Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 869 ggr
Klasson
0

Bommlös sadel..

Ni här inne som rider bommlöst, Hur är de igentligen?

Fördelar och nakdelar

Ledin
0

jag har inte men detta med bomlös sadel har tagits upp förut du kan söka efter bomlössadel. Tror Ninan har bomlössadel men inte 100 Glad

Klasson
0

Jo de fanns de, men ingen som gav mig några korekta svar

ElinH
0

Hör efter på bukefalos, tror att det finns rätt många som rider bomlöst där!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klasson
0

Tack de ska jag göra =)

hjullan1
0

Jag rider i bomlöst.

Fördelar: sadeln passar alltid, oavsett om hästen bygger nya muskler/växer/magrar av osv. Man känner hästens rörelser och ryggen. Man kan inte felbelasta hästen eftersom man aldrig kan rida snett i en bomlös. Man får bättre balans. Sadeln känns som en soffa (jag jämför det med att det känns som att rida isis på "vanlig" häst) Hästen får aldrig ont av en bomlös sadel!

nackdelar: svårt att hoppa i den, speciellt när man kommer upp i höjd, det finns mycket regler kring att tävla i bomlös sadel.. sen kommer jag inte på fler nackdelar. den är väl ful enligt många.

fridak
0

jag har hört att man inte ska hoppa i bomlöst för då belastar man hästen extremt mycket. eller man ska helst inte stå i stigbyglarna. men det är bara vad jag hört, har inga belägg för om det stämmer eller ej…

thilda-
0

jag tycker att bomlösa sadlar är otroligt sköna!! =)

HenriettaP
0

men vad hjälper bommar eller vad det kallas då på de andra sadlarna då? ger det bena stöd? aldrig ridit en bomlös sadel så vet ju inte skillnaden. :)

fridak
0

#8 bommen gör att sadeln inte ligger mot ryggraden och fördelar vikten över sadelytan. Med de bomlösa får man oftast använda en speciell padd som lyfter sadeln så att man inte sitter direkt på ryggraden.

CBA
0

#6 Om det vore så att man ine skall stå i stigbyglarna i en bomlös sadel så skulle det inte vara en sadel som nästan alla distansryttare rider i ;o)

Inom distansen står du rätt mycket i stigbyglarna antingen när man travar (rider lätt) eller om man galopperar då man helst står i sadeln för att lätta upp belastningen för hästen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

fridak
0

#10 det stämmer! hörde det för rätt länge sedan, när de fanns många fler som var väldigt skeptiska till bomlöst. Nu när jag kikat på nätet så har jag även sett bomlösa sadlar för hoppning:)

Twinlight
0

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=584689 Kolla på den länken.. Där har de diskuterat hur hästen ändrat sig sedan de började med bomlöst.