Problem med att lägga på hullet!
Hejsan! Jag har ett varmblod som har problem med att lägga på hullet. Tänkte bara höra om någon här har något tips på hur man får han lite rundare?!
Han får ca 3 kg foder om dagen + så mkt hö vi bara får i han 
Det foder han får nu är Kornkross, betfor och lussernpellets. Tidigare så gav vi honom groov 125 men tycker inte att det heller gav något resultat.

Jag har ett varmblod som oxå hade svårt att lägga på hullet när han typ tränadse hårt o startade!
Jag gav han typ 2kg krosshavre o uppblöttbetfor sist men inte minst! 1-2dl soya o ngr del majsolja för det har jag hör att de tar åt sig maten bättre.
Jooo sedan fick han ju typ 13-14kg ensilage om dagen o han fick ett mkt bra hull.
Men detta är ju individ till individ!!!
Kraaaaaam LYCK TILL Mr Mosse Is Loose "Moses" mamma//Susanne
jag har också ett vbl som var mager förut. bete plus hö: fritt när han är inne. 1kg korn, 3dl kli, 2dl betfor och gradvis ökat med lusern (nu 1½kg). nu börjar han bli riktigt fin.
har du kollat hästens tänder eller om han behöver avmaskas?
hoppas du får ordning på hullet 

Tycker att det verkar vara en bra foderstat som du ger just nu. Lusern är ju alltid bra. Men jag föredrar strå. Pellets måste man ju blöta och det ser inte lika gott ut för hästen tycker jag. Vet du värdena i höet?
Går han på bete också? Groov 125 ger resultat det gör det nästan alltid. Men det kanske tar ett tag. Hur mycket gav du av det?
Avmaskad? Kollat tänderna? Är båda dom ok så skulle jag även ge hästen fri tillgång på lusern hackad strå utöver höet (som givetvis är analyserat?). Därefter fodra på med ett par tre kilo groov125 el motsvarande.
Hur är miljön kring hästen? Lugn/stressig? Bra och regelbundna rutiner? Sådant kan påverka mer än man tror!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Krafft Rehab och/eller Hestekraft har bra effekt på smala pållar.
varför är han smal ?

hej jag har en ponny som oxå har problem med att lägga på sig hullet.
Gav min pålle kornkross, Krafft Grund och Groov, lusernhack, alfakuber (finns ej mer =(, suveräna) och majsolja + mkt hö han orkade.
Var svårfödd förut, nu är han lättfödd =)
säger som ovanstående, har du kollat att han inte har mask elelr dyl?
Det finns hästar som inte följer tabellerna vad gäller näringsbehov. Ibland får man ge betydligt mer än vad som ser normalt ut.
Jag har själv haft hästar som krävt enorma mängder mat, t.ex halvblodshingst 3 år, under inridning, som åt 4,5 kg havre, 7 kg lusern och ca 7-8 kg hö. Detta för att hålla sig rund och fin i hullet.
Det man ska börja fråga sig om hästen inte håller hullet på en normal foderstat är hur den ser ut i munnen. Har du kollat upp hans tänder? OM inte, börja med det… Sen är det bara att börja skyffla i honom mer mat än nu…

Att först räkna på så mycket hö som möjligt och den komplettera upp med vetekli för forsforn och att sen lägga till lite lusern om man inte kan få balans på ca/f kvoten det brukar kunna göra underverk på den mest svår gödda häst.

#13# Och hur menar du att man ska veta kvoten när man inte analyserar höet då?

Förlåt jag förutsatte analyserat hö, annars så är det ju bara att gissa

Ok! Men gissa är nog väldigt dumt i år och iofs andra år också. För i år har värdena verkligen varit annorlunda än mot andra år.
Vårt hö tex är väldigt lågt smrp men högt mj i. Det är svårt att ge obegränsat med hö då. Blir för mycket energi.
jag ska ge hö plus lusern i år igen eftersom jag inte kan analysera
då vet man till en viss del vad hästen får i sig iallafall.
Det första man ska göra är att öka i första hand är just grovfodret på magra hästar. Kornet du ger är bra du kan även ge hästen Soja-och majsolja vilket som inte rapsolja det kan ge rubbningar i hormonsystemet.
Har med ett varmblod som hade svårt att hålla hullet, gav henne fri tillgång på hö, betfor och Hippo alfa och mineraler då. <fungerade kanon på henne med Alfan och gör det än! Är i dag ett varmblod på 24 år med gott hull och nu behöver hon bara 1kg kraftfoder om agen trotts ridning :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus