Urinvägsinfektion?
Någon som har erfarenheter av detta på häst?
Vår ponny hade det för ca 3 månader sedan. Nu misstänker jag att han har fått det igen… Har tagit urinprov i kväll som jag ska lämna in i morgon. Pratade med veterinären i morse, men hon kunde inte förstå om det nu skulle vara det igen. Hon sa att det är så otroligt ovanligt på häst. Någon som vet mera?

haha hur sjutton tar ni urinprovet? står ni med en hink eller?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jättelätt! I allafall på honom. Han kissar så fort han kommer in i boxen. Bland annat därför misstänker jag att han har urinvägsinfektion.

Jag har hört att om dom haft det en gång förut är det lättare att få det igen. Men jag har aldrig haft någon i mitt stall som haft det faktist.
Men hur i hela friden kan han ha fått det? Han är inte mer orenlig än andra hästar och jag är mycket noggrann med mockningen.

Det kanske inte är så ovanligt som man tror. När min gamla shettishingst fick det vägrade veterinären att tro mig. Hon sade att hästar inte brukar få urinvägsinfektion. Jag var emellertid väldigt säker på min sak, och kunde till och med berätta för henne vilken bakterie han hade, då jag sysslat med bakteriologi i många år och kände igen lukten. Han behandlades med trimetoprim och blev bra. Dock återkom besvären lite då och då, och det blev ny behandling.
Urinvägsinfektion beror inte på dålig hygien, varken på människor eller djur.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

hur märker man en urinvägsinfektion på häst?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

När Cayenne hade urinvägsinfektion kissade hon ofta och lite. Och ibland stod hon i "kissposition" men det kom inget.

Det svider väl som för oss människor. Dom kan stå väldigt länge och försöka kissa men det kan ibland bara komma några droppar. Sedan försöker dom igen, och igen. På det sättet ser man det på djuren.
Urinprovet är lämnat och provsvaret visar inte på någon bakterie. Men när jag förklarade symtomen för vår veterinär tyckte hon att vi skulle boka tid på Helsingborg för röntken. Hon misstänker att han har urinsten. Har fått tid på måndag.

Ja, det är ju typ samma symptom. Vår ena katt fick det titt som tätt. Fast vi gav han särskilt foder för att inte få det.