Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 3972 ggr
LinaN
0

*gulp* Carrot stick???

Jag letade efter en så kallad carrot stick att använda när jag tränar med Harry, och hittade en svensk återfrösäljare av Pat Parellis verktyg, och då kostar denna carrot stick 400kr *gulp*

400kr för ett litet längre mer stelt spö…. *ryser*

Anlednignen till att jag vill ha ett sådanat här spö, ett så kallat Carrotstick är at tjag anser inte at tjag får tillräckligt med precision i mina spökommandon med mitt vita dressyrspö som jag använt hitendags.

Ni som är inne på NH o western, vet ni om det brukar vara billigare emd carrot sticks på tävlingar o dyl? Eller är det itne lika utbrett på wtävlingar som på hopp o dressyr att det finns typ marknadsstånd o så runtenomkring?

Eller om ni vet någon bra återförsäljare som kanske är liiiiitet billigare?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jn84
0

Förstod inte vad carrotstick är?

Allmänt nyfiken bara, inte till någon hjälp :)

pippa__
0

LÅter som ett spö som kanske luktar morot eller ser ut som en ;) Undrar oxå faktistkt

jn84
0

Tänkte att det kanske hade längden av en morot, men då blev kontrasten till dressyrspöt väldigt stor ^^

pippa__
0

Kan ju oxå vara ett spö som där hänger en morot längst framme *fniss*

Snuttan2
0

Till att börja med; varför har du ett Vitt dressyrspö idag?

Eftersom det är en special-grej för en gren kostar det oftast massum fastän det kostar inget att tillverka, ett sätt för de som kommit på en skitgren kan tjäna pengar :/ 
Har däremot ingen aning om de är bilgare på tävlingar å dylikt, bara sett de i web-buktier…

Anatligen får du hosta upp pengar för special-prylen eller se om den går att gå aningen biligare begagnat eller hitta något snartlikt som fungerar nästan lika bra. Så som ett hårdare spö eller så…

jn84
0

#4 Det var det jag tänkte allra först :D

Fast verkade väldigt dyrt då ;)

pippa__
0

Men vad är det för nått???

Snuttan2
0

Det är ett special-spö som annvänds inom NH.

LinaN
0

Det är 130 långt, men utan den flexen som blir på vanliga spön, man kan välja att fästa en "snärt" längst ute elelr ej.

Jag funderar däremot också på om man kan köpa en glasfiberstav i litet tjockare modell o själv klä med band/väv och på så vis göra en egen som fyller mina funktioner, samtidigt som ajg iten sponsrar en tränare jag itne direkt gillar….. :S

jn84
0

Vadå, som en 130 cm lång stel pinne bara?

Snuttan2
0
jn84
0

Står att jag inte har tillåtelse att se länken?

Är det barnförbjudet? ;)

LinaN
0

#10 typ, som är knallorange…..

[slo]
0

#13 Hur viktigt är det att det är just knallorange då? Vad jag vet har man inte kunnat bevisa hur väl utvecklat hästens färgseende är ännu…

Lorita
0

LinaN jag har gjort min av ett fiskespö om jag lindat med tape

Visa stor bild

Metspö
Av teleskoptyp. Lätthanterligt metspö av glasfiber. Längd hopskjutet: ca 1,15 m. Pris: 29,90 på Biltema

Summan blir sa 50:-

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mari
0

Min kompis har gjort sin carrotstick själv :)
kan fråga hur hon har gjort om jag får tag på henne

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LinaN
0

#13 inte viktigt alls…… inte mer än att jag själv hittar det lättare om det hamnar någonstans ute i hagen elelr man tappar det i skogen….. knallrosa, knallgult och andra noeoniga färger funkar också…..

Lorita, det var tju jäkligt smart….. :D ska kiak närmare på biltema tror jag ^^ o 30 pix plus litet tejp så att det iten fäller ut sig blir tien mågna kronor extra! tack för tipset! :D

Jag ÄLSKAR när man kan köpa hästgrejor där man minst anar det!

Due-Boje
0

"Tjocka" bambustickor(pinnar ca 2-3cm diametern) är väldigtbra, förstår inte riktigt vad man använder din pinne till, men bambupinnen är bra när man ska träna lyftet på frambenen i passage.

thilda-
0

#18 en "förlängd arm" :P

VeNyRa
0

Man lär sej nått nytt varje dag :-)

Soffan79
0

Carrotsticken är en förlängning av dig själv, för att kunna få längre räckvidd än hästen både vertikalt och horrisontellt. Den är kallas carrotstick och är orange för att vi människor ska förstå att det är inget spö och ska heller aldrig användas som bestraffning. det är ett redskap som hästen ska tycka om och acceptera som en del av dig..

kicki13
0

Hej

dom här säljer en motsvarande carrotstick (http://www.dalpraktiken.se/priser.htm ) ringa och prata med dom, mycket trevliga

LinaN
0

tack! liutet humanare pris, men ett metspö för 30 är rätt lagom det med ^^ plus litet tejp, ska ha två färger så min stick blir orginell :D

funderar på aom det finns reflex/flouroserande tejp o köpa…. för det o sen an anna nljus färg så syns den tydligt både dagtid o nattid så att säga.

hjullan1
0

ta en pinne o vira runt eltejp !

Hoppsan
0

De få tävlingar jag vart på där de haft carrot stick till salu har de legat på ungefär samma pris, runt 400kr. Har aldrig behövt skaffa ngt, men jag har sett folk som använt bambupinnar, som #18 säger. :-)

Lizzan
0

Intressant :)

MalinSandman
0

hehe , vi på ridskolan har flera stycken .. :P . dock är inga tillsalu . dom andvänds inte heller^^¨..

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade nyss en gammal bild från provridningen med Yrla, sommaren - 06. Fick då lattja med bambusar på lite olika sätt.

På fotot vägrar yrla gå framåt och lämna gårdsplan, när jag skulle rida ut med henne en sväng.. Då kände jag mig inte så stöddig ;D

tessa
0