Höanalys
Har fått våran höanalys men som vanligt fattar inte jag ett dyft :) Om någon här är duktig och har lite tid över får ni gärna räkna ut hur mycket min häst behöver :)
Hon är ett russto på 3 år, väger runt 275 kg och jobbar ganska lite Max 2-3 gånger i veckan lunkarpass :)
Kg/Foder
Ts 84%
Smältbartprotein 48
Energi mj/kg foder 6.9
Ca 3.3
P 1.4
Mg 1.1
K 12.5
Sådär ser den ut, själv vet jag inte ens vad de olika sakerna betyder utan skrev bara av rakt av :)
//Mickan

Putt :)
//Mickan
Först - jag misstänker att du har räknat en onödigt låg vikt på din ponny, 275 kg är inte så mkt… Hr du vägt, mätt eller gissat?
Sen - med det där höet behöver du inte ge några andra tillskott än en liten skvätt mineraler, kanske 25 g eller så, för att vara säker på att fosforbehovet och behovet av spårämnena är täckt.
Höet i sig har tillräckligt bra värden för att kunna fungera utmärkt som ENDA fodermedel. För att täcka underhållsbehovet enligt tabell (nu räknar jag på 300 kr) behöver hon 5 kg, av höet. För det lilla arbete hon utför behövs lite mer.
OM det vore min ponny så skulle jag låta henne ha fri tillgång till detta hö, så länge hon inte blir fullkomligt smällfet av det. De hetsäter ofta lite i början, men när de inser att maten inte förevinner så besinnar de sig och äter ofta inte så mycket mer än de behöver. (jag har flera shettisar på fri tillgång på hösilage med bra mkt högre värden än ditt hö och de är inte särskilt feta för det…)

(OT) #2 - Jag tycker inte vikten skulle vara något fel på? Det är et russ, vissa russ är väldigt små.
Min stora arab på 152 cm vägde 425kg (vägd på Strömsholm ett antal gånger) och då hade han lite mage också.

Ja, ett russ väger väl inte ens så mycket antar jag. Nu minns jag inte vad vi räknade mde när jag gjorde foderstat åt vårt russ. Men det var nog 225-250 kg tror jag.
Du får en kvot på nästan 7 så det är ett jättebra hö.
Jag tycker nog att det räcker med ca 5 kg ev. Beroende på hur mycket russet används.
#4 - en shettis av större storlek väger 200-250 kg, ibland ännu mer. Jag hade nog räknat på 300 kg för ett russ, även om de kanske väger 20 kg mindre.

#5# I min bok står det att ett digivande shettissto väger i normalhull 200 kg ung. Så en smärt shettis som kanske tävlar i ponnytrav väger väl då ca 180 kg. då kan inte ett russ väga mer än ca 225-250 kg.

#5. Min förra shettis var övervuxen (112cm) och hon vägde 170kg och då var hon tjock (efter betet).
200-250kg på en shettis, det låter väldigt mkt. Då måste ju magen hänga nere i marken. haha. =)
Har vägt ett av våra russ på hästklinik. Han vägde 247 kg. Han är 128 hög och tillhör den smäckrare typen, och var i lagom hull.

#8# Vad bra! Då stämmer det rätt så bra med mina teorier då. :) Själv vägde vi aldrig vårt russ så jag gissade bara ungefär vad han vägde när jag gjorde foderstat åt honom.

dubbelt

Vad man ser på fotot som du visar nu så har hon rätt så fin kropp. Lite mage men det är ju sommar där så…. Hon är bara 3 år nu så hon växer ju fortfarande. Det blir nog bra med att ge det du ger nu.

#12 Tack =) Hon är fin ser nästan likadan ut nu bortsett från vinterpälsen, fast hon är väldigt omusklad såklart, vi försöker köra igång lite mer nu! :)
//Mickan

Ja, sånt kommer ju sakta men säkert om du bara ger protein och mj som är i balans. Och det gör du ju nu så…
Vad gäller vikten på shetlandsponnyer så har jag och flera med mig haft ponnyer på våg… Min dåvarande avelshingst 103 cm och av lättare modell vägde 201 kg när han vägdes inför operation av käkfraktur. Då hade han inte kunnat äta ordentligt på en vecka och hade tappat en hel del hull…
Mamman till avelshingsten jag hade hemma i somras vägde 300 kg när hon ställdes på våg för några år sedan.
(i artikeln om hästarnas vikt på ponnytrav iFokus är det många som har angett vikten på sina ponnyer, för övrigt)
En ponnytravare är förhoppningsvis vältränad och välmusklad och eftersom muskler väger MER än fett så borde den vältränade ponnyn vara tyngre än den otränade.
#5 - eftersom det finns shetlandsponnyer av alla storlekar mellan ca 75-110 cm i mankhöjd så tydker jag det är vansinne att påstå att ett digivande shettissto väger si eller så mycket.