Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 908 ggr
mariamia
0

Sko med eller utan snösulor?

Vi ska snart sko vår ena foderhäst, barnens ponny. Det bildas ju jätteotäcka snöstyltor under hovarna och jag ville höra vad ni tycker? Vilket är allra bäst enligt er? En del skor ju med guldskor men det hindrar väl inte styltbildning?

Mvh Mia

Thorsson
0

Ta snösulor och guldskor. :D

[Jennniie]
0

Jag kör på snösulor, det har funkat bra hittills iaf.

Kattapult
0

Vi har snösulor på våra 2 D-ponnysar. Shettisen går barfota.

gejsa
0

Snösulor och 4 brodd på varje sko.

tessa
0

För oss funkar snösulor fint och två brodd i varje sko vid hala uteritter.. Snösulor verkar fungera bra, väl värt slantarna för att slippa styltor tycker jag.. =)

Momla
0

Jag använder inte snösulor. Hade det en gång på min förra häst och det blev för tätt för strålen.
Funderar på att prova med "öppna" snösulor, de som nästan ser ut som en gummihästsko.
Reddie sprätter så mkt med benen så det är sällan han har problem med styltor. Oftast lossnar de om man travar lite försiktigt.
Men det har ju hänt att vi måste avbryta ridturen bara för styltor- det är otäckt och farligt då de halkar omkring på vägarna…

jen
0

jag har båda skodda med snösulor (öppen vid strålen)  4 brodd/hov. vid sommarväglag är Kalle oskodd

Velepa
0

Utan, vi har typ ingen snö, och våran hovslagare sa att de är bara springa fort så flyger dom ut om de skulle bli. Va först lite tveksam och rädd för att han skulle kunna ramla, men inte De funkar!

Hade hela sulor i bak pga att han hade fel vinkel på hoven och de gick hur bra som helst, man måste använda tjära för då blir de inte tätt så. Vi tryckte in bomull som va indränkt i tjära med ett ridspö. På slutet hade vi fixat en stor spruta..

Regisseur
0

I göteborg lär vi inte ha något behov av snösulor i år :D