H**ks allround sadel
Nån som har h**ks allround sadel, den som finns i svart och brunt läder. Vill höra lite om kvalité och om modellen är bra, om dol ligger bra eller om det bara är skit. :)

den för typ 1000 kr är nog inget att ha xD spara heller pengar och köp en bättre..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Min förra foderhäst hade en sån sadel.
Den ljusbruna.
Kvaliten är väl inte den bästa, lädret där stiglädrena ligger skavdes bort väldigt fort. Den ger inte så mkt knästöd heller. Men den va rätt skön att rida ute i osv..
Så är du ute efter en billig sadel som kanske inte håller så länge, så visst.. Men håller med nog #1 att spara nån tusen lapp till o köp en bättre, begagnad ;)

Okej, tänkte att den inte är så bra men då har ja frågat iaf:)
Då fortsätter jag att kolla efter begagnad!
Håller med #2. Att där stigbyglarna ligger, skavdes det bort.. Men annars en bra sadel. Spara iså fall ett par hundra och köp en Wintek sytetsadel allround. Den dressyr sadeln är riktigt skön att rida i!

#4 Håller med att Wintec är sköna.
Har än wintec sport dressyr som ligger bra och som är väldigt skön att rida i. Och har lånat hem en likadan men allround, är rädd att den är för smal ist..
#5. prata med dom på hööks. De kan kanske hjälpa dig med det..

#2 & #4. Fast det skaver bort efter stiglädret även på dyrare sadlar. På min Prestige-sadel började det skavas bort redan efter första ridturen! Den sadeln kostade 11.000… =/
Sök på bukefalos efter trådar om denna sadel, har inte hört många säga något gott om den, tvärtom! Finns folk som har "slaktat" sådana sadlar för att se vad en sådan sadel innehåller och är uppbyggd av - och de inte blivit glada över vad de har upptäckt och sett… Tyvärr! Man får nog vad man betalar för, i alla fall i just detta fallet.
Vad var den gjord av då?
#9: Minns inte, ni får söka själva.. =)

Jag har haft den och den var inge vidare faktiskt, har även en CH allround från hööks (den för 1499) och den är jag riktigt riktigt nöjd med. Ligger bra på min häst och den är skön att rida i. Den kan jag rekomendera om du vill ha en billig "slit-och-släng-sadel!
*** Kärleken övervinner allt ***
#11: Brukar föredra beg. märkessadlar framför billiga "nysadlar" men många verkar nöjda med just CH-sadlarna från hööks. Gissar att de kanske håller lite bättre kvalitet i förhållande till priset då de är tillverkade i syntet = billigare än läder.
Är lite sugen på en CH dressyr, för att testa om ¨pållan och jag vill ha och behöver just en dressyrsadel… Men fortfarande lite osäker. Vilken bomvidd har du till din häst?

Jag har faktiskt dressyren oxå, och den är gudomligt skön att rida i. Sadlarna har hållt extremt bra med tanke på priset, inga skav efter stigläder + lätta att hålla rena. Jag har normal bomvidd till mitt vbl-sto. Men hon är rätt nätt. Ett grövre vbl i stallet har vidbom på sin sadel.
#13: Där ser man… =) tycker du att man får bra sits i sadeln? Hur känns materialet att rida i?
#14 Jag red i syntet i två år, blandat dressyr, hopp och skogsridning. Tyckte det var super. Inte halkigt alls, den sadeln var mjuk och skön. Lätt att sköta.

Jag sitter jättebra i sadeln och det är bra stöd för benen. Det enda som känns lite jobbigt i början är att jag upplevde lite att den "gnekade", men det gör den inte nu längre =)
En begagnad kanske vore något annars? Då är den redan inriden dessutom xD
/ ElinH

#7 hade du en golden star?

#18. Japp. Har du oxå erfarenhet av det lr?