Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2118 ggr
jn84
0

Unghäst i hoppning?

Jag och Jennie sitter och funderar över när en häst räknas om unghäst i hoppning? På de klubbtävlingar vi har varit på så har det funnits unghästar som bara hoppat grundomgången och om de klarat det felfritt så har de fått rosett.

Är det någon regel som funnits bara på våra klubbtävlingar eller är det en allmän regel?

Hittar inget i TR nämligen…

Och om det är en allmän regel, vad är då gränsen?

fridak
0

är osäker men tror det är upp till 7 års ålder….

thilda-
0

har för mig att det är 6år :S

Virtual
0

4-aringar far tavla upp till en meter. Bara grundomgan i speciell avdelning B. 5-aringar far tavla upp till 120, de oxa andast i avdelning B endast grundomgang. Som sexaring far de tavla upp till 130. De tavlar da i avdelning B. Men fran de aret de ar sex kan de kvala till att ga vanlig klass. dvs med omhoppning. Da maste de ga tva felfria rundor pa den hojden innan de far tavla som vanligt.

Om en avdelning B gar felfritt belonas de med rosett.

jn84
0

så för att få gå omhoppning måste en häst vara 6 år och ha hoppat två grunder felfritt det år den är sex? Har jag förstått rätt då?

Serious
0

#3 beskriver det helt korrekt.

Är upp till 6 års ålder som man tävlar som unghäst.

Virtual
0

#4 Ja det ar ratt=) Exempel: tva felfria 120 far den tavla 1m, 110, 120 i avdelning A (omhoppning) men ej 130. tva felfria 130, den far tavla upp till o med 130 omhoppning!

fridak
0

är det alltså till OCH MED sex års ålder?

jn84
0

Men om vi anmäler vår 6-åriga ponny till en klubbtävling, går han bara grunden då? Han har aldrig tävlat förut.

Mixie
0

Ponnyn jag hade förra året var sex och tävlade under det året som ungponny alltså hoppade hon bara grunden och fick rosett om hon gick felfritt. Klubbtävlingar vet jag inte om det gäller på det är ju klubbens egna regler som gäller då. Men på lokalt går dom i ungponnyklasser hela året dom är sex! :)

//Mickan

jn84
0

Tackar!

Emma vill nämligen inte hoppa omhopppning utan bara clearround och det får hon ju om reglerna är som ni säger :D

Believer
0

Man får väl tävla året hästen är sex år oxå? i unghästklass alltså. Dvs. det året hästen blir 7 år får den inte tävla unghästklass längre?

Loa-bg
0

Man får tävla en häst som egentligen inte är en unghäst i unghästklasser också. Man väljer helt själv vad man vill rida när man rider häst.

Zahara
0

och har man ett sto man tar föl på som treåring så har man ju ett år extra på sig :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mixie
0

#11 läs #9 =))
#12 Man kan ju tävla utom tävlan, tex om du har en b-ponny som är hingst som du vill ska visa upp sig men ryttaren som klarar av denna är 15 så tror jag du kan tävla utom tävlan. Samma regler som med unghästklass i såna fall :) Dessutom finns det ju ingen som helst åldersgräns när man hoppar unghästklasser så länge det är proportionerligt :)

//Mickan

Tusen
0

#3 Det är väl olika höjder som gäller för häst och ponny?

Då vårat russ var ung så gällde att man var tvungen att hoppa två felfria omgångar i unghästklassen innan man kunde vara med i klassen under på en riktig tävling. Dvs. Hon var tvungen att klara 2 lätt D felfritt och 2 lätt C felfritt innan hon fick tävla i Lätt D på riktigt.

Åldern 6 år stämmer nog också och gäller t.o.m. då de är 6 år.

Virtual
0

#15 det ar klart. Jag skrev nu pa storhast. Men det ar latt att rakna ut. 1m ar LD. Men nu for tiden behover man bara ga nolla i den klassen man ska tavla, inte hogre.=)