Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 722 ggr
Faxlin
0

Hatar djurplågare

Häst skuren i benen

STORVIK
När ägarna skulle ta in hästen från hagen upptäckte de att bakbenen var indränkta i torkat blod. På varje ben fanns decimeterlånga, djupa skärsår.

Den enda sannolika förklaringen är att någon har skurit vallacken och händelsen är nu polisanmäld som djurplågeri.

Ägarna var bortresta under några dagar och hästen gick under tiden på bete i en hage i Storvik. När de kom hem och skulle ta in honom i stallet upptäckte de att benen var fulla av torkat blod.

De drygt två decimeter långa och djupa skärsåren sträcker sig mot ljumskarna och har skurit in i artärerna på benen så att hästen har förlorat mycket blod.
- Det är ingen fara för hans liv men det såg otäckt ut, berättar ägaren.

**

Rädd för upprepning

**Han är rädd för att händelsen ska upprepas eller att någon annan ska lockas att skada djuret och vill därför inte gå ut med sitt namn eller berätta var hästen finns.

En veterinärundersökning av hästen visar att det egentligen inte finns någon annan förklaring till skadorna än att någon skurit den. Hagen är inhängnad av elstängsel men det ger inte så djupa sårsnitt utan snarare brännskador om hästen går emot det. Inne i själva hagen finns ingenting som vallacken kan ha skadat sig på.
- Det är svårt att förstå vad det annars kan vara, säger ägaren.

Det torkade blodet syntes inte särskilt väl i pälsen på långt håll. Därför vet man inte riktigt hur lång tid det gått mellan det att skadorna uppkom och att de upptäcktes.

I området där den skadade hästen bor finns nu oro över att det är en djurplågare som går lös. Andra är rädda att något även ska hända deras djur.

Marie Eriksson
marie.eriksson@arbetarbladet.se
Tel. 0290-220 75 

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Helt för jävligt!

Men vad är det för hästägare som åker bort i flera dagar och inte har någon som kollar hästen morgon och kväll?

bubbelbubbel
0

fy fan. rent ut sagt.

Faxlin
0

Ja gejsa, det funderade jag också på. Men bara det att det finns någon som gör något dyligt. Helt sjukt är det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

jag säger bara 2 ord…   fyyy faan…

tänk att en del idioter går på oskyldiga djur.

och jag håller med om att det var dåligt att lämna sina hästar så utan ordentlig tillsyn….

Lunascape
0

Det finns så mycket sjuka folk.. =(

Anki113
0

Att det finns mycket sjukt folk är nästan en underdrift.

Har själv råkat ut för en sån djurplågare, den hästen fick avlivas. Man kan inte förstå varför dom ger sig på oskyldiga djur.               

Måste erkänna att man blir lite paranoid när det stannar bilar på vägen bara för att titta på hästarna, jag kör iväg dom.

Har inte längre hästarna ute i beteshagen på natten heller, dom flyttas till vinterhagarna så att dom inte syns från vägen.

CBA
0

Kommer ni ihåg idioten som roade sig med att skära sönder stona (deras underliv) ??!

Den dumfan skar ett sto i hennes box på natten i ett stall som ligger granne med stallet där jag hade min gamle !

När ägaren på morgonen kom till stallet för att morgonfodra så stog hästen uppflugen i ett hörn och skakade vilket hon aldrig gjort förr, tvärtom snarare. När hon öppnade boxdörren såg hon allt blod och när hästen vände sig om såg hon att något hängde ut från underlivet på hästen.

Snacka om vi var misstänksamma mot alla som inte hörde till markerna som rörde sig i omgivningarna runt stallet !

Det sista polisen hörde och visste om honom var att han flytt till Danmark och dom fick aldrig tag på honom tyvärr !

Äckligt är vad det är…..jag fattar inte hur en människa kan tappa sina spärrrar så totalt så man klarar skada ett liv så där…människa som djur !

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

elin
0

världen e sjuk, vilka jävla människor de finns.
Usch så hemskt .. stackars häst o stackars ägare.. snacka om att dom e nervös ao oroliga nu!

/Elin

Anna Johansson
0

Tänk om man kom på någon när dom höll på med hästarna! Undra hur man skulle betesig då ja. jag skulle nog ha svårt att inte göar någe dumt då. Tycker såna här grejer som sjuka mäniskor gör kan likans med insest. För dom går på helt försvarslösa djur/barn. Nej sånna mäniskor skulle bort!

Sussi
0

Ofattbart, man förstår inte…

Jag blir så ledsen när jag hör sånt här. Vad kan en människa få ut för glädje av att skada andra oskyldiga djur?

En annan mera praktiskt sak jag undrar över är att hur lyckas de skära hästarna utan att bli sparkade?

Anki113
0

Jag fick höra av polisen att dom sätter skaft på rakblad, dom är så små och skär man tillräckligt fort hinner inte hästen reagera innan det börjar göra ont.

CBA
0

#10 Har du skurit dig med ett nytt rakblad någon gång ?

Ett helt nytt rakblad är så vasst att det inte känns när det går igenom skin och kött..man märker det först när man ser att det blöder, knappt då gör det ont.

När jag pluggade till målare slant jag till ordentligt med en mattkniv när jag skulle skära till skyddspapper på ett golv. Dom har en slags rakblad som man bryter av för att få fram ett nytt. Jag trodde jag missade men märkte helt plötsligt att det rann blod om handen och hade en riktig reva som behövde fixas.

Eftersom dom är så vassa behöver man inte stå och nöta för att det ska gå igenom skinnet, ett snabbt snitt så har man orsakat stor skada !

Sussi
0

#11 På så vis ja. De ha då tänkt på allt.

#12 Jo jag har skurit mig precis som du att man tror man missat ända tills man ser blodet.

lisette
0

fyfan, det finns inga ord som beskriver vad jag känner just nu…

gejsa
0

Är du målare CBA?

Ja, nöjet att skära ett försvarsdjur förstår jag inte heller.

Hur gick det med stoet i stallet bredvid? Klarade det sig?

CBA
0

#15 Nej jag är inte målare idag…..jag gick halva utbildningen men tvingades sluta pga att jag fick problem med ett knä igen (av allt hoppande upp och ner på pallar, klättrande i stegar och krypande på knä). Det var roligt och det finns ju en hel del att vidareutbilda sig till om jag hade klarat fortsätta.

Jag utbildade mig istället till barnskötare, vilket idag inte är värt nått på arbetsmarknaden då man helst ska vara fritidspedagog eller förskolelärare.

Sen är jag även utbildad väktare som jag jobbat som i några år, både som stationär tjänst i en reception + som ronderande väktare och åkte på larm och förebyggande bevakningar.

Stoet hon klarade sig men krävde en ordentlig operation då saker som normalt finns längre in i underlivet hängde ut.

__iE
0

fy, vilka hemska människor :/ 

Här hemma vid så va dt ngn som skärde en liten shettis & en fjording ;/ va väldigt länge sen, men dt kmr man ju aldrig glömma…

gejsa
0

Ok! Tack för upplysningen. Tänkte väl att jag inte hade läst att du var målare någonstans. Ja, att vara det kräver nog en riktigt bra och fräch kropp.