Pris för medryttare?
Söta Pepini :P
Jag tycker att behöver man hjälp med kostnader för hästen så kan medryttaren betala lite av dom men behöver man inte en som batalar också så kan ju medryttaren hjälpa till i stallet i stället
Jag söker just nu efter en medryttarhäst 1-2 ggr i veckan och jag vill inte betala mer än 400-500:- Men det är ju lite olika beroende på var stallet ligger och om man måste mocka, fodra m.m.
Briandt - okej.. Min medryttare som jag har nu betalar 500 kr /mån för tre dagar i veckan. Då ingår mockning och påfyllning av mat
är det bara ridning som medryttaren ska göra så tycker jag att de gott kan betala. Men om de ryktar, putsar, mockar och bladnar foder så tycker ajg att det går på ett ut…..
Men det är väldigt olika. en tjej i mitt stall har medryttare som inte betalar, en annan vill att man ska betala halva stallhyran…. dvs på fyra måander har man betalt 2 terminers ridavgift på en bra ridskola…… o då måste man mocka o allt också……
SÅ ma nfår väl väga för o emot….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 Ja, det tycker jag låter som ett rimligt pris, med tanke på att hon rider 3 ggr i veckan. Men det finns ju folk som tar 1.500 eller mer för några gånger i veckan på ex. en tävlingsponny :O Jag förstår inte hur man har råd att betala SÅ mycket! :)
Jag tycker att om man ska ha en medryttare ska den vara bättre på det som man själv inte är så bra på, som jag är duktig på köra o hoppa skulle jag behövt en medryttare skulle det passat bra med att den kan dressyrträna (jag rider dressyr själv när jag hadde stor häst då för en ridlärare 2 gg per månad sedan hemma oxå). Och vad den ska betala det beror ju på hur ofta hon/han ska rida 3-4 dagar i veckan då 1 dag per helg tja 5-700 är väll okey då ska givetvis medisen mocka,mm ta sitt ansvar om man har rullande shema för ut o insläpp varanan gång den delas ut till sin häst.

Jag har aldrig förstått varför medryttaren ska betala. Behöver man hjälp ska man väll vara tacksam om man får. Men de är ju min åsikt. Skulle aldrig ta betalt även om personen bara red för de är ju ridningen som tar den största tiden.
Läste en annons och hon skulle ha betalt, trodde hon skoja!
#6 Jag tycker oxå att det är rimligt, dessutom står ju hästen i samma stall, så det är ju väldigt smidigt :)
det beror ju på vad medryttaren får göra med hästen..
jag rider ett vbl, mest i skogen 2 dagar i veckan och får mocka, fixa mat dom gångerna jag rider. betalar 500 i månaden och tycker det är lite för mkt, för den hästen jag rider kan inte så mkt och är egentligen ganska tråkig att rida..
gammal är han oxå. får rida i ridhuset ibland me, men hon vill helst att jag rider ut. + att han har knappt nå kondition och inte så mkt muskler. orkar inte gå i form i galoppen och han har lite svårt för galoppen me. men jag har letat medryttarhäst jätte länge, så när jag hittade honom som ändå står hyffat nära mig så började jag rida honom iaf.

Vår medryttare betalar 500 i månaden, har honom två dagar i veckan. Dagarna hon har honom rider hon (eller vad hon känner för/hinner), pysslar, mockar o byter vatten. Hon får göra "vad hon vill" med honom dagarna hon har honom.
Min medryttare betalar inget =)
Jag tycker att om det är en välutbildad häst så är det väl rimligt att betala samma pris som när man hyr häst på ridskolan ca 100kr/gång. För det kostar ju trots allt att rida. men om man hjälper till med mockning och annat så tycker jag att man kan dra av 50kr. sedan tycker jag att man inte behöva betala 300kr/veckan om man rider tre gånger. då hjälper man ägaren enu mer eftersom den inte har så mycket tid.
Sen om ryttaren är duktigare en hästen och den utväcklas när ryttaren rider eller om hästen har någon skada och inte kan ridas helt så tycker jag att den inte ska betala, då gör medryttaren ägaren en tjänst.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Har ingen egen häst men rider en tävlingsponny en gång i veckan (tkr inte att det egentligen räknas som medryttare, men iaf.) och då betalar jag ca 500 kr i månaden. Så det tycker jag att är ett rimligt pris för ca: tre dagar i veckan om man nu även gör lite stallsysslor.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

tycker det var rätt rimligt att betala 50kr/gång och samtidigt mockar och fixar mat som ngn skrev tidigare i tråden. om medryttaren är där 3 ggr i veckan, blir det 150/vecka * 4 = 600/månaden
du kanske kan lägga till en extra hundring i månaden för att det finns bra ridmöjligheter för det nya stallet hade väl både ridbana, ridhus och bra ridvägar?

jag skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig att betala för att vara medryttare.

Tycker det en jätteknepig fråga. Det kostar att ha häst också. Någon som rider gör det ju för att det är roligt och roliga saker betalar man för.
Om en medryttare betalar för sig så tycker jag att den också har mer att säga till om angående hästen. Att betala många hundralappar i månaden och endast vara förpassad att rida ut känns lite hårt. Ju mer man betalar, desto mer har man rätt att "utnyttja" hästen.
När Jennie var medryttare på Dandelion så red hon minst 3 dagar i veckan, gjorde vad hon ville. Hoppade, red dressyr, tävlade (tillsammans med mig) eller red ut. Då betalade hon 600 i månaden.
Min medryttare nu vill jag egentligen ska rida ut främst, men hon tränar mest dressyr. Hon rider två dagar i veckan i vanliga fall och betalar 400.
Jag begär aldrig hjälp med fodringar eller när vi städar stallet eller så. Utan det är rida, mocka och fixa mat som gäller.

#17 Jag har själv aldrig betalat för att vara medryttare, men här finns gott om hästar. Men allt beror på utbud och efterfrågan. Dessutom verkar Eve's Pepini vara en jättetrevlig häst, och han kommer stå i ett stall med stora ridmöjligheter.
Jag tycker att det är mer naturligt att en medryttare betalar, än tvärtom.. Men det är förstås individuellt och beror på vad man kan erbjuda och vad man kan få så att säga.
Lina: Vem är det som vill ha en medryttare som betalar halva hyran? *nyfiken* Har ni många medryttare i stallet?
Nä inte min medis heller men det var ju fråga om utan vad som är normalt pris på en medis, jag tror måga rider gratis å för tack för det hjälper dom till med allt. Sådan var jag innan jag skaffa häst red å slet å det va det värt oxå. :D

Jag har haft medryttare till mina hästar. Dom får betala 300 kr i månaden rida 2 ggr eller mer i veckan. Dom ska mocka och fixa hö åt den hästen som dom rider. Vill dom, så får dom rida 7 ggr i veckan för samma pris eftersom jag har 4 ridbara hästar just nu och vi är bara 2 i famljen som rider. Men dom behöver aldrig göra rent sadlar eller träns osv. Rida och mocka bara. Ibland mockar jag åt dom ändå för att dom ska rida längre. För dom sista jag hade var ju bara 15 år gamla och då hämtades dom av förädrarna. Och hade jag då mockat så hann dom ju rida mer innan föräldrarna kom för att hämta dom igen.
det va ett bra pris:200 å då får man rida hur mycket man vill, lite som egen häst juh :)

#19 jo det är klar och om man bara ska rida kan man ju betala lite. Men i att vara medryttare ingår ju ofta att mocka och dom praktiska sakerna. och då tycker jag inte ´man ska betala för man gör man ju bara ägaren en tjänst. hoppas du förstår vad jag menar xD

#24# Du får ju även en tjänst av hästägaren. Du får lära dig hur det är att ha en egen häst och du får träna på hästen. Det är inte gratis heller. :) Så det gör inget att den som rider får betala en liten summa tycker jag.

#24# Men hästägaren gör ju dig en tjänst med. Du får prova på hur det är att ha en egen häst. Du får träna med hästen. Så vad gör det om du får betala en liten summa?!
Jag har medryttare främst för pengarna. Utan medryttare har jag inte råd att träna. Jag har tagit ungefär 50 kr/gång hittills. I detta stall blir det 800 kr dyrare än i det förra. Funderar på att ta ca 900 i månaden (delat på två för det blir förmodligen två tjejer som rider) så ca 450 kr/var. Sedan beror det ju lite på hur mycket de rider också. Rider den ena en dag i veckan och den andra tre så tar jag ju inte lika mycket av dem :P
det finns hästar överallt som står i dessa trakter. Och det är svårt att få tag på medryttare
Om medryttaren ska mocka göra mat m.m. så får du nog ta mindre än om den bara rider!
Jag är och har medryttare :) Min medryttarhäst betalar jag när jag rider, vilket blir ca 2 ggr i månaden. Jag betalar 100kr/gång jag rider, det blir mer som privatlektioner. Min medryttare betalar inget, hon är i stallet ca 2 ggr i veckan och då får hon fodra, mocka och ev. smörja sadel/träns, samt tar in två hästar.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Nu har jag inte läst vad alla skrivit men skulle jag själv behöva hjälp med min häst så skulle jag aldrig ha mage att ta betalt för det. Men nu vet jag ju inte hur situationen ligger, är de hjälp men hästen pga tid eller pengar du behöver en medryttare?

Jag är medryttare på en häst, jag betalar 1000:-/mån, eller ska. Jag har inte betalt än. För jag började rida strax innan jul bara. Så vi har inte kommit igång än. Men jag kommer rida 2 ggr i veckan, kanske fler senare om jag vill =) och en gång varannan vecka kommer jag åka iväg och träna hoppning (det betalar jag själv). Jag kommer även få tävla lite senare =) Han är 5 år och en dressyrhäst. Anna, som ägaren heter, har en till häst, också dressyrhäst, men han får inte hoppa. Han är 7 år. Så en av dagarna kanske jag ska rida båda. Jag tycker det är helt okej att betala 1000:-/mån för att rida honom. Eftersom jag antagligen kommer få tävla litegranna =) Jag får även säga till om det är någonting jag inte är nöjd med.
När jag har honom så mockar jag, tar in eller tar ut båda hästarna i hagen, fixar höpåse och lite annat smågrejs som hör till =)
Förut tyckte jag att man som medryttare inte skulle behöva betala. Men nu tycker jag annorlunda. För liksom, det känns så fel att komma och gratisrida bara.. Det kostar ändå att ha häst liksom. Då kan man få känna på lite hur det är. =) Anna vill att jag ska känna lite som att jag har egen häst..
oj. Nu blev detta ganska långt.. men aja ;)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag är ju fodervärd (vet inte om de är samma som medryttare?!) och betalar 1000 kr i månaden, och jag får rida typ hur mkt jag vill bara jag säger till, vissa veckor kan det vara mkt i skolan så då tar jag hand om honom lite mindre. Vi delar ocskå på foderkostnader. Om vi har nån helgkurs för någon tränare utifrån så delar vi oftast på kostnaden.
tkr att det är en bra deal.
I ditt fal skulle jag fundera på om det är värt att flytta hästen om man inte har råd, sedan ska ju en medis får rida 2d i veckan å det blir ju i ditt fall 4 dagar om man ska betala 450 :- var. Sedan är det ju ett måste att dom ska rida bra med allså inte bara ridit på ridskola, där hästarna är färdiga när man ska rida utan veta att det tar sin tid med mocka,fodra,borsta,rida ja allt sånt, jag skulle inte våga mig på 2st e för larvig :S

Vår medryttare betalar 300 kronor i månaden. Hon får rida mellan 2 och 4 dagar i veckan. De dagar hon rider mockar hon även. Skulle hon inte ha ridit vår ponny, hade hon hyrt häst på ridskolan 2-4 dagar i veckan. Då får hon betala 110 kronor / gång.