Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 969 ggr
Eve
0

Bajsa gåendes?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta ämnet, men jag måste bara få hjälp! hur ska man kunna lära sin häst att utföra "behov" när det går? Lykka tvärstannar och där står hon tills dess att hoin är klar. Det spelar ingen roll om det kommer en bil, hon flyttar inte på sig. Dessutom vore det ju väldigt tragiskt att förlora en tävling för att hästen inte kan göra sakeroch ting samtidigt :P

Någon som har något tips??

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

__iE
0

haha, låter nästan som Ballerina ^^ fast dt går att få henne framåt, men dt är svårt :P

fast Ballerina är ganska smart, hon går ut med röven i diket sen bajsar hon, slipper ju jag hoppa av om dt kmr på olämpliga ställen ^^ ;D

Sussi
0

Det tipset skulle jag också behöva.

Båda mina hästar måste absolut stå helt stilla när de släpper.

Kommer ihåg en gång när jag körde finnen, vi hade full trav på när hon plötsligt tvärstannar. Jag trodde hon hade fått något med benen men nej, det visade sig att hon var bajsnödig.

Kunde inte tro det.

Eve
0

sussi - Känner igen det där.. Verkligen tvärstopp.. Man blir ju helt paff, Lykka som man vanligtvis inte får stopp på stannar självmant :P

Faxlin
0

Hmm, har aldrig haft det problemet att de tvärnitat. Försökt sakta av har de gjort, men har fortsatt att gå om man manar på dem.
Kan bli intressant att läsa de tips ni får. För man vet aldrig en vacker dag står man där med en egen kuse som tvärnitar. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

Driv på ordentligt när dom tänker stanna och släpp drivningen så fort dom tänker frammåt….det har fungerat på alla hästar jag ridit som gjort så :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Eve
0

CBA - Det spelar ingen roll hur mycket man driver, hon stannar ialf..

gejsa
0

Ja, det är inte lätt. Stackars hästar som måste gå och bajsa. he he

Jag fick ta till ett piskrapp när hästen inte gick hur mycket jag än drev. Vet att folk är emot det. Men det fungerade iaf.

Sussi
0

#3 Ja man blir paff, kan ju int tro att de sku bemöda sig så för att skita. Det värsta är när man blir mitt på vägen och det kommer en bil, hände mig när jag var påväg in till stan, hästen stannar på en smal väg för att skita, bakom oss har vi en buss full med människor som roat sitter och ser på när hästen gör klart sina bestyr.

Eve
0

Sussi - Det är hemskt!

Gejsa - Jo, jag ska försöka, men hon brukar ignorera det med, tyvärr..

Faxlin
0

#8: det är sådana gånger man letar efter det där berömda hålet i vägen att smita iväg igenom. det som aldrig finns där man vill ha det. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

NinaToy
0

Min häst vill stanna men går frammåt när man säger åt honom. :P Men jag brukar låta honom stanna… :)

Kiara
0

Logera hästen tills den börjar vilja baja och driv hästen, den får inte stanna bara. Det är första steget att lära den att den kan gå och baja, få den att förstå att det går att gå. Jag lärde Kiara det i vintras, sen fortsätter man bara under alla andra övningar och hästen får aldrig stanna för att baja. Man får alltså inte vara lat inte, utan varje gång ska hästen gå fram om man leder den eller rider den spelar ingen roll. Var bestämd och konsekvent "bara"Oskyldig

Eve
0

Kiara - Ja, vad smart, att jag inte tänkte på det :P.. tack