peppe
0

just därför det behöver tränas ju… Glad tänk om han gör likadant i ridningen? eller körningen?

thilda-
0

jo   Generad   jag får försöka ta mig ut en sväng till =) haha får väl prova imorrn =) och hör jag inte av mig inom 3 dagar så har jag väl fått nån spark åt skallen lr nått =) :P hehehe

wewwa
0

#6 Men om han är så svår att longera och gå ut och gå med så kan det vara bra att träna hårt på det. Desto mer han kommer ut och ser lite "farliga" saker desto lättare blir körningen sen.
Vad är han för ras?
Säger som någon skrev innan, Russ, Shettisar, andra grövre raser tex. Isisar, ardennrar mm. rids in lite senare.. Nu ser jag självklart att han inte är en Ardenner.. ;)

thilda-
0

#13 han är russ.. att gå ut och gå med honom det är = livsfara.. han är helt jävla galen :S jag kan prova filma imorgon så får ni se hur han beter sig… man kan inte tro att han är valack.

wewwa
0

#14 hehe, okej. Vågar du sätta kärra efter honom då? ;O;)

thilda-
0

ibörjan komma de vara 3st som håller i longerlinor på honom och en som sitter i vagnen :P

thilda-
0

men han lär nog lugna ner sig allt eftersom man tränar honom

hjullan1
0

Om han nu är så galen så man inte ens kan gå ut med han.. tycker jag det är en dålig ide att rida hästen.

thilda-
0

men han kanske lugnar ner sig allt eftersom?? om man är ute o skuttar runt på honom lite

Believer
0

håller med #18.
Lär hästen först och främst att visa dig respekt. Om han inte lyssnar på dig från marken kommer han garanterat inte lyssna på dig när du sitter på ryggen.

wewwa
0

Jag tkr oxå att allt måste funka perfekt från marken först. Annars blir det lätt bakslag och det är svårt och tar lång tid att få det bra igen.

thilda-
0

jag funderar på att släppa lös han i hagen och löslongera lite.. hmmm

#20 #21.. Inne i stallet är han hur go som helst och snäll..Min zoon, din zoon.. ja allt är perfekt.

han lyssnar ibland.. men då myrorna i byxorna tar över så börja han o stegra o bocka och bara busar runt. just pågrund av att han är rastlös.

hjullan1
0

#20. precis ;)

Peppe
0

men dina hästar har väl små hagar me va? det gör ju sitt det me på hans beteende

thilda-
0

dom är väl 4*8 m? vet inte riktigt men så stora hagar som ni verkar ha de är det då inte iaf =)

Jätte små är dom inte men det räcker att få dom till att galoppera runt

freakyH
0

beror på hur han ser ut . Har du bild då han är uppställd ? Jga hade förmodligen väntat till sommaren eller försommaren.

hjullan1
0

#25. 4 gånger 8 meter? det är riktigt litet isåfall.

thilda-
0

#26 här kommer det en bild. men han har tjockat på sig nu lite
gammal bild men

#27 jag gissade bara.. men jag kan ta lite bilder i morrn men det beror hur mörkt det är ute då

Serious
0

Jag skulle om det inte fanns särskild anledning hellre avvakta tills ponnyer blir fyra innan jag rider in de.

Och skulle som andra föreslagit i tråden, ta tag i grundhanteringen och träningen ifrån marken. Sitter inte den kommer det ändå komma igen i ridningen så det är smart att få till det i förväg ändå ;)

Marija
0

Min kompis har ett travruss han är född 04 (70% säker på det) och honom har dom börjat rida in iår.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

thilda-
0

just varför jag vill rida in honom är att annars tar han kål på oss och jag vill även att han ska börja motionera så han är någorlunda iform till våren då tävlingarna börjar. jag börjar få lite "press" på mig nu då vi inte har nån rockard än och det är väl kanske 2-3månader tills tävlingarna sätts igång