Lämplig igångsättning?
Hur tycker ni man sätter igång en häst på bäst sätt? Vår foderhäst (som vi får köpa efter provtid) har haft föl och är inte riden på ca 12 månader, och nu har vi longerat lite och suttit upp på henne och skrittat lungt. Hur gör man på ett bra och skonsamt sätt?
Mvh Mia
Jag hade en häst på foder en gång som var jättetjock. Han hade inte gått på en hel sommar och hade ingen kondition. Visserligen skillnad med din foderhäst eftersom hon inte gått på ett helt år.
Jag skrittade längre och längre turer med Poppe (som han hette). Såsmåningom orkade han mer och jag började trava han så smått. Sedan byggde jag sakta men säkert upp hans kontiditon. Han skrittades länge innan han började travas. Har visserligen inte så väldigt stor kunskap om detta, men så gjorde vi med Poppe och det funkade jättebra.
Lycka till med hästen :)
Skritt
Om jag vore ni skulle jag promenera hästen mycket till fots, gärna över stock och sten i skogen.. Skonsamt för hästen som får bära sig själv och som människa märker man snabbare och lättare om aktiviteten är lagom intensiv för hästen, när man själv utövar den.. ;)
Men som sagt, lågintensiv träning som bygger upp hästens kondition till att börja med. I skogen musklar den sig på ett naturligt sätt.
Det är mitt tips =) Viktigt att inte ha för bråttom, det är lika viktigt att hästen får möjlighet att återhämta sig och bygga upp sin kropp, som det är att träna den..
Tömkörning är också en bra och skonsam träning. Man kan lätt variera träningen med t.ex markarbete med bommar och dyl.
Lycka till =)
Tömkörning i skogen o på bana är bra.
Skritta ut i skogen, men kräv trav under longering och tömkörning till en början. Sedan kna man lägg ain travsträckor, om 3x50 m tex. Rid fram ordentligt, trava 50 meter, sakta av, när andningen normaliserats eller efter en 5-10 min skritt så travsträcka igen, gör om tills man travat 3 gånger. o gör det nån vecka….
Eftersom ni har hästen och ser och känner den bättre än vi gör så har ni en klar fördel där. ni ser lättare när och hur mycket hästen orkar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag skulle variera skritt och trav.. vet ju inte men när man kör är det lättare för hästarna att jogga än att skritta.. Så med min nyblivna 3åring lunkar jag runt 10 minuter och så skritt på 5 min innan och 5 min efter, tanken är att turerna ska bli längre eftersom :)
//Mickan